Hallå!

Jag har ett sutteränghus från sent 40-tal, som byggdes till på 70-talet. Då byggdes även källaren till med ett garage.
Den tillbyggda delen av källaren ligger mellan 50 och 100cm lägre än resterande källare.
Hur ska jag tänka vid dräneringen här?

Jag har en tanke att jag i skarven mellan ursprungliga källaren och den tillbyggda källaren sätter en spolbrunn, och sedan har fall åt var sitt håll runt huset. Jag undrar bra om jag kanske lämnar skarven utsatt för fukt i det fallet?

Jag har gjort en ritning:

dra?neringsro?r.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni några andra tips på hur man hanterar detta på bästa sätt?
Ska jag t.ex. istället separera de två dräneringarna från varandra, och sätta varsinn spolbrunn, och plugga ena utloppet?
 
vart leds vattnet ut från dräneringen idag? Skulle lägga en pumpbrunn i skarven och plugga starten på dräneringarna och luta det mot en pumpbrunn. Så du får en på högre nivån och en på låga nivån
 
Jag är tveksam till ifall det finns någon dränering idag. Jag har inte grävt upp och kollat. Men på "suterräng"-sidan så har jag min avloppsbrunn precis framför huset. Hade tänkt börja båda dräneringarna vid spolbrunnen och sedan ha fall runt huset till avloppsbrunnen.
 
S skaggetse skrev:
Jag är tveksam till ifall det finns någon dränering idag. Jag har inte grävt upp och kollat. Men på "suterräng"-sidan så har jag min avloppsbrunn precis framför huset. Hade tänkt börja båda dräneringarna vid spolbrunnen och sedan ha fall runt huset till avloppsbrunnen.
Jag är i liknande situation men skulle vilja ha brunnen på kortsidan på den lägre delen. Alltså fall i en riktning som går mellan de två nivåerna. Hur gör man det bäst? Avloppsrör i 90° som går från högre till lägre nivån i skarven?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
K kallep1 skrev:
Jag är i liknande situation men skulle vilja ha brunnen på kortsidan på den lägre delen. Alltså fall i en riktning som går mellan de två nivåerna. Hur gör man det bäst? Avloppsrör i 90° som går från högre till lägre nivån i skarven?
En enkel skiss på hur du tänker är inte fel för att kunna ge ett någotlunda svar.
 
J jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
En enkel skiss på hur du tänker är inte fel för att kunna ge ett någotlunda svar.
Schema av hus med dräneringsrör, avloppsrör och marknivå skillnader visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blev det väldigt enkelt men tror du förstår. Vad jag undrar är hur man lägger rör i skarven mellan hög/låg grund. Funkar det att koppla avloppsrör eller dränrör som ansluter de två olika nivåerna?
 
Det går bra med vanliga avloppsrör 110 eller 90 , beroende på vad för storlek på drän, normalt 110, sen har du en avluftning, med en behövs inte, det bara småsvätter i dränen och då kan vatten och luft samsas i drän. Det som är, hur mycket det kan tillrinna i dom övre delarna, men det får du se när du börjar. Samtidigt skulle jag lägga ner 110 rör för att få bort takvatten som är en stor bov med väta på och i källarväggarna. det kan gå till brunnen det med. Då ska takvatten vara på lägre nivå än drän, så inget kan gå bakänges till drän. En fråga då, du har radon i mark och grundväggar, då kan man få till en vent genom dränen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.