6 124 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Drar igång hobbysnickeriverkstad i södra Stockholm
Hobbysnickare
· Stockholm
· 4 inlägg
Hejsan.
Jag och min vän, båda 35-åriga män med intresse och passion för trä och hantverk i olika former, har precis landat ett kontrakt på en ca 50 kvm stor lokal i Skarpnäck i södra Stockholm som ska byggas om till hobbyverkstad med inriktning på möbel- och finsnickeri och liknande. Det kommer finnas några mellanstora maskiner till dimensionering( rikt- och planhyvel, klyv- kapsåg, eventuellt en framtida bandsåg och svarv etc) men i övrigt så är fokus på handverktyg och traditionella metoder.
Vi söker någon mer, man eller kvinna, ung som äldre, en eller flera, med intresse för trä och hantverk som vill vara med och nyttja och utveckla lokalen och dela på hyran.
Skicka mig, Fredrik, ett PM om intresse finns så berättar jag mer.
Jag och min vän, båda 35-åriga män med intresse och passion för trä och hantverk i olika former, har precis landat ett kontrakt på en ca 50 kvm stor lokal i Skarpnäck i södra Stockholm som ska byggas om till hobbyverkstad med inriktning på möbel- och finsnickeri och liknande. Det kommer finnas några mellanstora maskiner till dimensionering( rikt- och planhyvel, klyv- kapsåg, eventuellt en framtida bandsåg och svarv etc) men i övrigt så är fokus på handverktyg och traditionella metoder.
Vi söker någon mer, man eller kvinna, ung som äldre, en eller flera, med intresse för trä och hantverk som vill vara med och nyttja och utveckla lokalen och dela på hyran.
Ni har inte funderat på att köra någon slags Makerspace-liknande lösning?
Ligger lokalen i gatuplan och har port så att det är smidigt att lasta in och ut? 50m2 är inte så mycket när det står maskiner i vägen och flera olika personer har projekt i gång. Behövs en strategi som gör det möjligt att dela på resurserna utan att hindra någon.
Gemensamt materiallager blir ett måste. Märksystem? Ordningsregler och tolerans så att reglerna kan hoppas över när det finns konkreta anledningar. Vem hanterar spån och skräp.
Får man fråga vad det är för kostnadsram?
Mvh Findus
Gemensamt materiallager blir ett måste. Märksystem? Ordningsregler och tolerans så att reglerna kan hoppas över när det finns konkreta anledningar. Vem hanterar spån och skräp.
Mvh Findus
Hobbysnickare
· Stockholm
· 4 inlägg
Hobbysnickare
· Stockholm
· 4 inlägg
Hejsan. Det är alltså inte ett proffissionellt möbelsnickeri med 10 anställda som går ivägen för varandra dygnets alla timmar och 50kvm är mer än tillräckligt för de 3-4 kanske tom 5 personerna vi tänker oss ska dela. Det är på hobbybasis även om det är fullt möjligt att jobba hur mycket/litet man vill. Maskiner kommer stå i en del av lokalen, delvis avskärmad av en vägg och i andra delen blir till för bänkar och handverktyg och får enkelt plats med 4 bänkar och virke och verktyg. Jag har fullt förtroende för att vuxna människor kan ta ansvar för hur man sköter sig i sådana här förhållanden så massa ordningsregler och polisfasoner är ingenting vi strävar efter. Jag har drivit liknande ställen länge med varierande resultat men ordningsregler har aldrig varit problem, bara personligheter.findus42 skrev:
Ligger lokalen i gatuplan och har port så att det är smidigt att lasta in och ut? 50m2 är inte så mycket när det står maskiner i vägen och flera olika personer har projekt i gång. Behövs en strategi som gör det möjligt att dela på resurserna utan att hindra någon.
Mvh Findus
Den stora nackdelen är att det ligger på 2a våningen så tillgängligheten är via hiss eller trappor men det är, enligt mig, bara ett problem om man gör det till det. Inte optimalt men inte ett problem.
Om du med kostnadsram menar vad hyran är så är det beroende på hur många vi delar på lokalen men någonstans mellan 1000 och 2000 i månaden.
Det är lite festligt att det blir i skarpnäck. Då den klassiska Gyllene spiken ligger där. http://www.gyllenespiken.se
Hobbysnickare
· Stockholm
· 4 inlägg
Hej,F Freddecarlander skrev:Hejsan.
Jag är pensionär och bygger musikinstrument, söker möjlighet till en verkstad för vidare utveckling av min hobby. Hur är det tänckt att man kan komma in i Er grupp?
Tack/Aysen
Klicka här för att svara