Hej

Vi har ett hus byggt 1945 som har dubbla grunder. Ytterst är det en grund i granit sten (block) ca 15 cm tjock och innan för denna en grund i betongblock(?) mellan vilka det är en 7-10 cm luft spalt.

Vi har i dag inga uppenbara fuktproblem i källaren (värmen i källaren är vattenburden med oljepanna). Vi har för avsikt att bygga en större altan och byta uppvärmning från olja till luft-vatten.

Nu är frågan om vet är lämpligt att dränera och markisolera innan vi gör detta. Nuvarande dränering är från 1945 (om det finns någon).

Dränera?

Isolera? (kommer detta hjälpa med "dubbla" grunder)?

Eller låta det vara som det är och sätta in en avfuktare för att hjälpa till då oljepannan försvinner.

I dag används källaren endast som tvättstuga och just källare men vi skulle vilja använda ett av rummen som biorum och ett annat som bastu/relax......

Åsikter, tankar?

/Johan

Hej!
Har samma grund som du under halva huset. Hos oss är det en f,d potatiskällar. Tidigare var det en lucka i golvet från köket, men källaren byggdes till -67 och då försvann luckan.Skulle dränera om den nybyggda delen för ca 10 år sedan och skulle då även passa på att göra det runt den äldre delen. Fick dock avbryta detta. Det visade sig att den yttersta stenmuren inte gick ända ner till golvnivån inne. Den ligger bara s.a.s på marken c:a70-80 cm under ytan. Det gick då inte att gräva sig ner till den
nivå där dräneringen låg. Det är lermark och risken att stenblocken skulle rasa ner var överhängande. Konstigt nog har jag ingea större problem med fukt i denna del. Dessa yttre stenblock bär upp huset. De inre går inte ens ända upp mot taket.
Diffar kanske 5 cm.
Vad jag vill ha sagt är: Var försiktig! Det kanske inte är så lätt att dränera och isolera denna källare.
Säkerställ dig om att båda väggarna står på en grundsula eller platta innan du gör något.
Lycka till/JanneL

Hej

Tack för svaret, får nog kolla hur långt ner stenarna går innan jag gör mer. Skulle dock tro att de går "hela vägen ner" då det finns två källardörrar (med trappor). Men som sagt kanske får handgräva lite för att få en bättre uppfattning om hur det ser ut innan jag eventuellet beställer ett komplett jobb.

Någon annan som vet något kring mitt problem, åsikter?

/Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.