58 757 läst ·
503 svar
59k läst
503 svar
Drastiskt försämrad sophämtning?
Jag har två 370 liters 4-facks kärl. Underbart med sortering på tomten.
Kartong/plast töms var 4:e vecka
Restavfall/kompost töms var 2:e vecka.
Det är fack för glas, plåtburkar och tidningar också men minns inte vad som hör till vilken tunna.
Vi är bara två i vårt hushåll och det är inga som helst problem att fylla upp kartong/plast-kärlet med förpackningar även att vi plattar till mjölkpaketen. Helt galet vad förpackningar vi släpar hem.
Restavfall/kompost är inte ens halvfull vid tömning. Det går att ändra till hämtning var 4:e vecka för restavfall/kompost men det skiljer bara någon fjuttig hundring per år och så lär det väl lukta ännu mer om det inte töms varannan vecka.
Sopbolaget har en app också som påminner mig dagen innan tömning så man kan passa på att samla ihop lite extra sopor där hemma och pressa i tunnorna. 😉
Jag förstår att TS har problem med sina fjuttiga små tunnor.
Kartong/plast töms var 4:e vecka
Restavfall/kompost töms var 2:e vecka.
Det är fack för glas, plåtburkar och tidningar också men minns inte vad som hör till vilken tunna.
Vi är bara två i vårt hushåll och det är inga som helst problem att fylla upp kartong/plast-kärlet med förpackningar även att vi plattar till mjölkpaketen. Helt galet vad förpackningar vi släpar hem.
Restavfall/kompost är inte ens halvfull vid tömning. Det går att ändra till hämtning var 4:e vecka för restavfall/kompost men det skiljer bara någon fjuttig hundring per år och så lär det väl lukta ännu mer om det inte töms varannan vecka.
Sopbolaget har en app också som påminner mig dagen innan tömning så man kan passa på att samla ihop lite extra sopor där hemma och pressa i tunnorna. 😉
Jag förstår att TS har problem med sina fjuttiga små tunnor.
Redigerat:
Det är inte nya taxan, om du läser noga, vilket också bekräftades över telefon.S sprucetwig skrev:
Ärligt talat vill jag inte ha det äcklet inne i bilen eller i MC-väskorna.S sprucetwig skrev:
Det är inte statens sak att säga vilka kommersiella aktörer man ska bruka.R Risarvaren skrev:
Du missar poängen. De har nästan halverat mängden jag kan slänga i min tunna, men bibehållit kostnaden. Jag måste åka mer för att slänga.G goerana skrev:
Exakt.F fribygg skrev:
Jag har de sopor jag har. Antingen får kommunen ta hand om dem, eller så måste jag bränna dem. Jag tänker inte lagra ett berg av sopor på gräsmattan.T tompaah7503 skrev:
Vi har dessutom hygienaspekten. Att låta sopor ligga 6 veckor på sommaren är ett recept för ohyra.
Och inte tillåter att man anlitar någon annan för att ta upp deras slack.Alfredo skrev:
Det spelar ingen roll hur noga man läser, det står klart och tydligt att man kan få 370 liter när hemsortering är infört. Jag tror mer på att den du pratat med som antagligen inte arbetar med frågorna har missförstått. Prova igen och envisas det ber du att få prata med någon som arbetar på avfall och återvinning. Om du har rätt bör de ju åtminstone få veta att det står fel på hemsidan.T Troberg skrev:Det är inte nya taxan, om du läser noga, vilket också bekräftades över telefon.
Ärligt talat vill jag inte ha det äcklet inne i bilen eller i MC-väskorna.
Det är inte statens sak att säga vilka kommersiella aktörer man ska bruka.
Du missar poängen. De har nästan halverat mängden jag kan slänga i min tunna, men bibehållit kostnaden. Jag måste åka mer för att slänga.
Exakt.
Jag har de sopor jag har. Antingen får kommunen ta hand om dem, eller så måste jag bränna dem. Jag tänker inte lagra ett berg av sopor på gräsmattan.
Vi har dessutom hygienaspekten. Att låta sopor ligga 6 veckor på sommaren är ett recept för ohyra.
Och inte tillåter att man anlitar någon annan för att ta upp deras slack.
För restavfall kommer du att kunna välja mellan tre kärlstorlekar (140 liter, 190 liter eller 370 liter). Du behåller ditt vanliga kärl, vi kommer inte att byta ut det automatiskt. Om du märker att du får mindre restavfall efter att Hemsorterat är infört är du välkommen att höra av dig till oss så byter vi ut ditt kärl till ett mindre. Det kommer också finnas möjlighet att få tömning av restavfallskärlet var 12:e vecka. Vill du ändra intervallet från var sjätte till var 12:e vecka hör du också av dig till oss.
Linköpings entreprenör hämtar inte i Motala. I Motala har man egen regi och kör med egna sopbilar.F fribygg skrev:
Hur gör man med glaset? Det går väl inte att hantera på det sättet? Sen kan jag ju tycka att det känns lite märkligt att man ska öka påsanvändningen med 400% och dessutom så försvinner alltid en viss mängd avfall som rejekt ihop med sorteringspåsarna.Simonstina skrev:
Närke visste jag inte, hur många fler kommuner i Södermanland än Eskilstuna vet jag inte. I Östergötland är det ännu bara gröna påsen, men vitsen är att allt slängs i samma tunna och sedan sorteras automatiskt vid anläggningen. Eftersom kommunerna snart kommer ha allt ansvar för återvinning är systemet med färgade påsar nog det enklaste.
I Ljungby och Alvesta kommun går glaset samma väg men med grövre och större påsar.M Maledictus skrev:
Plastanvändningen är väl egentligen det enda argumentet mot det systemet. Det borde ju dock bli mer sorterat så förhoppningsvis är det ändå positivt.
Det blir mindre sorterat jämfört med fyrfackskärl.S sprucetwig skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Fast jo, den "märkliga sophämtarorganisationen" erbjöd ju visst större kärl. Bara det att TS inte hade kollat upp det innan han satte igång och gnällde 🤔Alfredo skrev:
Det är min plan, jag har dock inte tid den här veckan.S sprucetwig skrev:Det spelar ingen roll hur noga man läser, det står klart och tydligt att man kan få 370 liter när hemsortering är infört. Jag tror mer på att den du pratat med som antagligen inte arbetar med frågorna har missförstått. Prova igen och envisas det ber du att få prata med någon som arbetar på avfall och återvinning. Om du har rätt bör de ju åtminstone få veta att det står fel på hemsidan.
De har nog dessutom uppdaterat, den text du citerade fanns inte förra veckan. Misstänker att jag inte är ensam om att tycka det är underligt.
Tja, det blir inte rent av att ligga i en skitig behållare heller. Jag tror den lösningen ligger i en förbättrad tillverkningsprocess, snarare än en ren återvinningsprocess.M Maledictus skrev:
Jag skulle hellre se att grannens kattsand hamnade i min soptunna än att katten skiter ikring barnens studsmatta.H HenkeAls skrev:Om kattsand är problemet vore det kanske på tiden att katterna gick ut och gjorde sin avföring i rabatter och häckar? Då ni har egen sophämtning tar jag för givet att ni bor i villa och då är utomhuskatter det normala. Kattsand är dessutom ett miljöproblem då den ofta importeras med långa transporter och sedan inte är brännbar.
Likaså får hundgrannen hellre kasta bajspåsen i min soptunna än i vägrenen.
Ja är det så väl har väl problemet en lösning. Jag tycker det dock verkar tydligt att TS kollat så noga som man kan begära, men har han fått felaktig information så är det ju "bra" på sitt sätt och problemet borde vara löst.B Bästerortarn skrev: