Hej! Min gamla Dremel har tackat för sig, faktiskt den tredje i de senaste 20 åren. Med ungefär samma problem: Varvtalsregleringen börjar svajja, håller inte en konstant hastighet. Sen luktar det bränt och motorn blir för varm och saktar ner, varpå kommer det rök... och så drar jag ut strömmen innan allting smälter. Som sagt var min tredje Dremel. Jag köper inte de dyraste och sladdlösa varianterna, men brukar köra relativt långa sessioner med slipning/kapning.
Frågan är alltså: Det finns en Proxxon: Proxxon Micromot IBS/E 28 481 som verkar vara vettig och har en variant även med lång hals: Proxxon Micromot LBS/E 28 485 De är dock ganska svaga jfr med Dremels 4250
Vad jag har förstått så Proxxon är överlägsen vid precisionsborrning och ljudnivå, men tål den kontinuerlig drift under en längre tid, utan att "brinna upp" som Dremeln? Blev Dremeln bättre efter att Bosch tog över märket?
Tar tacksamt emot + och - för respektive märken för att bilda en egen uppfattning.
ps. billighetsvarianterna från Classe, Jula och Biltema kommer inte i fråga, däremot kanske Flex och Rigid om de har maskiner för vettiga priser.
Tack för hjälpen! Mvh Laszlo G.