Hej!

Har ett till konstruktion sutterränghus, men lyckligtvis utan jordmassor mot nedervåningen - det är istället utsprängt Berg nära och altan ovanför. Det finns även en del berg runt om var tomt som lutar ner mot detta utrymme vilket innebär att det kan bli stora vattenflöden vid stora skyfall.

Huset står byggt på sprängsten som skall sköta dränering och har även byggt in ett dräneringsrör vid huskropp samt en matta för att förhindra stora mängder fukt från ”foten” av huset.

Men nu vill jag göra detta bra och söker råd om två moment.

1. Jag har tänkt installera en dränkbar pump som pumpar vattenmassor in i dagvattenrör vid skyfall. Det är en utmaning för mig att komma djupt och brett med pumpen pga berg och trångt varför en variant med flottör känns omständlig. Jag vill istället ha elektronisk nivå. Jag har tittat på denna variant t ex kärcher sp 22.000 dirt https://amzn.eu/d/2uUqhoq
Verkar det vettigt?

2. Då omgivande berg har en del växtlighet på sig kommer också jord och smuts ner i dräneringsgruset vilket försämrar dränering ner till sprängsten. Jag planerar att gräva ur, spola samt ersätta med nytt grus. I min värld borde ett grovt grus vara det bästa då mindre partiklar kan leta sig ner till sprängstenen utan att ”sätta igen” gruset, men det kanske är dumt?
Funderar också allvarligt på att lägga någon typ av duk över eller under gruset för att framöver lättare kunna ta bort den jord och smuts som kommer ner. Orkar inte spola grus och göra om detta jobb var tredje år.

Huset är byggt 1985 och har inga fuktskador vad vi har sett eller märkt och även tagit prover i innerväggar. Jag gör detta som en preventiv åtgärd och vill göra det ordentligt.

Stort tack för era råd och så kommer en film där jag visar allt jag talar om - bilder blir för svårt.

Här är också exempel på hur det kan se ut vid ordentligt regn :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.