5 287 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Dränera eller stenkista?
Låter som en gedigen plan. Det enda jag är lite orolig för är vart vattnet från kassetterna tar vägen. Jag har en ganska liten tomt som ligger högre än grannarna. Flyttade in i somras så vill gärna inte inleda med att ställa till det för dem! Så här ser det ut:Fulkemisten skrev:
Var sitter stoppet? En halvmeter efter kröken eller 15 meter bort? Det vet vi inte. Man kan köra ned vattenslangen med full sprut och se hur långt man kommer. Men man vet fortfarande inte hur stoppet ser ut, en propp med löv och barr, en rörkoppling som glidit isär och förskjutits eller ett helt kollapsat rör...
Vart tar vattnet vägen? Till kommunala avloppet eller dagvattnet? Till en stenkista på tomten som kan vara 50 år gammal och helt full i jord/slam? Till ett dike någonstans?
Det finns flera sätt att lösa det. Jag hade gjort så att jag nu hade köpt några 2 meters 110 mm avloppsrör och några böjar och provisoriskt lett vattnet bort från huset med röret på marken med fall, minst 4-5 meter bort. Sedan hade jag i vår grävt ned ett par dagvattenkasetter 5-8 meter från grunden minst. Det här fixar två personer med spadar på en arbetsdag. Moderna kasetter är ungefär 0,5 x 0,5 x 0,5 m och avvattnar 25-30 kvm takyta. När man ändå gräver hade jag stoppat ned 4 kasetter så att hela takets dagvatten kan tas om hand genom att koppla in alla stuprör i framtiden. En sådan grop blir ungefär 1×1 meter i fyrkant och man bör ha 0,3-0,5 meter fyllnad ovan kasetterna så räkna på en meter djup knappt. Rännan för röret bör grävas med minst 0,3-0,5 meters djup den med, glöm inte fallet och att slå in kassetterna i markduk. Helst bör man lägga en sandfångsbrunn också så att systemet inte slammar igen. Den gör man lätt av en snutt vägtrumma och en rörböj. Kan rota fram en bild senare. Amitiöst förslag, jag vet, det går säkert att rensa stoppet men min farhåga är att det kan bli jättekrångligt och framförallt bara en tillfällig och oviss lösning. Min åsikt är att det är bättre att satsa sin energi på en bra och hållbar lösning.

Ja det är en himla tur att det inte är gräsmatta där än. Vi som svor så mycket i höst över att vi inte hann rulla ut gräs innan minusgrader. Hantverkaren som la stenen på framsidan drog ut på tidenFulkemisten skrev:
Jag hittade ett brunnslock på tomten väldigt nära stupröret. Det vore ju inte osannolikt om röret var anslutet till den brunnen på något vis. Jag tänkte gräva upp och kolla hur det är draget. Om det är anslutet till den brunnen så drar jag ett nytt rör som är helt integrerat med stupröret så man slipper ha ett filter där. Så här ser det ut:

Ok. Det där är högst troligt en sandfångsbrunn för dagvattnet eller en samlingsbrunn för dränering. Börja med att lyfta på locket och se om brunnen också är full i vatten samt vilka rör som mynnar i den. Är den inte vattenfylld och förbunden med stupröret så sitter ju stoppet på den korta biten innan brunnen. Det är ju lätt att gräva upp och laga. En lövsil tycker jag att du ska ha. Det blir annars fantastiska mänger skräp i rören som på sikt kan sätta igen ånyo. Det finns självrensande lövsilar om man inte vill hålla koll själv.P papayagirl skrev:Jag hittade ett brunnslock på tomten väldigt nära stupröret. Det vore ju inte osannolikt om röret var anslutet till den brunnen på något vis. Jag tänkte gräva upp och kolla hur det är draget. Om det är anslutet till den brunnen så drar jag ett nytt rör som är helt integrerat med stupröret så man slipper ha ett filter där.
Redigerat:
Vattnet infiltreras i jorden och når tillsist grundvattnet. Hittade inget annat än en tillverkare av kasetter som säger 5 meter till byggnad och 2 meter till tomtgräns. En korrekt anlagd och dimensionerad kasettmatris ska inte orsaka några problem. Man får ta höjd för skyfall och snösmältning som kan fylla upp och översvämma kasetterna om de inte har tillräcklig volym.P papayagirl skrev:
Redigerat:
Att det är stopp i röret står klart. Ser is där nu.
Inväntar att marken tinar så ska jag gräva upp och kolla efter.
I väntan på det kör jag på denna stiliga lösning...

Inväntar att marken tinar så ska jag gräva upp och kolla efter.
I väntan på det kör jag på denna stiliga lösning...

Ok det finns ett enkelt trick för att lösa isen, det är ju lite akut så du får bestämma själv om det känns ok. Åk och köp en säck med salt, 25kg, släng i 5kg i brunnen och några nävar i stupröret. Vänta i några timmar... problemet löst så att säga.
Men att isen skulle vara ditt enda problem tror jag inte men det kan ju vara så, så se till att få bort den och se om problemet löser sig.
PS om det bara var en ispropp kommer saltet väl till hands andra år eller så lägger du ner en frostvaktslinga för att lösa det i framtiden.
Såg ut som ren sten/puts vägg i källaren så ingen oro eller eg brådska, innan väggen urlakats och blir ett problem har det hunnit gå 30-40 år.
Men att isen skulle vara ditt enda problem tror jag inte men det kan ju vara så, så se till att få bort den och se om problemet löser sig.
PS om det bara var en ispropp kommer saltet väl till hands andra år eller så lägger du ner en frostvaktslinga för att lösa det i framtiden.
Såg ut som ren sten/puts vägg i källaren så ingen oro eller eg brådska, innan väggen urlakats och blir ett problem har det hunnit gå 30-40 år.
Anna_H skrev:

Blev lite minsta motståndets lag på det projektet. Locket satt stenhårt. Två skruvar som jag inte fick loss med mejsel. Tar och gräver upp röret till våren istället. Det är ju rätt troligt att det är stopp i det och inte brunnen. Börjar misstänka att min busiga son fyllde röret med grus i somras