5 221 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Dränering och pumpbrunn
Har låtit dränera om och undrar hur vanligt det är att man har en pumpbrunn som både dränering och dagvatten går till och att slangen från pumpen kopplas direkt till kommunens spillvattenrör (dvs ingen ytterligare brunn mellan). Fått reda på att det är så firman gjort och jag trodde nog de skulle sätta in 2 brunnar - en dit dränering och dagvatten gick och sedan pumpas det över i en ny varifrån det får rinna ut till kommunens dagvattenledningar. Men frågan är om det är okej att göra som firman gjort eller om de har gjort något "fel" som inte följer standard och som man kan kräva att de gör om.
Vattnet ska ut , det med en två brunnar är beroende på hur dräneringsrören ligger i djup , dagvatten kommer alltid högt , en brunn inget ovanligt och ut till kommunens avlopp (om kommunen har godkänt det) eller dagvattenrör som är vanligast
när jag dränerade så va vi tvungna att koppla på dräneringen på dagvattenledningen. Den låg innan på spillvattnet. Sen var vi även tvugna att ha ett sandfilter på dagvattnet.
Det dom har gjort hos dig vet jag inte om det är godkänt, men det låter inte så bra att ha både takavattningen och dräneringen i samma brunn, för lägger pumpen av så är det bara en tidsfråga innan du börja fylla dräneringen med vatten när det regnar
Det dom har gjort hos dig vet jag inte om det är godkänt, men det låter inte så bra att ha både takavattningen och dräneringen i samma brunn, för lägger pumpen av så är det bara en tidsfråga innan du börja fylla dräneringen med vatten när det regnar
Gammal tråd jag vet men jag är ändå nyfiken hur det gick med detta?U Upp skrev:
Jag sitter själv i en liknande sits!
Klicka här för att svara