3 114 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Dränerare hade sönder vattentank
Sida 1 av 2
En dräneringsfirma grävde precis sönder ev stor vattentank vid vårt hus trots att de visste var den låg. Den samlar regnvatten för bevattning. Deras attityd är att det inte är så farligt och att de ska laga den. Vi kommer inte känna oss lugna med en lagning, den kan ju lättare gå sönder sen och allt vatten rinna ut mot husgrunden. Är detta normalt? Att laga? Vi kommer vilja att de istället tar bort den, kan vi begära det eftersom de enligt avtalet ansvarar om de har sönder något de känner till vilket de gjorde med tanken...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att dom lagar den behöver ju inte betyda att den lättare går sönder senVillavilse skrev:En dräneringsfirma grävde precis sönder ev stor vattentank vid vårt hus trots att de visste var den låg. Den samlar regnvatten för bevattning. Deras attityd är att det inte är så farligt och att de ska laga den. Vi kommer inte känna oss lugna med en lagning, den kan ju lättare gå sönder sen och allt vatten rinna ut mot husgrunden. Är detta normalt? Att laga? Vi kommer vilja att de istället tar bort den, kan vi begära det eftersom de enligt avtalet ansvarar om de har sönder något de känner till vilket de gjorde med tanken...
Inte? Det är flera hål, ett som en fotboll...
För mig är det lite svårt att avgöra om en lagning är rimlig eller ej.
* Vad är tanken konstruerad av? Metall, plast? (kanske en dum fråga, men inte oväsentlig om en lagning diskuteras).
* Hur stor är den?
* Vad kostar en ny likvärdig tank?
Firman kanske spontant tänkte (och sa): "vi lagar detta"
Men när de börjar fundera och räkna så kanske de inser att det är både billigare och enklare att lägga dit en ny?
* Vad är tanken konstruerad av? Metall, plast? (kanske en dum fråga, men inte oväsentlig om en lagning diskuteras).
* Hur stor är den?
* Vad kostar en ny likvärdig tank?
Firman kanske spontant tänkte (och sa): "vi lagar detta"
Men när de börjar fundera och räkna så kanske de inser att det är både billigare och enklare att lägga dit en ny?
Ja så får man kanske inte göra, men vet inte vad jag ska göra, ville veta dels det juridiska, är det korrekt att de bara lagar. Dels tekniskt, blir det verkligen lika hållbart som innan...
Den är av glasfiber. En ny kostar mycket...
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Beror på vilket material det är i tanken. Är det som sagt glasfiberarmerad härdplast är det inget problem att laga så det det blir starkare än innan om det görs rätt. Det är helt enkelt klokast att laga än att gräva upp hela tanken.
Hade det varit termoplast så hade det varit en annan sak. Det går att plastsvetsa med ganska bra resultat om man är kunnig men personligen skulle jag vilja ha en ny tank i det fallet för att känna mig kompenserad fullt ut.
Hade det varit termoplast så hade det varit en annan sak. Det går att plastsvetsa med ganska bra resultat om man är kunnig men personligen skulle jag vilja ha en ny tank i det fallet för att känna mig kompenserad fullt ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det står att ni vill ha bort den, gör det då.
Går kanske dit 6 ton fyllnadsmaterial.
protte
Går kanske dit 6 ton fyllnadsmaterial.
protte
Frågan är då om vi måste betala detta.
Säg till grävaren att anmäla det inträffade till sitt försäkringsbolag.
Försäkringsbolaget kommer att av tankreparatören kräva en teknisk/kvalitets mässigt riktig lösning, om det sen betyder utbyte av tanken eller reparation kan ju tankproffset avgöra....
Försäkringsbolaget kommer att av tankreparatören kräva en teknisk/kvalitets mässigt riktig lösning, om det sen betyder utbyte av tanken eller reparation kan ju tankproffset avgöra....
Helst vill vi ha en vattentank, men de kommer inte ge oss en ny utan bara laga alla hål de gjort, vilket vi tycker är osäkert, så vilka alternativ har vi?
Du komplicerar detta.
Red ut vad det är för material i tanken. Ta reda på hur man tänker laga tanken. Därefter beslut om det är ett problem eller inte. Var är hålet, på toppen kan man tänka sig?
Entrepenören har rätt att laga det han haft sönder och behöver inte ta en merkostnad för att ta bort tanken i sin helhet.
Red ut vad det är för material i tanken. Ta reda på hur man tänker laga tanken. Därefter beslut om det är ett problem eller inte. Var är hålet, på toppen kan man tänka sig?
Entrepenören har rätt att laga det han haft sönder och behöver inte ta en merkostnad för att ta bort tanken i sin helhet.