Hejsan hoppsan !

Vi har äntligen gjutit vår platta som en L-form runt vårt gamla hus. Huset ligger lite i suteräng, så att regnvatten rinner mot nya plattan. Efter att ha rådfrågat två olika företag, så lade vi många dräneringsrör under grunden med fall ut mot kanterna, så att inget vatten ska bli ståendes under grunden eller rinna mot gamla husets krypgrund.

Vi grävde bort jordmassor i början av processen, som senare när ytterväggarna som blir som källarväggar (ca 1m under mark), är färdiga ska återfyllas med sten & makadam

Det jag länge har funderat på är jorden som följer med vattnet under & efter regn. Det sipprar såklart ut lite jord utefter berget mot grunden. Detta skulle jag vilja stoppa för att inte sakta men säkert fylla igen dräneringssystemet under grunden.
Det första man tänker är ju markduk, men berget är långt, långt, långt ifrån plant, & jorden följer ju med vattnet i de lägsta spetsiga punkterna /sprickorna.
Ska man göra former & fylla upp dessa "fack" med betong? Jag hoppas att det finns något simplare alternativ.
Svårt att förklara, så här följer några bilder.
Hoppas någon av er har varit med om något liknande & vill dela med sig av det. Eller har någon idé om hur vi kan göra.
Varje Dräneringsrör kommer att följa med upp till ytan, så det kommer alltid att finnas möjlighet att rensa. Men helst vill jag stoppa den mesta av jorden, även om det säkert tar minst tio år före man behöver rensa. Skulle kännas skönt att ha makadambädden under huset "ren"

• Nygrundad L-formad betongplatta nära ojämnt berg och gammalt hus med synliga dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad skiss av dräneringssystem vid en L-formad husgrund med markeringar av jord, berg och materialskikt som makadam och cellplast.
    Skapa konto
  • Nyutgjuten L-formad betongplatta vid röd suteränghus med synligt dräneringsrör.
    Skapa konto
150 har läst, men ingen har svarat :thinking:
Det lutar åt att jag tvättar rent, gjuter rakt, & sen lägger duk som får pressas tätt, ned mot berget & betongen av jordtrycket.
Eller också så tvättar jag rent i dalarna /fickorna & fäster duken med plugg, skruv & plastbricka. Med gummiasfalt emellan & över skarven mellan berg & duk. Extra mycket klet isf i de djupa fickorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.