Ur ett driftskostnadsperspektiv så kan du räkna med att spara ca 50-65% jämfört med direktel. Lite beroende på förutsättningar och vart du bor. Eftersom ni bygger ett nytt värmesystem från grunden så finns alla möjligheter att göra ett så effektivt system som möjligt.
Det viktigaste är att dimensionera radiatorerna så att dom klarar sig med hyfsat låg vattentemperatur.

K
Vi har siktat på 22 radiatorer överallt. På några ställen skulle vi få plats med 33:or är det lönt? Vi har relativt lågt energibehov och storleken på radiatorerna blir 1000x500 till 1000x600

Vi har köpt gamla element , snygga är dom.Dom är blästrade o ska målas.Fönstrena dom står under är 100 breda och elementen är 100 breda dom med och 59 höga.

Bor i sörmland.

• Blästrade gamla element redo att målas, står på en släpvagn, med måttet 100x59 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Börja med att räkna ut vilken effekt varje rum behöver vid DUT och kolla vilken typ/storlek av radiator som avger den effekten vid den framledningstemp man vill dimensionera för (50 grader t ex).
Har man redan befintliga radiatorer så kan man kolla i tabeller om dom är tillräckliga, eller om man behöver större.

K
Gillar rubriken "för den late" :)

Ska man se sifforna i tabellen som kopparrör och gå upp en dimension för plaströr? Alla plast-rörskopplingar till kopplet är anpassade till 15 eller 16 pex så det verkar ju dumt att använda annan dimension.

Om man dimensionerar för ännu lägre temp ska man ta siffrorna med en multiplikator likt för radiatorerna? Typ 0,6 x för 45/35?

Är det verkligen sådär petigt?Ja får kika runt på nätet lite.

pandalus pandalus skrev:
Är det verkligen sådär petigt?Ja får kika runt på nätet lite.
Ja.

Längre svar: I system där du måste ha lite koll på ditt delta-t, värmepumpsystem och acktanksystem, är det mer petigt än med värmekällor som inte bryr sig om deltat, el och olja.
Är systemet helt felbalanserat kan man även få problem med att vissa raddar aldrig blir varma.

K
Petigt? Jag tycker tvärt om att guiden visar att det inte är så petigt. 22 på stammen och 15 på avstick. Se till att inte koppla mer än 5kW radiatorer per stam.

Det jag saknar är huruvida siffrorna blir lägre per kW med lägre temp. Tänker att det krävs mer vatten för samma energimängd

• Gilla
pandalus
  • Laddar…
pandalus pandalus skrev:
Nu har jag ruttnat på rörisar och deras ockerpriser, dom tror typ att dom är nasaastronauter och vill debitera efter det.Nu blire o dra rör själv och koppla så långt det går, någon annan som gjort och några tips längs vägen? Hur tjocka rör ska man ha?
Visst är det kostsamt att anlita en hantverkare, men det är inte bara arbetet man betalar för. Man betalar också för kunskapen om hur det ska utföras, regler och bestämmelser bl a.
T ex dimensionering av rör och radiatorer, som diskuteras här.
Sen är det tillgång och efterfrågan som gäller idag. Är det brist på hantverkare så blir priserna högre. Man kan säga att det kostar vad folk är beredda att betala.
Diskussionen om vad som är en rimlig timdebitering, ska vi inte dra igång igen. Det finns andra trådar till det.

Men visst. Jag tycker själv, att det man kan, vill, orkar och har tid med att göra själv, ska man också göra om man har hus.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Det blir petigare med flödena och dimensioner på rör ju lägre temp och/eller delta man använder. Det är inget problem i de flesta fall för bostadsanläggningar men det skadar givetvis inte att känna till och ha lite koll på detta ändå.

Enklast och viktigt i hemmafallen tycker jag är att man som nämndes att man gör en beräkning på rummens effekt och sen proportionerar elementen efter det. Då kan man alltid ta upp missanpassningar genom att ändra temp eller pumpa mer på central nivå,

Hur vet jag hur mycket effekt ett element har? 100bred 59 hög och typ 11 tjock?

• Hand håller en tumstock mot ett värmeelement för att mäta tjockleken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vad är dt?

K
Delta T - skillnaden mellan vattentemperaturen och önskad rumstemp. Rinkaby presentetar siffror för dt 50 och dt 30 men med värmepump vill man gärna gå ännu lägre. Tabell för detta finns nånstans på rinkabys hemsida vet inte var dock

• Gilla
pandalus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.