Hej!
Som ni ser på bilden ska jag bygga ut mitt torp. Torpet ligger i lutningen, så vatten rinner från muren till byggnaden. Det var redan innan ett problem då det fanns ingen dränering på det befintliga huset. Nu ska jag bygga ut på den sida och vill fixa dränering till tillbyggnaden och samtidigt till det befintliga.
Tillbyggnaden ska ha betongplatta.
När jag kolla upp lösningar skriva de oftast att man borde lägga dräneringsrör några cm innan betongplattan börjar och att den ska ligga under nivån av betongplattan.
Men jag har berg på den sida, så det går inte att gräva ner nåt rör.
Kan ni hjälper mig? Vet ni om andra lösningar som skulle kanske funka?
Tack så himla mycket för hjälpen
Jana
Som ni ser på bilden ska jag bygga ut mitt torp. Torpet ligger i lutningen, så vatten rinner från muren till byggnaden. Det var redan innan ett problem då det fanns ingen dränering på det befintliga huset. Nu ska jag bygga ut på den sida och vill fixa dränering till tillbyggnaden och samtidigt till det befintliga.
När jag kolla upp lösningar skriva de oftast att man borde lägga dräneringsrör några cm innan betongplattan börjar och att den ska ligga under nivån av betongplattan.
Jana
Har du tänkt att plattan skall ligga direkt på berget i bakkant? Det är ett ganska riskabelt sätt att bygga om du inte är extremt noga med packning under övrig platta. Ett torp skulle jag typiskt säga inte står 100% still och du kommer knäcka den nya plattan relativt omgående.
Ta bort berget i bakkant istället och gör en ordentlig bädd för hela plattan så att plattan kan röra sig på samma sätt, då kan du få med dig dränering samtidigt.
Ta bort berget i bakkant istället och gör en ordentlig bädd för hela plattan så att plattan kan röra sig på samma sätt, då kan du få med dig dränering samtidigt.
Du spränger bort en del av berget så får ni in dränering och bättre förutsättningar för en frisk platta.Jana Dahmen skrev:
Hej!
Jana
Klicka här för att svara