30 000 läst ·
117 svar
30k läst
117 svar
Dränering och isolering med cellplast utvändigt
Du kan göra på en massa olika sätt men det finns i praktiken ingen kunskap om att dina idéer kommer att fungera utan att det riskerar bara att "snålheten som bedrar visheten".K Knallen skrev:Tack för svar.
Undrar då om jag kan göra rillor med såg (eller liknande) i cellplasten uppifrån och ner, så att luftning sker närmast väggen.
En rilla var 10 cm med ett djup på ca 1cm?
Kan jag då använda plasten till ett smartare sätt genom att dra den från övre yttre kant på cellplasten vidare genom dränerings gruset och fyllnadsmassorna. Jag lägger den i ca 30 graders vinkel. Detta så att regnvattnet förs längre bort från väggen, och belastar då dräneringssystemet mindre. Jag får också en fördröjning vid häftiga skyfall.
Mvh
Snåljåpen
Det lättaste sättet att spara pengar är att göra rätt en gång istället för att göra någon bondlösning som kommer stänga in fukt mellan källarvägg och cellplast. Även om du sågar spår i den så är anläggningsytan större än tex platonmatta.
skulle nog hävda att bondlösningen är riskaka som drivs av tillverkarna dylika produkter. Riskaka är väl ett svenskt fenomen läs bondlösning,E epw skrev:
Täta källarvaggen sätt ditt cellplast för värmens skull på knoppmatta för att skydda isoleringen
https://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx
källarväggar torkar inåt
Redigerat:
Jo det stämmer, om man handlar på byggmax får man S80 + platon för 110 kr/kvm, Pordrän dammar däremot in på ungefär 190 kr/kvm.L L-E skrev:
Vi leker med tanken att TS har 50 löpmeter och två meter djupt (vilket låter rätt mycket yta). Då sparar man 8000 spänn och det är ju förstås en rund summa (som förmodligen ligger runt hälften i verkligheten). Jag själv hade LÄTT lagt de extra stålarna på ett beprövat system som dessutom enligt mig verkar enklare att installera i enlighet med en befintlig manual från leverantör. Tid är också pengar.
EDIT: Hoppla, typ puckfemma på den... Men ni fattar. Jag håller med. Jag också.
har sagt det förr. jag hävdar att riskaka främst är svenskt fenomen som inte innebär ngt paradigmskifte gällande konstruktion av fuktsäkra källare.Fulkemisten skrev:
Jo det stämmer, om man handlar på byggmax får man S80 + platon för 110 kr/kvm, Pordrän dammar däremot in på ungefär 190 kr/kvm.
Vi leker med tanken att TS har 50 löpmeter och två meter djupt (vilket låter rätt mycket yta). Då sparar man 8000 spänn och det är ju förstås en rund summa (som förmodligen ligger runt hälften i verkligheten). Jag själv hade LÄTT lagt de extra stålarna på ett beprövat system som dessutom enligt mig verkar enklare att installera i enlighet med en befintlig manual från leverantör. Tid är också pengar.
Tycker dock att åldersbeständig plast utanpå isoleringen (mellan) låter som en riktigt dålig ide.
Redigerat:
inte om väggen är tätad utfrån då lär det slå stopp i tätskiktet.Jarlingar skrev:
Är f.ö lite mer komplicerat än att man entydigt kan säga att all fukt vandrar in eller ut då det är en gas vi pratar om.
En våt betongvägg tätad och isolerad utifrån kommer fukten att torka ut om källaren är uppvärmd. Vattenångan behöver då ta vägen någonstans och min gissning är att lejonparten tar vägen via källaren ut genom ventilationen. Denna uppfattning delas f.ö av SP.