9 596 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Dränera 60-tals huset
Det är klart sedan några veckor, jag har bara inte hunnit uppdatera tråden med bilder.. Just nu efterfyller jag jord och ser till att det lutar lite från husväggen. MEN DET SJUNKER HELA TIDEN så det verkar vara ett evighetsgöra.:x. Grannen dränerade för 7 år sedan och han återfyller fortfarande. Jag återkommer.
mitt sjönk ca 40-50cm efter många otroliga regnskurar, jag tror ej att det sjunker mycket mer, har gjort vid två sidor, altan på den ene så där bryr jag mig inte så mycket, öser in sten sen. och den andre har jag lagt duk och bärlager 4-5cm förberedning till till nästa vår, plattor eller trä, kanske gjuta en sula å klinka.
Roligt att se! Håller själv på med dränering, det är ett jäkla jobb! Hur har du gjort mot jorden i botten? Använde du geoduk längst ner för att hålla kvar gruset? Jag har hört olika vart jag än vänder mig. Hur gjorde du?
Perfekt, då är jag på rätt väg! Tackar för svaren!
Ja, det är viktigt att packa in det så inget skit kommer in i röret. Oavsett om man använder ett enskilt rör eller pordränklossen. Paket var ett bra namn.marikard skrev:
Jag fick höra av en kunnig (fackman), att ligger inte huset i "riskzonen" för att grundvattnet skulle komma upp till huset så kommer röret i stort sett vara torrt (beroende på hur djupt det ligger under marken). Jag har 2m ner till röret och förmodligen kommer det aldrig att vara vatten i det, inte i några stora mängder iaf.
Just nu innan jordmassorna har satt sig så kommer nog ner lite vatten, det sjunker en del och grannen fyller på fortfarande (han dränerade 05). Så, släng inte bort all överbliven jord.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 inlägg
Hej. Jag har just grävt upp runt huset;( håller alltså fortfarande på), men inte bestämt mig för vare sig dräneringssätt eller isoleringsleverantör. Var det svårt att lägga dränklossen? Känns svårare att få rätt fall och tätt och bra eftersom det är så korta bitar. Fördelen med en dränkloss måste ju förutom att slippa allt jobb med makadam vara att man inte behöver lägga isoleringsskiva mot sulan utan kan lägga klossen direkt emot och sen lägga isolering ovanpå. Vad blev priset per meter? Har sett att Pordrän, isodrän och optidrän, alla har liknande inklädda dräneringsrör som dränklossen men har inte fått fram pris eller funktion på dessa. Jackodren från Jackon verkar vara den enda tillverkaren som har komplementskivor för att sätta på grunden ovan mark.
TS NickarNicke: Helt suvveränt med jättebra info, bra förklarat och bra med bilder! d^_^b
Har oxå ett 60-tals hus i sutteräng som jag planerar att dränera om, kanske till sommaren. Asfalten, tegelrören och oljetanken finns även som inslag i mitt framtida arbete och det är alltid lugnande att se någon annan göra ett liknande jobb utan allt för mycket svordommar och problem.
Sitter som säljare in VA och har tillgång till både Pordrän, fiberduk, dränrör och brunnar så borde inte vara några problem.
Passade du på att dra ny inkommande vatten till huset och nya avloppsledningar fram till kommunens vatten och avlopp?
Kanske har missat i tråden men vad blev ungefärlig tidsåtgång för hela jobbet från första spadtaget med grävaren?
Har oxå ett 60-tals hus i sutteräng som jag planerar att dränera om, kanske till sommaren. Asfalten, tegelrören och oljetanken finns även som inslag i mitt framtida arbete och det är alltid lugnande att se någon annan göra ett liknande jobb utan allt för mycket svordommar och problem.
Sitter som säljare in VA och har tillgång till både Pordrän, fiberduk, dränrör och brunnar så borde inte vara några problem.
Passade du på att dra ny inkommande vatten till huset och nya avloppsledningar fram till kommunens vatten och avlopp?
Kanske har missat i tråden men vad blev ungefärlig tidsåtgång för hela jobbet från första spadtaget med grävaren?