A AndersS skrev:
Efter lite testande utan att hitta döpa om rum och ändra numrering.
Sedan blir det nog Anpassad, då jag vill få alla rum dammsugade men inte moppade.
Troligtvis i två steg med dammsugning av golv och mattor, efter det så moppas de rum som ska ha det.
Du kan tex välja att ha djupare rengöring av mattor med högre effekt. Eller att den kör mattorna två gånger. Blir oftast mer skit i mattor än annat golv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tackar för tips, läser allt och testar i appen.

D DanielSt81 skrev:
Då början han med det du tryckte på först osv. Eller kanske hon. Vet inte vad din robot ha för kön 😂
Det är en han, fick namnet av vår förra hund. Trogen och snäll, var lydig och följde kommandon, men kunde spåra ur lite ibland.😀

Har gjort tre scheman med olika rum (även alla) och dagar, samt enbart dammsuga eller både dammsuga/moppa med valet först dammsuga allt och sedan moppning.

Den noterade vid moppning att den detekterat en matta som jag då "ok'ade" och kom med på ritningen.
Och installerade nyss appen på en platta, var mycket enklare att hantera ritningsfunktioner och lade in en missad tröskel samt slog samman två utrymmen och även delade av.

Så nu är det dags att testa källarvåning och hur man gör det bäst.

Ritning gjord för källaren. Satte den i basstation med karta för övervåning, inställning att automatiskt känna av vilken våning/ritning den befinner sig på och lyfte ned den till utgångsplats i källaren. Jajamen, efter lite snurrande och körande byttes det till källarritning.

Men det jag ännu inte är helt på det klara med när man flyttar den från basstation är hur man "bör" göra.
Tar jag och bara lyfter ut den så börjar den snurra på hjulen och protestera att den inte når ned till golvet.
Ska man göra något annat sätt så att den känner sig "mera nöjd"? 😀

A AndersS skrev:
Ritning gjord för källaren. Satte den i basstation med karta för övervåning, inställning att automatiskt känna av vilken våning/ritning den befinner sig på och lyfte ned den till utgångsplats i källaren. Jajamen, efter lite snurrande och körande byttes det till källarritning.

Men det jag ännu inte är helt på det klara med när man flyttar den från basstation är hur man "bör" göra.
Tar jag och bara lyfter ut den så börjar den snurra på hjulen och protestera att den inte når ned till golvet.
Ska man göra något annat sätt så att den känner sig "mera nöjd"? 😀
Nej, bara lyfta ut och bära. Men ber den inte att starta rengöring innan du ställt den på plats. Min säger aldrig något när jag lyfter den. Gör det åt andra sidan bara när jag ska rengöra den.

Börjar få lite koll på den.
Vissa översättningar är väl så där i appen t.ex. "rensning" för städning och manualen är dålig även tveksam/felaktig.
Så man får kolla i appen och prova sig fram.
Har gjort följande:
* Numrerat om rummen och även ändrat namn.
* Ändrat städordning av rum.
* Satt in begränsning manuellt där det behövs t.ex. om det finns ytter/altandörr.
* Några scheman med olika städning och dagar.
* Lagt till källarvåning
* Kört den "manuellt" för extra städning av rum.

Rengöringsmedel till mopparna. Verkar inte finnas något lokalt och Elgiganten har ingen leverans förrän i juli, känns lite larvigt att behöva beställa 1 L för hemsändande.
Är de här rengöringsmedlen generella så man kan välja ett för en annan tillverkare? Alla andra fabrikat finns ju på orten i affärerna.

Bara att pytsa ner valfritt rengöringsmedel direkt i tanken.

Jag fyllde senaste tanken med Ajax sommarblom.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.