Har handlat en sådan och installerat tillsammans med appen. Den har gjort sin ritning och nu kör den första gången "inledande djuprengöring".
Finns det några tips att tänka på, inställningar, osv? Har inte haft någon städrobot tidigare.

Ossian K Olsson
A AndersS skrev:
Har handlat en sådan och installerat tillsammans med appen. Den har gjort sin ritning och nu kör den första gången "inledande djuprengöring".
Finns det några tips att tänka på, inställningar, osv? Har inte haft någon städrobot tidigare.
Vill du har tips relaterat enbart till just den modellen eller allmänt?

A AndersS skrev:
Har du trägolv så ska du inte köra för våt om du moppar. Vill du att det luktar gott (subjektivt vad som luktar gott) kan du ha lite rengöringsmedel i vattentanken. Annars använder den medlet bara för att tvätta dynorna. Så är det i alla fall med X40.
Ha inga grejor liggandes på golvet. Det stör bara. Annars är det bara att testa olika inställningar i appen för att se vad som är bäst för dig.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vill du har tips relaterat enbart till just den modellen eller allmänt?
Ta lite allmänt bra att veta också.

Ossian K Olsson
A AndersS skrev:
Ta lite allmänt bra att veta också.
Okej! Jag köpte en D10 gen 2 förra året och det är det bästa köpet jag någonsin gjort. Jag struntade dock helt i moppfunktionen pga mycket trägolv.

Men lite tips
  • var hemma när du kör, i alla fall de första gångerna för att se var den får problem och du måste lägga in nogozoner.
  • Kablar måste väck, annars tuggar den sig både i dessa och kan dra ner saker
  • Gå rum för rum och plocka bort grejer innan den kör, låt inget vara på golvet när den kör
  • Försök få så den kan köra in under tex sängar och soffor för där samlas mycket skit
  • Kör alltid på högsta effektläget för att få med så mycket skräp som möjligt
Det är nog det. Återigen så är en robotdammsugare det bästa jag köpt!

Såg nu att den lämnat kvar mopparna i basstation, är det normalt och programberoende?

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Såg nu att den lämnat kvar mopparna i basstation, är det normalt och programberoende?
Om du kör först dammsuga och sen moppa så lämnar den mopparna i stationen. Dammsuger först och när det är klar åker den tillbaka, tömmer allt från dammsugningen och sen tar den mopparna och kör. Har du dammsug och mopp samtidigt ska den ta med sig direkt. Om du bara dammsuger samma som innan, mopparna stannar i stationen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Okej! Jag köpte en D10 gen 2 förra året och det är det bästa köpet jag någonsin gjort. Jag struntade dock helt i moppfunktionen pga mycket trägolv.

Men lite tips
  • var hemma när du kör, i alla fall de första gångerna för att se var den får problem och du måste lägga in nogozoner.
  • Kablar måste väck, annars tuggar den sig både i dessa och kan dra ner saker
  • Gå rum för rum och plocka bort grejer innan den kör, låt inget vara på golvet när den kör
  • Försök få så den kan köra in under tex sängar och soffor för där samlas mycket skit
  • Kör alltid på högsta effektläget för att få med så mycket skräp som möjligt
Det är nog det. Återigen så är en robotdammsugare det bästa jag köpt!
Håller med om att det är det absolut bästa man kan köpa. Man slipper att göra allt själv.
Men det går faktiskt bra med moppfunktionen på trägolv. Vi kör på vårt parkett utan problem. Vattenmängd går att justera så det inte blir för våt. Underbart att slippa moppa badrummet och hallen med mycket skit.

Nogozoner beror nog mycket på hur förutsättningar i hemmet är. Jag har inga förutom en. Och den är för att vi har en glasdörr till altanen. När den gjorde mapp ingen så tog han med uteplatsen. Egentligen spelar det ingen roll eftersom dörren är stängd när den kör. Men han kan fastnar där en minut för att den vill ut. Så därför blev det en nogo där.

Men det är ju en massa inställningar att försöka förstå.
Och så pratar den väldigt informativt när den är i basstationen.😂 misstänker att det är en funktion man snart stänger.

A AndersS skrev:
Men det är ju en massa inställningar att försöka förstå.
Och så pratar den väldigt informativt när den är i basstationen.😂 misstänker att det är en funktion man snart stänger.
Om du kan rada upp några inställningar som du funderar över så kan jag försöka hjälpa dig med det. Att gå igenom hela appen blir nog ganska svårt.
CleanGenius är tex något jag inte använder. Gjorde det någon gång men konstaterade att det inte blev så bra hos oss.

Vilka är de vanliga funktionerna som är bra att använda om man inte använder CleanGenius?

Efter lite testande utan att hitta döpa om rum och ändra numrering.
Sedan blir det nog Anpassad, då jag vill få alla rum dammsugade men inte moppade.
Troligtvis i två steg med dammsugning av golv och mattor, efter det så moppas de rum som ska ha det.

A AndersS skrev:
Hittade hur man döpte om och ändrade städordning.👍

A AndersS skrev:
Vilka är de vanliga funktionerna som är bra att använda om man inte använder CleanGenius?
A AndersS skrev:
Sedan blir det nog Anpassad, då jag vill få alla rum dammsugade men inte moppade.
Troligtvis i två steg med dammsugning av golv och mattor, efter det så moppas de rum som ska ha det.
Ja, jag kör bara anpassad. Oftast kör jag ett rum i taget. Ibland flera samtidigt. Vissa rum blir lite mer ”smutsiga” så då kör jag oftare. På det sättet kör jag mopp efter dammsugning funktion så ”glömmer jag inte bort moppning. I hallen kör jag till exempel 2 gånger som man kan välja i anpassad. Då dammsuger den först två gånger och sen moppar två gånger och det blir åt olika håll då.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hittade hur man döpte om och ändrade städordning.👍
I anpassad kan du trycka på varje rum du vill ha städat. Då början han med det du tryckte på först osv. Eller kanske hon. Vet inte vad din robot ha för kön 😂

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.