dengroth dengroth skrev:
Funkade Alko-pumpen bra?
Funkar alldeles prima, har kopplat det så att jag kan köra antingen 3 st droppbevattningsslangar i växthusen eller 5 st vattenspridare i trädgårdslandet, kopplar om med en Gardena Y-splitter. Kör jag allt samtidigt når vattenspridarna inte ända ut i kanterna.

En sak att tänka på är att dra en tjock slang så långt som möjligt och sedan förgrena upp med varsin 1/2" vanlig trädgårdsslang till varje vattenspridare, märktes en klar skillnad mot att köra alla i en gemensam 1/2" slang första biten.

Enda problemet nu är att det är så dåligt med vatten i brunnen, så kör bara droppbevattningen 2 gånger om dagen tills pumpen stänger av, tar ca 20 min. Kör jag igång vattenspridarna så går de bara i 3-4 minuter innan nivån i brunnen är så att pumpen stänger av (den skulle förvisso kunna hänga längre ner, men vill inte riskera att få in skit i den).

• Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
Låter toppen! Pumpen stänger alltså av själv när vattenivån i brunnen blir för låg?

Jag funderar på lillebror till din variant, AL-KO DIVE 5500/3, finns på Byggmax för 1995:-. 800W istf 1000 men ska bara driva två st droppslangar, en på 30 m och en på 5 m typ. Den borde väl räcka? Min nuvarande dränkpump ger så lite tryck att jag får köra pumpen nästan ett dygn i sträck för att få tillräckligt i 30-metershäcken så tycker 5500 borde göra stor skillnad.

Jag köpte denna ( Gardena 5500/3 ) förra våren och har använt den flitigt. Den klarar att driva 3 st vattenspridare samtidigt om man nu vill det. Jag använder väääldigt lång 1/2 tum slang ( uppskattningsvis ca 70 meter som längst ) och en lyfthöjd på ca 8 meter vilket funkar bra till bevattning. Är väldigt nöjd med den, dess smidighet och kapacitet.
https://www.conrad.se/230-V-Tryckpu...-l%2Fh-30-m.htm?websale8=conrad-swe&pi=491452

Yes, pumpen har en flottör som stänger av automatiskt när nivån blir för låg. Den kan ställas in på önskad nivå i förhållande till själva pumpen.

Jag köpte min direkt på al-ko.com/shop/se/ , blev några hundralappar billigare än i butik och levererades med UPS.

Var tvungen att utmana lite. Hittade den här på Hornbach:

https://www.hornbach.se/shop/FORQ-D.../5813001/artikel-detaljer.html#artikeldetails

DV_8_5813001_04_4c_AT_20160331125207.jpg

Bra pris (1699) samt att vi hade ett ärende förbi Hornbach där den fanns att hämta direkt avgjorde. Och jädrar vilken sprutt det blev. Problemet är nu snarare att trycket är för högt. Slangkopplingarna jag hade till 32mm-slangen rök all världens väg när jag kopplade in den första gången.

Vi har droppslangar från Biltema där max arbetstryck är 1,7 bar. Pumpen levererar 3,4 bar. Trycket lär väl vara lägre 30-40 m från pumpen men blir det tillräckligt lågt? Vad tror ni?

dengroth dengroth skrev:
Problemet är nu snarare att trycket är för högt. Slangkopplingarna jag hade till 32mm-slangen rök all världens väg när jag kopplade in den första gången.

Vi har droppslangar från Biltema där max arbetstryck är 1,7 bar. Pumpen levererar 3,4 bar. Trycket lär väl vara lägre 30-40 m från pumpen men blir det tillräckligt lågt? Vad tror ni?
Rätta mig om jag har fel, men om du kopplar in två droppslangar parallellt med varandra borde väl trycket fördelas jämnt på dem, så att varje slang får 1.7 bar (3.4/2)? Och om du kopplar in tre stycken parallellt borde trycket bli 3.4/3 = 1.13 bar per droppslang?

Vad som händer om man seriekopplar dem vettetusan dock, kan tänka mig att det blir för högt tryck i början av slangen och för lågt i slutet kanske...

Är lite fundersam till vad det var för slangkopplingar du hade som rök all världens väg förresten? Mina vanliga Gardena/Biltema verkar hålla tätt för 4 bars tryck? Har dock en hemmagjord skarv med en bit VP-rör på 1" -slangen där det krävdes dubbla slangklämmor för att den inte skulle läcka.

hsd
Trycket bör väl vara detsamma men flödet minskar ....

Sorry Nightrider, menade slangklämmor. Som du har jag skarvat två slangar med en bit vp-rör. Även anslutningen till pumpen mha slangklämma. Håller nu dock efter åtdragning.

Ser ut att funka med droppslangarna än så länge. Blev ett jäkla sprutt med bara en slang, stod strålar upp. Efter inkoppling av två slangar verkar det mer lagom.

N NightRider skrev:
Funkar alldeles prima, har kopplat det så att jag kan köra antingen 3 st droppbevattningsslangar i växthusen eller 5 st vattenspridare i trädgårdslandet, kopplar om med en Gardena Y-splitter. Kör jag allt samtidigt når vattenspridarna inte ända ut i kanterna.

En sak att tänka på är att dra en tjock slang så långt som möjligt och sedan förgrena upp med varsin 1/2" vanlig trädgårdsslang till varje vattenspridare, märktes en klar skillnad mot att köra alla i en gemensam 1/2" slang första biten.

Enda problemet nu är att det är så dåligt med vatten i brunnen, så kör bara droppbevattningen 2 gånger om dagen tills pumpen stänger av, tar ca 20 min. Kör jag igång vattenspridarna så går de bara i 3-4 minuter innan nivån i brunnen är så att pumpen stänger av (den skulle förvisso kunna hänga längre ner, men vill inte riskera att få in skit i den).
hej ,
Vill bygga samma projekt men hur ser det ut med automatstyrning ? Jag vill t.ex att bevattning körs 4 gånger under dagen och 2 under natten. Slår du på pump varje gång manuelt? Mvh

M Mattikoleman skrev:
hej ,
Vill bygga samma projekt men hur ser det ut med automatstyrning ? Jag vill t.ex att bevattning körs 4 gånger under dagen och 2 under natten. Slår du på pump varje gång manuelt? Mvh
Jag slår på/av pumpen med en digital timer på morgon och kväll. Tyvärr kan det ju bara bli på/av med en sån simpel lösning, att styra om från växthus till vattenspridarna utomhus gör jag manuellt med en vattenfördelare. Men 80% av tiden står den på att vattna inne i växthusen, utomhus kör jag bara en stund om kvällen om det varit väldigt torrt och varmt.

Har förresten skippat droppslangarna sedan några år och istället byggt vattenspridarrör av 20mm VP-rör (såna man har till elinstallationer). Tröttnade på droppslangarna som alltid torkade och sprack efter något år och började spruta vatten hejvilt. Det funkar utmärkt att ansluta vanliga snabbkopplingar för 3/4" trädgårdsslang på 20mm-rören, men det är en del jobb med att borra alla hål som vattnet sprutas ut genom i rören... dock betydligt mer underhållsfritt än droppslangarna, och funkar perfekt med AlKo-pumpen som nog egentligen har lite för högt tryck för droppslangarna.

Eftersom spridarrören skickar ut mycket mer vatten än droppslangarna så räcker det att köra 2 minuter på morgonen och 2 minuter på kvällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.