Hejsan igen
Nu har jag kommit på en ny fråga... Måste man packa (padda) makadamen under dränröret innan man man börjar återfylla ? Vad gjorde ni som dränerat......
Ja det var en liten snabb fråga.
Ha en bra vecka allihopa /Rikard
Nu har jag kommit på en ny fråga... Måste man packa (padda) makadamen under dränröret innan man man börjar återfylla ? Vad gjorde ni som dränerat......
Ja det var en liten snabb fråga.
Ha en bra vecka allihopa /Rikard
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
nej det behövs inte
När du gräver ner så kommmer du att hitta den gamla dräneringen som ofta var av tegelrör.
Den ska bort och där är shaktbotten där den nya slangen ska ligga.
Det ska inte vara någon makadam under dränslangen.
/ Jojje
Den ska bort och där är shaktbotten där den nya slangen ska ligga.
Det ska inte vara någon makadam under dränslangen.
/ Jojje
Jag får rätta mig själv där.Jojje_63 skrev:
Jag använde mig av Pordräns dränkloss.
http://www.pordran.se/wp-content/uploads/dränklossmontering.jpg
Där lade jag klossen mot shaktbotten.
Med dränslang är det annat som gäller.
//Jojje
Hur funkar det att vattenpacka när man återfyller? Dvs spola på vatten så att jorden packas. Finns det risk för något med dräneringen om man öser på så mycket?
En sak om att jobba i djupa gropar: Vid schaktdjup över 2 meter ska man ha lite koll. Är det mjuk lera kan det skreda. Med schaktdjup menar jag då hela vägen från toppen av upplagda massor nära gropen ner till schaktbotten.
En sak om att jobba i djupa gropar: Vid schaktdjup över 2 meter ska man ha lite koll. Är det mjuk lera kan det skreda. Med schaktdjup menar jag då hela vägen från toppen av upplagda massor nära gropen ner till schaktbotten.
En liten,liten fråga.
När man skall jämna ut så man får rätt lut för dränröret, använder man då sand/grus innan duken, så inte sanden åker in i dränröret. Eller är det makadam som gäller ??
Ha en bra Lördag alla, å lyyyyyyyyycka till på v75
/Rikard
När man skall jämna ut så man får rätt lut för dränröret, använder man då sand/grus innan duken, så inte sanden åker in i dränröret. Eller är det makadam som gäller ??
Ha en bra Lördag alla, å lyyyyyyyyycka till på v75
/Rikard
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Gräv inte allt för tidigt bara http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/141790-draenerar-om-i-paskhelgen.html
Det var nog de tyngsta jobb jag har varit med om, lera och vatten = tungt
Det var nog de tyngsta jobb jag har varit med om, lera och vatten = tungt
Någon som har tips på pump, dränkbar, då jag ev skall flytta dräneringvattten från nytt rör till gamla (kommunens) rör, nu när jag skall dränera om mitt hus.
Såg en på hornbach. En Nowax tpn 500. 450w 9000l/h lyfthöjd 10 m, 1495kr bifogar en bild.
Eller räcker det med en pump från jula, typ meec. :S
mvh rikard
Såg en på hornbach. En Nowax tpn 500. 450w 9000l/h lyfthöjd 10 m, 1495kr bifogar en bild.
mvh rikard
Jag köper den billigaste pumpen (dvs lägst effekt) som bauhaus har. Då får man 5 års garanti..... Det är en Neptun jag har tror jag, har funkat bra i ett par år och får bo i brunnen även på vintern förstås. Flottören är värdelös så den har jag ersatt med extern styrning.
Hej.marikard skrev:Någon som har tips på pump, dränkbar, då jag ev skall flytta dräneringvattten från nytt rör till gamla (kommunens) rör, nu när jag skall dränera om mitt hus.
mvh rikard
Jag köpte en dränkbar på Jula för ca 500kr när vi höll på. Den funkade kanon och räckte mer än väl för oss.
Henrik