pacman42 pacman42 skrev:
En kubik blir under mark rimligen en tredjedel av det (då det är mycket luft i kattsand).
Men återigen, har du verkligen någon aning om hur exempelvis Ever Clean ser ut, är sammansatt och beter sig? Det är verkligen inte mycket luft utan en tämligen kompakt materia som är väldigt svår att bryta ned. Jag kan lova dig att en kubik blir en kubik, även om man gräver ner den...

För kanske tio år sedan dumpade en medlem i familjen sand i en del av skogen där den då inte ansågs störa. Numera använder vi det markområdet lite mer och jag kan garantera att sanden finns kvar och stör. Den verkar mer eller mindre oförstörbar!

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men återigen, har du verkligen någon aning om hur exempelvis Ever Clean ser ut, är sammansatt och beter sig? Det är verkligen inte mycket luft utan en tämligen kompakt materia som är väldigt svår att bryta ned. Jag kan lova dig att en kubik blir en kubik, även om man gräver ner den...

För kanske tio år sedan dumpade en medlem i familjen sand i en del av skogen där den då inte ansågs störa. Numera använder vi det markområdet lite mer och jag kan garantera att sanden finns kvar och stör. Den verkar mer eller mindre oförstörbar!
Det är lera? Lera försvinner inte. Kattsanden känns verkligen som en fet vattenavvisande lera när den blir blöt. Är den farlig för miljön? nä det skulle jag inte tro.

B Bullebock skrev:
Kattsand kan du ju faktiskt slänga ute i kompost, även sånna pellets. Eller gräv ner
Nej det går inte att kompostera kattsand av typen Ever Clean. Det är heller ingen långsiktigt realistisk lösning att skapa en deponi för kattsand på en normal villatomt.

Väldigt många som uttalar sig i tråden verkar inte ha en aning om hur denna typ av kattsand är sammansatt eller dess egenskaper. Och har man inte det bör man heller inte uttala sig. Man framstår enbart som okunnig.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B Bullebock skrev:
Är den farlig för miljön? nä det skulle jag inte tro.
Jag har aldrig pratat om farlighet för miljö. Jag pratar om att en normal villatomt inte har en realistisk plats för en deponi på några ton kattsand.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det går inte att kompostera kattsand av typen Ever Clean. Det är heller ingen långsiktigt realistisk lösning att skapa en deponi för kattsand på en normal villatomt.

Väldigt många som uttalar sig i tråden verkar inte ha en aning om hur denna typ av kattsand är sammansatt eller dess egenskaper. Och har man inte det bör man heller inte uttala sig. Man framstår enbart som okunnig.
Fast jag har ju katter och kattsand blad everclean, men klart beroende på storleken på villatomten är det kanske olämpligt. Nummera slänger vi i komposten åt kommunen, förr hade vi egen kompost. Blandat med annat och gräs och grejer vad där inget fel på den komposten.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig pratat om farlighet för miljö. Jag pratar om att en normal villatomt inte har en realistisk plats för en deponi på några ton kattsand.
Ton är inte så mycket för det väger helvete men ett par kubik hade nog skadat, det har du rätt i.

B Bullebock skrev:
Nummera slänger vi i komposten åt kommunen, förr hade vi egen kompost.
Ja tar någon annan hand om "komposten" kan man naturligtvis kompostera det mesta...

B Bullebock skrev:
Ton är inte så mycket för det väger helvete men ett par kubik hade nog skadat, det har du rätt i.
Ett par kubik är ungefär ett par ton. Densiteten är strax under ett.

Kattsanden behöver inte brytas ned. Den blir ju i praktiken grus när den hamnar i marken. Pga Keplers förmodan så kan sanden inte packas tätare än 75% av volymen, dvs i bästa fall så sjunker volymen ihop med 25% när mindre fraktioner transporteras in mellan sandkornen (av vatten). I verkligheten så blir dock volymen mycket mindre när det fylls upp av små fraktioner.

H HenrikHuslöse skrev:
Du kan inte begära mer frekvent tömning mot en avgift?
Menar du "Kan du inte begära mer frekvent tömning mot en avgift?"
Du skrev ett påstående men avslutade med frågetecken vilket inte bara du gör utan tyvärr mycket vanligt.

pacman42 pacman42 skrev:
I verkligheten så blir dock volymen mycket mindre när det fylls upp av små fraktioner.
Jag tycker du ska testa en låda Ever Clean för du vet ärligt talat inte vad du pratar om i detta fallet. 😉

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Då är irritationen lite mer förståelig. Inga artiklar i lokaltidningen om förändringen? De brukar ju gilla att skriva om sånt här.
Lokaltidningen har paywall, så vet inte.

coconut coconut skrev:
Den citerade texten fanns där den 20:e mars enligt archive.org

[länk]
Men avsåg gamla systemet.

M Maledictus skrev:
Vad menar du? Att blanda papper med exempelvis matavfall eller blöjor leder ju till nedskitat material. Och det finns ju en tillräckligt ren återvinningsprocess så varför skulle man inte nyttja den?
Tja, lägger du pappret i ett smutsigt kärl (och har du sett återvinningsstationerna?) så blir det ändå smutsigt.

L lbgu skrev:
Problemet är att man gjort sophanteringen så krångligt att det nästan krävs ett personligt intresse i frågan för att man ska hänga med i alla turer. Det bästa vore att ha ett enkelt system som kanske inte är lika effektivt som det komplicerade, men tack vare sin enkelhet ändå antagligen fungerar bättre i det stora hela.
Japp. När jag bodde i Borlänge hade de 50 kategorier bara på tippen. Sedan tillkommer en packe andra (läkemedel, vapen, fordon, radioaktivt avfall...).

Vet ni till exempel varför man måste sortera tidningar separat från annan papper (åtminstone här)? Ju, för att det är olika branchorganisationer som betalar det. Återigen, producentansvaret för sorteringen lastas över på slutanvändaren.

Sedan har vi olika papperskvaliteter. Ett glasspapper är inte samma som ett brev, och ingen av dem är samma som ett kuvert. Eller olika batterityper, hur ska typ min morsa kunna hålla koll på det? Hur fan vet jag om en del är aluminium eller om den är någon skum aluminium/magnesium-legering?

Samtidigt så har man experter som informerar och säger "om något innehåller flera kategorier, släng efter vad det är mest av", så typ om jag har en påse potatis som gått över datumet som också råkar innehålla ett hekto plutonium, så ska den komposteras.

Alltså, hur ska gemene man kunna hålla koll på det här?

D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas att majoriteten är så klyftiga att de klarar av att identifiera en glasförpackning tex. Har du problem med det så kan det nog vara jobbigt med mycket.
Däremot har vi praktikaliteter där. På återvinningsstationen så ställer de fyra glasbehållare, två för ofärgar glas, två för färgat. Men, varför i helvete ställer de så att de man kan stå mellan och mata in flaskor i är av samma typ? Har jag en kasse flaskor så måste jag gå fram och tillbaka mellan dem, efterhand som jag gräver mig ner i kassen.

Och hur gör man med den där vinsorten som har halva flaskan klar, halva färgad? Jag gick på expertrådet ovan, och konstaterade att det var nog aningen mer ofärgat glas på den, så den fick bli ofärgad, men det var på håret, så den kunde hamnat var som helst.

F FruNilsson skrev:
Det värsta med kommunpolitikerna som inte förstår att världen fanns innan de föddes; de tog beslut om varannanveckas soptömning. Det kryllar av råttor i villakvarteren och det går inte att vädra när man lagar mat, spyflugorna attackerar köket. För att inte tala om att vi inte kunnat grilla eller sitta ute och äta på flera år. Fiskrens och skaldjur, köttrester mm orsakar en stank över kvarteren.

Vi hade god miljöhygien tidigare, men det är ett minne blott, liksom att öppna gränserna för hundsmuggling och övriga hundresor. Rabies, hjärtmask mm var utrotat, men det liksom TBC hos människor kommer att bli oöverstigliga problem om inte nån sätter ner foten. Det finns mer, men just saying; rösta med sånt i åtanke nästa val. Det kallas konsekvenser…
Japp. Vi brukar ha en halv vecka varje år när alla flugor kläcks när det är totalt löjligt. Liksom, man kommer ut ur sovrummet på morgonen och det ligger 200 döda flugor på golvet som katterna tagit, och det är värre ute. Det bara exploderar med flugor i några dagar.

Jag brukar föregripa det genom att tokspraya tunnorna med insektsmedel ett par gånger i veckan, men så länge inte alla gör det så spelar det ju ingen roll.

• Ledsen
Bengt Numelin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Och hur gör man med den där vinsorten som har halva flaskan klar, halva färgad? Jag gick på expertrådet ovan, och konstaterade att det var nog aningen mer ofärgat glas på den, så den fick bli ofärgad, men det var på håret, så den kunde hamnat var som helst.
Man lär inte kunna smälta om den flaskan till ofärgad glasmassa så den gången blev det nog fel...
Om det kommer klarglas i det färgade gör däremot inget.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker du ska testa en låda Ever Clean för du vet ärligt talat inte vad du pratar om i detta fallet. 😉
Jag har mycket erfarenhet av annan kattsand, men inte av just detta märke. Men då jag inte har någon katt så får jag väl använda den för mina egna behov för att testa av den. Eller hur tänker du att jag skall göra?

pacman42 pacman42 skrev:
Men då jag inte har någon katt så får jag väl använda den för mina egna behov för att testa av den. Eller hur tänker du att jag skall göra?
Det är helt upp till dig hur och om du vill testa. Jag är övertygad att du kommer på en lämplig metod. 😂

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.