Köpt en ny när de är billiga. 15 000 kronor för en A1 Pro vilket är deras första klippare. Fått bra recensioner men om man kollar på användares omdömen finns det en del måndagsexemplar som går sönder efter en månad. Får fylla på hur det går. Ska klara 2 000 kvm men min tomt är större men kan ju gå. Inte packat upp den ännu så vet inte om max kvm är hårdkodat i maskinen. Vet heller inte om WiFi måste täcka hela området maskinen går på eller om det räcker med ladd stationen. Den kör inte med GPS signaler utan man får styra den till gränserna och den ritar upp en karta i minnet.

Jaja, vi får se när jag kör igång den efter att skyfall efter skyfall är över. Trevlig svensk semester-sommar just nu,

Förpackning och delvis uppackad robotgräsklippare Dreame A1 Pro syns i bilden på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tjena, en jobbarkompis har en sådan och vi ha kommit fram till att bara laddstationen behöver wifi täckning, sedan kommunicerar bas och robot över något annat radio/data protokoll 👍
Han är väldigt nöjd, tror han har ca 2500m2 som den löser fint.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
M micked99 skrev:
Tjena, en jobbarkompis har en sådan och vi ha kommit fram till att bara laddstationen behöver wifi täckning, sedan kommunicerar bas och robot över något annat radio/data protokoll 👍
Han är väldigt nöjd, tror han har ca 2500m2 som den löser fint.
Fick ut den igår kväll. Stämmer nog bra att endast laddstationen behöver WiFi.

Sådär, då har man testat klipparen. Nu när man är van med en klippare som går random hit och dit är det kul med en som kör i raka linjer. Gjorde först en karta över hela tomten med att gå och styra roboten men inte förrän jag var klar fick jag meddelandet att området översteg 2 000 kvm så man får ingen hint innan att man överdrivit. Fick göra om och tog det viktigaste området och fick ihop 1 000 kvm så har lite marginal att utöka. Gör nog så att jag kör utökningen i egen zon. Stod i reklamen att man kan ha 2 zoner men i bruxen visar den 4 stycken. Ska undersöka detta lite närmare men det vore toppen om det går. Kan vara så att det är samma brux till både denna och den större dyrare maskinen.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Dag 2:
Riktig usel schemaläggning i appen. Ibland tar det och ibland inte. Man får en uppskattad tid som inte stämmer. Verkar som att man måste välja den för att schemat ska sparas. Skulle sluta klippa klockan 20:00. Nu stämmer inte uppskattningen alls på flera timmar utan klipparen har fortsätt hela natten. Skickat in ett klagomål till företaget.

1 500 kvm står det att jag ritat upp nu och stämmer det så ska jag lägga till ett till område lite längre bort. Inga problem att skapa en korridor eller väg så den flyttar sig ett stycke bort. Överlappar man ett område slås det ihop.

Jag är ganska förutseende och till skillnad från Husqvarna är batteri-byte enkelt. Till skillnad från Husqvarna där man måste plocka bort chassit och företaget vill att man ska öppna hela apparaten för att den lilla luckan in till moderkortet är 0,5 mm för litet för att ta ur eller trä in batteriet utan våld, så har Dreamy en lucka i botten märkt batteri och troligen superlätt att byta. Men hittar ingen försäljning av batteri alls på nätet.

Har haft en Dreame i två somrar nu och är nöjd med den även om den inte är felfri. Tänkte i alla fall dela med mig av 3 tips som kanske kan underlätta. 1. Lagt en grön konstgräsmatta vid garaget då den positionerar sig där varje gång och nöter upp gräset. 2. Byta plats på övergången ibland. Samma sak här, den positionerar sig varje gång på samma ställe och nöter upp gräset. 3. Jag har sett på några andra forum att de har lagt en vikt längst bak för att minska slirandet. Har tänkt prova men inte hunnit. Lycka till.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Nu då det är höst så är mitt betyg Nja, tror faktiskt jag ångra mitt köp. För mycket pill för att det ska fungera. Och ska man underhålla den så vill den inte fortsätta där den slutade utan det blir same old story again. Dvs att en viss del är riktigt finklippt medan resten får jag ta manuellt. Rekommenderar inte produkten till stora gräsmattor 1000-2000 kvm. Är man bortrest så får klipparen föhinder av någon anledning. Antingen har den fastnat, vilket händer ibland och det hade den löst på egen hand med att backa, eller så har inte klipparen dockat riktig med laddstationen vilket gör att den inte laddar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.