6 700 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
dränering singel eller ej
Vi skall dränera vårt hus från 1946 och har tänkt att lägga på en platonmatta och sedan vanlig frigolit utan på. Vi har pratat med flera personer och fått olika uppgifter om huruvida man skall ha singel utanpå frigoliten hela vägen upp. Jag undrar därför om detta behövs? Vad händer om man inte har det? Platonmattan på väggen gör ju att vattnet inte kommer in i huset.
Vi har inte riktigt bestämt oss. En vi pratade med sa att om man använder isodrän så skulle väggen hela tiden vara lite fuktig eftersom man inte har något som skyddar väggen. Sen verkar ju isodränskivor vara mycket dyrare och frågan är om de håller lika länge som platon? Å andra sidan så om man måste ha grus utanpå platon så blir nog kostnaden samma fast mer jobb... Det var på Hornbach de sa att man inte skulle ha grus utanpå. De sa att det blev kallras.
Vår källare är i dagsläget oinredd med fuktigt betonggolv. Vid kraftiga och långvariga regn har det runnit in vatten. Vi vill använda källaren till tvättstuga, hobbyrum och förråd. På sikt kommer vi nog att värma upp den och vill därför passa på att isolera.
Alla vi frågar säger olika så vi vet inte vad vi skall välja och till helgen kommer grävskopan.
Vår källare är i dagsläget oinredd med fuktigt betonggolv. Vid kraftiga och långvariga regn har det runnit in vatten. Vi vill använda källaren till tvättstuga, hobbyrum och förråd. På sikt kommer vi nog att värma upp den och vill därför passa på att isolera.
Alla vi frågar säger olika så vi vet inte vad vi skall välja och till helgen kommer grävskopan.
Tja, svårt att råda i detta fall - det verkar finnas ett "ställningskrig" mellan platon och isodrän/pordrän....
Jag skulle nog gräva upp först och se hur illa det ser ut eller skall grävisen göra hela jobbet? Jag tänkte mest på när det "rinner in vatten", kommer det från marken/väggen eller är det gundvatten som trycks upp via betongplattan?
Jag skulle nog gräva upp först och se hur illa det ser ut eller skall grävisen göra hela jobbet? Jag tänkte mest på när det "rinner in vatten", kommer det från marken/väggen eller är det gundvatten som trycks upp via betongplattan?
Japp, vi velar mellan alla metoder. Det viktigaste är ju naturligtvis att det blir bra. Sedan spelar kostnad och arbete in. Förutom grävningen kommer vi att göra allt själva.
Vet inte exakt var vattnet kommer ifrån. Det har varit ett par tillfällen som det blivit pölar på golvet. Kan ju bero på sprickor i muren. Dock är det även fuktigt längs med kanten på golvet och det beror nog inte bara på kondensfukt. Vi har grävt upp på ett ställe och sett att nuvarande dräneringen består av söndersmulade tegelrör...
Vet inte exakt var vattnet kommer ifrån. Det har varit ett par tillfällen som det blivit pölar på golvet. Kan ju bero på sprickor i muren. Dock är det även fuktigt längs med kanten på golvet och det beror nog inte bara på kondensfukt. Vi har grävt upp på ett ställe och sett att nuvarande dräneringen består av söndersmulade tegelrör...
Klicka här för att svara