Finns det nån på forumet som kan hjälpa mig att välja pump?

Ska börja använda egen brunn för att vattna istället för kommunalt vatten. Fick precis en extra faktura på 14,000kr för vatten av kommunen. Vi har både stort växthus, trädgårdsland, pool och jacuzzi så visst går det åt en hel del vatten. Betalar 3500 i kvartalet för vatten och det här kom liksom ovanpå.

Jag vill ha en enkel lösning och har sökt efter en dränkbar pumpautomat, hittade denna AL-KO Dive Pressure Pump 5500/3 som verkar ha vettigt pris, marknasförs som "dränkbar tryckpump". Men jag tycker inte det framgår vid vilka tryck den slår till/ifrån. Jag använder mycket droppslang så vill ju gärna att trycket får gå ner bra mycket innan pumpen drar igång istället för en pump som står och startar och stoppar var femte sekund.

Eller är det mer ekonomiskt att installera en gammal hederlig pumpautomat? Tänker att man fortfarande kan få ut bra mycket vatten ur en sån även efter att pumpmotorn slutat gå.

Alternativt så kan man ju såklart ha en ackumulatortank ansluten till dränkpumpen, men vill ha en så enkel lösning som möjligt.

Jag har redan en pumpautomat liggande, finns enligt mej dock flera nackdelar med den. Dels så är det en mer komplicerad installation, pumpen behöver antingen stå i min källare eller få ett eget litet pumphus. Sen är sug-höjden bara 8m, brunnen är 15m djup och jag tänker att under sommaren så kan nivån stå ganska lågt.

Beklagar många och ostrukturerade frågor :)

Billigaste lösningen är en dränkbar pump som du startar med att stoppa i strömsladden från tex Biltema/jula motsv. Koppla sedan slang utanför brunnen vidare till förbrukarna.

sir_daniel sir_daniel skrev:
Billigaste lösningen är en dränkbar pump som du startar med att stoppa i strömsladden från tex Biltema/jula motsv. Koppla sedan slang utanför brunnen vidare till förbrukarna.
Har automatisk bevattning på både växthus och grönsaker för att kunna resa bort så det måste funka med automatik. Blir det för meckigt så kommer min fru dessutom inte att använda den :)

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Timer i uttaget ? Blir väl inte säkrare än så ? )

• Gilla
1
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Timer i uttaget ? Blir väl inte säkrare än så ? )
Tänker utanför boxen, inte så dumt faktiskt. Men kommer de där billiga pumparna i rätt tryck som behövs för droppslangar? Är de inte mer för att hälla ut vatten på annat ställe utan motstånd?

Ingen aning, beror väl på hur mycket du ska trycka.

Köp en, släng inte förpackningen, prova, funkar det inte så är det väl inte värre än att lämna tillbaka den.

Hade en liten från Jula som tryckte min vattenspridare galant, men du verkar ju ha "lite" mer )

Bästa svaret

Pumpen bör ge en ca 3bar i tryck +lyfthöjd 1m+0,1 2m+0,2 osv..
15mdjup + och man skall vattna hängampeln på trappan.. blir lyfthöjden +2bar .sen skvallrar 800w att det inte kommer bli bra i mina ögon. För liten effekt på motorn för ge tryck och flöde och flytta vattnet åt dig.

Har en liknande Alko högtryckande typ 350w för regntunna ,fungerar med regntunna=ovanm mark max,10mslang och munstycke vattna blomlådor/rabatten ,, vattenspridaren blir som silen på en vattenkanna.. 350w gör att man slipper bära och vattna med slang.

har du redan en mindre pump automat Testa och sätt 8m slang försök hänga den i brunnen på lämplig höjd=över högsta vattenytan, har sett en sådan installation tidigare dock bara hängande under strax under locket , bara för slippa en dränk pump eller ejektor pump för att sug höjden blev +8m annars.

Skall göra en liknande installation vid jobbet för vattna buskar /blommor med en pump hängande i en järn konsol i dränerings/lod brunnen under locket om det blir samma torka igen,Eftersom det fanns vatten och detjag använde hela förra sommaren.
Sen bara en bara ett T- rör+kulventil på pumpen för tappa av tryckslangen på hösten.

E _Elman_ skrev:
Pumpen bör ge en ca 3bar i tryck +lyfthöjd 1m+0,1 2m+0,2 osv..
15mdjup + och man skall vattna hängampeln på trappan.. blir lyfthöjden +2bar .sen skvallrar 800w att det inte kommer bli bra i mina ögon. För liten effekt på motorn för ge tryck och flöde och flytta vattnet åt dig.

Har en liknande Alko högtryckande typ 350w för regntunna ,fungerar med regntunna=ovanm mark max,10mslang och munstycke vattna blomlådor/rabatten ,, vattenspridaren blir som silen på en vattenkanna.. 350w gör att man slipper bära och vattna med slang.

har du redan en mindre pump automat Testa och sätt 8m slang försök hänga den i brunnen på lämplig höjd=över högsta vattenytan, har sett en sådan installation tidigare dock bara hängande under strax under locket , bara för slippa en dränk pump eller ejektor pump för att sug höjden blev +8m annars.

Skall göra en liknande installation vid jobbet för vattna buskar /blommor med en pump hängande i en järn konsol i dränerings/lod brunnen under locket om det blir samma torka igen,Eftersom det fanns vatten och detjag använde hela förra sommaren.
Sen bara en bara ett T- rör+kulventil på pumpen för tappa av tryckslangen på hösten.
Det var faktiskt smart att hänga pumpautomaten under locket. Lillebror är smed så han kan säkert tillverka nån korg som passar i brunnshålet som jag kan ställa den i. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.