Hej.
Jag skall dränera mitt hus, tänkte göra det själv. Hyra en minigrävare och sätta igång. 10 arbetsdagar har jag räknat med.
Har några frågor som jag gärna vill ha svar på. Huset är ca 4*9 meter med källare. sula ca 0,5m vägg ner till sula ca 1,6m.
Har redan handlat 85kvm pordrän 100mm och resterande material god tid innan start. ink minigrävare i 10 dagar.

1. Starten. Har tänkt börja vid avloppsröret på gavelen ( där går ju dränrören in som lägsta punkt. Och sedan räkna ut höjdskillnaden till den andra gavlen. Rätt eller fel ?

2. Grävningen. Hur långt åt gången ? Har tänkt gräva halva gavelen ca 4,5m och runda hörnan och sen lägger tillbaka och sen gräva på långsidan.
gräver då ca 4-6m och slutar ett par meter innan nästa hörna, osv. för lite eller för mycket Rätt eller fel ?

3. Går det att fästa pordänskivorna mot vägg med fogskum (ett litet tryck på tub) istället för plugg, massorna håller det ju sen. rätt eller fel ?

Ja de två frågorna var det. Är mycket påläst om detta med dränering så det skall bli spännande och kul.
Kom gärna med några goda råd å tips, allt är välkommet.

Tack och hoppas på många svar.
Ja önska mig lycka till, så kör jag igång den 22 April. Mvh Rikard

Det finns en jättebrA filmguide på byggmax hemsida. Rekommenderas!

Tack, mycket sevärd

tyvärr är det mycket fel på den filmen ,,du SKALL INTE tjära hela väggen utan i stället öppna så mycket tjära som möjligt ,,kontakta istället pordrän eller gå in på deras hemsida ,,byggmax film innehåller så många sakfel så det e skrämmande

. Har tänkt börja vid avloppsröret på gavelen ( där går ju dränrören in som lägsta punkt. Och sedan räkna ut höjdskillnaden till den andra gavlen. Rätt eller fel ?
Det går att börja lägga rör vid lägsta punkten men då ska man först ändå gräva upp en grop vid huset så att man vet exakt sulans höjdläge och göra en lasermätning mellan denna och avloppet för att se om denna höjdskillnad är tillräcklig för att verkligen börja lägga röret vid avloppets nivå. Före 90-talet var det sällan som dräneringar lades tillräckligt djup. Ofta ligger den bredvid sulan istället för under dess nivå.

Alternativet är att börja gräva vid högsta punkten (längst bort från avloppet) och se till att röret där är minst 100 mm under sulans underkant. Sedan lägger man rören med rätt fall (5 mm /meter) fram till avloppet. Har man tur ligger avloppet lägre och det bara är att koppla på. Annars pumpgrop om det kommunalt avlopp eller sänka avloppet.

Grävningen. Hur långt åt gången ? Har tänkt gräva halva gavelen ca 4,5m och runda hörnan och sen lägger tillbaka och sen gräva på långsidan.
gräver då ca 4-6m och slutar ett par meter innan nästa hörna, osv. för lite eller för mycket Rätt eller fel ?
För rörläggningens skull vill man ju gräva upp kring halva huset alltså från lägsta till högsta punkt i en veva. Då blir det lättast att kolla upp rätt fall och dubbelkolla med laser mellan högsta o lägsta punkt. Om man sen vågar göra det beror ju på husgrund och markförutsättnimgar. Vilken typ av grund o mark har du?

En annan sak att kolla upp i tid är var el, tele, vatten- och avloppsledningar går. El är dyr att gräva av. Vet du inte exakt var de ligger begär kabelanvisning. Det är gratis.

Ska du ha grävmaskin i 10 dagar kommer den att stå still ett antal dagar och kosta pengar. Du kanske vill räkna på om det inte är kostnadseffektivare att hyra två ggr trots dubbel transport. När du återfyller vill du nog ha planeringsskopa gärna med vinkling för att skapa marklutning från huset vid planandet.

En annan sak är att dränering ofta tar längre tid än man tror när man gör det själv första gången. Snittet är nog att lägga på 50% på beräknat antal dagar. Det är ett annat argument för att hyra grävmaskin två ggr.

Går det att fästa pordänskivorna mot vägg med fogskum (ett litet tryck på tub) istället för plugg, massorna håller det ju sen. rätt eller fel ?
Plugg går snabbast och det sitter med en gång. Har man lättbetongväggar vill man kanske inte punktera putsskiktet och då limmar man. Monteringslim tex Tremco PL200 eller Casco husfix eller dyl. Nackdelen är att det inte fäster med en gång utan man får stötta skivorna någon timme. Fogskum tror jag inte på. Det expanderar under torktiden och trycker antingen skivan från väggen eller kommer att smeta ut sig över en större yta mellan skiva och vägg.

Redigerat:
Tack för de goda svaren.
Ja innan jag läste detta så tänkte jag nog att det är bäst att börja på högsta punkt.
Ja mina väggar skall vara rena pga pordränen. Och, ja då det blir det nog plugg som du skrev.
El gas tele vatten vet jag vart det ligger, så det är lugnt, fick ritning på gas och elen blev utsatt med pinnar.
Mm, grävningen lutar nog att jag tar hela långsidorna, så som du säger, lättare att avväga då.
Huset mitt 9300x8350 med ett grävdjup på ca 1,9 m.
Tackar för alla svar herr Ladulås.... Detta blir nog bra..
/Rikard d^_^b

Ja grävaren skall jag tänka på.
Du menar att jag gräver högsta gavel och på båda långsidorna till låt oss säga hälften.
Och sen då lämna tillbaka traktor för att jobba där nere. Och sen ta tillbaka en gång till / (2 hyrningar.)
Hur lång tid tar det cirkus att gräva en sida ? Min gissning är 1dag........
/Rikard

Nu står det traktor i inlägget ovan, men tänk på att en vanligt 1,5t minigrävare verkligen får sträcka på sig om den ska nå 1.9meter nedåt. En 2,5t når mycket bättre och orkar avsevärt mer.

Ja det har jag tänkt på, vilken storlek av minigrävare jag skall ha,.
Har du erfaren het av en 2,5t. Har sett 1,9 skulle räcka, ja jag vet ej. Vad rekomonderar du ??
Tack Mathias.
/Rikard

Här på tomten har jag kört två olika Hanix-maskiner, rätt vanliga som hyresmaskiner. Först en 15b vilken är på 1,5-1,7 ton ungefär beroende på utrustning. Därefter har jag kört en 22b som är på 2,5t och det är en helt annan maskin. Mycket kraftigare i allt och når lite längre. Kunde jag välja skulle jag köra allt med den större.

Enda fördelen med den mindre är att den inte gör lika mycket skada på gräsmattan. Kör man rakt blir det inga skador alls. Med den större blir det avtryck.

Tips: har du gräsmattor du vill bevara runt huset, lägg ut presseningar som du kör på och lägger schaktmassor på. Annars har du ett elände att få fram gräsmattan igen.

hejsan jag hade en 3.5 tons hitachi i somras när jag dränerade hos min syster och den fick sträcka på sig dock var den utan rotortilt men gräv djupet var ca 180cm så en 1.5 tons maskin är för liten

Nej det går och det är den vanligaste maskinen (1,5t) som folk använder som gör det själva skulle jag säga. Jag grävde så djupt här också, men problemet är att man får ägna massa tid åt att flytta maskinen så man kommer tillräckligt nära hela tiden (vilket bara det tar tid för en nybörjare).

Jag hyrde en 1,5 tonnare och en 3,5 tonnare i tre omgångar när jag dränerade om eftersom den sistmnämnda inte fick plats på vissa ställen. Dessutom hyrde jag 1,5 tonnaren en gång till för återfyllnaden.

Ditt hus är 9,3 x 8,35. Säg att högsta punkt är på motsatta gaveln. Då måste du gräva minst 0,05 + 0,10+0,005*(9,3+8,35) = 0,24 m under sulan vid lägsta punkt. Det blir ett grävdjup på 1,9+0,24 = 2,14 m. Ligger avloppet en bit från huset blir det ännu djupare där. Med lite marginal behöver du en grävare som klarar 2,20 - 2,30 m.

Jag skulle rekommendera en 3,5 tonnare, når ca 2,80 m med kort sticka. Det är skönt med lite marginal så man inte behöver gräva med fullt bomvik vid varje tag. Med fullt bomvik på en minigrävare måste maskinen stå nära schaktkanten för att nå ner. Dessutom kommer skopan nära maskinen och man tappar tryckraft (mindre hävstångslängd mellan skopa och chassi) vilket gör att man får upp en tredjedels skopa varje gång om det är packad lera.

Hur fort det går beror på om du har grävt förr. Om du inte grävt mycket förr tror jag du ska ha maskinen i 2 dagar för att hinna gräva upp kring halva huset. Du behöver ha en medhjälpare med skyffel i schaktet. Hur många dagar till att ta bort asfalt, lägga dräneringsrör och sätta upp skivor beror på vilket sätt du tar bort asfalten på (och hur mkt du tar bort) samt om du är ensam eller flera. Till makadam och dräneringsrör är det nästan nödvändigt med en medhjälpare.

ok fina svar. kanske blir en uppdelning av hyra traktor. beror på priset. har hittat ett pris på 5000+moms för en vecka.
jag skrev 1,9m i grävdjup och då glömt skriva0,24 under sulan, det é vaket m.ladulås.
ja, det blir nog en större med tanke på marginalen, det har man ju lärt sig förr det där med marginalen,,hmrrrrrr.
Ska ta reda på av kommunen hur jorden är osv.......
tack än en gång för alla svar.
Återkommer säkert till er stjärnor och hur det går. fortsätt gärna skriva, man får aldrig nför mycket tips/råd.
ha en bra söndag /Rikard

ps..5000+moms en vecka är väl ganska bra pris? (på blocket)

hej ett alternativ e ju att hyra in grävmaskin med förare och du går i gropen tror faktiskt det blir billigare och att det går snabbare .Och när han e där kan ni gräva runt hela huset med en gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.