Hej!
Vi har precis köpt ett hus med oinredd källare från -39. Jättefint hus men inte allt för mycket gjort, det mesta är original. Inga sättningar på huset i dagsläget. Marken utanför husets ena hörn tycks ha satt sig lite men vi misstänker det är pga att regnvattnet runnit rakt ner. (Stupränna utan avledning eller uppfångning, ja ni ser ju den lilla hinken på bilden)
Vår besiktningsman tyckte absolut att vi borde dränera. Men alla andra vi pratar med och allt vi läser pekar på att vi inte borde göra det. kanske dels för att vi faktiskt inte ska inreda källaren men också för de ev risker som finns med att gräva upp längs grunden som inte ser ut att vara av bästa typ. Har varit en kille från en dräneringsfirma och kollat och han tycker det ser lite ostabil ut, han bad oss gräva upp så en annan kille kunde åka och kolla på det. Tänkte visa bilderna även här, fler utlåtande vore bra. Vi funderar på att koppla in en geotekniker, men samtidigt, varför stabilisera marken om huset inte rört sig?
Huset står idag även på sand som är dränerande i sig. Men förrförra sommaren då det regnade så extremt så hade förra husägaren problem med att det tryckte på rejält utifrån. Nu här i vår efter lite smältvatten och en blöt period kunde man se på den sida som är mot berget att det var spår från fukt i betongen. Ca halvvägs upp¨på grunden hade fukten då sträckts sig.
Om vi ska dränera så måste vi antagligen förstärka innan eller under tiden. Men om vi inte ska dränera så borde vi ju inte behöva förstärka grunden eftersom det inte står ostabilt i dagsläget. Inga sättningar och inga lutningar. Funderar på om man kan göra någon lösning på den sidan som ligger mot berget, en bit från huset typ dränera bort vattnet som kommer i marken så man slipper det värsta trycket från berget.
Tack på förhand för synpunkter.
Vi har precis köpt ett hus med oinredd källare från -39. Jättefint hus men inte allt för mycket gjort, det mesta är original. Inga sättningar på huset i dagsläget. Marken utanför husets ena hörn tycks ha satt sig lite men vi misstänker det är pga att regnvattnet runnit rakt ner. (Stupränna utan avledning eller uppfångning, ja ni ser ju den lilla hinken på bilden)
Vår besiktningsman tyckte absolut att vi borde dränera. Men alla andra vi pratar med och allt vi läser pekar på att vi inte borde göra det. kanske dels för att vi faktiskt inte ska inreda källaren men också för de ev risker som finns med att gräva upp längs grunden som inte ser ut att vara av bästa typ. Har varit en kille från en dräneringsfirma och kollat och han tycker det ser lite ostabil ut, han bad oss gräva upp så en annan kille kunde åka och kolla på det. Tänkte visa bilderna även här, fler utlåtande vore bra. Vi funderar på att koppla in en geotekniker, men samtidigt, varför stabilisera marken om huset inte rört sig?
Huset står idag även på sand som är dränerande i sig. Men förrförra sommaren då det regnade så extremt så hade förra husägaren problem med att det tryckte på rejält utifrån. Nu här i vår efter lite smältvatten och en blöt period kunde man se på den sida som är mot berget att det var spår från fukt i betongen. Ca halvvägs upp¨på grunden hade fukten då sträckts sig.
Om vi ska dränera så måste vi antagligen förstärka innan eller under tiden. Men om vi inte ska dränera så borde vi ju inte behöva förstärka grunden eftersom det inte står ostabilt i dagsläget. Inga sättningar och inga lutningar. Funderar på om man kan göra någon lösning på den sidan som ligger mot berget, en bit från huset typ dränera bort vattnet som kommer i marken så man slipper det värsta trycket från berget.
Tack på förhand för synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man källarväggen som ligger mest skyddad från berget/sluttningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna väggen ligger mot berget/sluttningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen till vänster är den som ligger mot sluttningen/berget och väggen till höger är sidan av huset. Det är även en mycket tunn markplatta. Grundvatten nivån vet jag inget om. Vet att den borrade brunnen ligger framför huset och man trodde att man skulle stöta på vatten tidigare än man gjorde och fick borra rätt djupt.
Klicka här för att svara