Hej,

Jag behöver hjälp att göra rätt i mina förberedelser för el i kök. Jag vill för säkerhets skull gärna dra tråd (installationskabel FK) i flexslangen innan jag "bygger in" den. Slangarna går i golvet och det ska på både golvspån och golvvärme så det blir lite bökigt om det visar sig att det är svårt att få genom tråd i ett senare skede.

1. Slang till häll. Ännu inte bestämt vilken häll, men de jag hittar har 7,2kW förbrukning. Är då följande korrekt:
1a. Kräver alltså två faser 16A?
1b. Kräver 2,5mm2-tråd?
1c. Två faser, Nolla, Jord = 4 trådar?
1d. Blå för nolla, gul/grön för jord, brun och svart för faserna lämpligt?

2. Slang till ugnar. Jag har en slang som går till en apparatdosa där uttag för ugn är planerat. Från denna dosa går slang vidare till ytterligare en apparatdosa där uttag för ugn 2 är planerat. Ugnarna skall ha ett 16A-uttag vardera. Går det att dra till dessa båda genom samma slang? Jag inser att det bästa hade varit en slang vardera till dessa uttag, men så är det inte draget. Går det ändå att lösa med en 2polig dvärgbrytare, eller hur ska man tänka? Jag tänker likt ovan. Kan jag dra 2,5mm2-tråd (blå, gul/grön, brun och svart) till första apparatdosan, och gå vidare med ena fasen, jord och nolla till andra dosan? Kommer min elektriker kunna lösa det då? Jag kan inte prata med honom förrän på måndag och vill gärna komma vidare idag.

Ja, du har tänkt rätt. Det du inte har tänkt på är att allt du tänker göra kräver att du har elektrikerbehörighet, även att dra tomslang. Det spelar ingen roll att din elektriker "godkänner i efterhand", det finns inget sånt i lagtexterna.

Om du bestämmer dig för att göra jobbet själv, använd för guds skull minst 20mm-slang.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
P
Nu ska jag vara lite trist men har du inte kunskap att förlägga en slang som det går att dra kablar igenom så bör du låta bli med allt.

För varför ha slang om det inte går att ändra på det senare?

Och om du drar så hoppas jag att du har pratat med elektrikern innan. Annars kan det bli så att denna "vänder i dörren" ...

• Gilla
Sam_u_El och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du ska ha ett perilex-uttag till hällen, vilket är vanligt eftersom det annars krävs fast anslutning i dosa, så ska ett sånt uttag alltid vara ansluten med 3 faser.

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. För att stilla er oro så har elektriker varit med tidigare och kommer vara med igen. Projektet har legat vilande i flera år och dragningen i väggarna var klar sedan tidigare. Under tiden har "min" tidigare elektriker slutat så det har blivit byte på vägen.

Om dragningen i väggen (till ugnarna, en 16mm-slang till två apparatdosor) beror på dålig kommunikation eller kunskap hos den tidigare elektrikern eller på ändrade planer i kökets utformning kan jag inte svara på. På väggarna sitter plywood och gips, men inga ytskikt, så det är ju teoretiskt möjligt att plocka ned och komplettera med en slang, även om det inte är så kul.

D
Din plan för spisdelen verkar bra. Hur har du tänkt göra med övriga köksuttag? Hur många grupper? Diskmaskin bör ha en egen. Och sen vill du ha minst två ytterligare grupper för övrig elmatning.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
D datja skrev:
Din plan för spisdelen verkar bra. Hur har du tänkt göra med övriga köksuttag? Hur många grupper? Diskmaskin bör ha en egen. Och sen vill du ha minst två ytterligare grupper för övrig elmatning.
Övrigt är frikostigt planerat. Egen för diskmaskin och flera ytterligare till uttag på olika platser.

S Sam_u_El skrev:
Går det att dra till dessa båda genom samma slang?
Ja, man kan göra en två- eller trefasgrupp precis som till hällen. Ledningen till hällen bör ha tre faser som Birgit redan nämner.

Det låter som en lång sträcka ned i golv, över hela köket och upp till dessa A-dosor? Se bara till att böjarna blir mjuka så att ledningarna enkelt går att byta.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Nu ska jag vara lite trist men har du inte kunskap att förlägga en slang som det går att dra kablar igenom så bör du låta bli med allt.

För varför ha slang om det inte går att ändra på det senare?

Och om du drar så hoppas jag att du har pratat med elektrikern innan. Annars kan det bli så att denna "vänder i dörren" ...
Min erfarenhet kring det är slang som förlagts av elektriker i vårt förra hus och där vi sedan fick hålla på väldigt länge när det var dags att dra i ledare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, man kan göra en två- eller trefasgrupp precis som till hällen. Ledningen till hällen bör ha tre faser som Birgit redan nämner.

Det låter som en lång sträcka ned i golv, över hela köket och upp till dessa A-dosor? Se bara till att böjarna blir mjuka så att ledningarna enkelt går att byta.
Får/kan man få i 5 ledare (2,5mm2) i en 16 mm-slang?

4 vill jag minnas att man kan och får göra, för det gjorde elektrikerna i vårt förra hus, om jag minns rätt. Det var också då det blev väldigt besvärligt, men det var också en längre sträcka med några besvärliga svängar.

Är du säker på att ugnarna ska ha 16a? 10 brukar väl räcka och då kan du köra 1,5mm2 vilket inte ska vara något problem i 16mm rör

Tommty
S Sam_u_El skrev:

4 vill jag minnas att man kan och får göra, för det gjorde elektrikerna i vårt förra hus, om jag minns rätt. Det var också då det blev väldigt besvärligt, men det var också en längre sträcka med några besvärliga svängar.
5st 2.5 går i 16mm slang sålänge det är mjuka böjar.

• Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
A
S Sam_u_El skrev:

5x2,5 lev fördragen i flexslang 20 mm. Den är trångare än vprör också.

• Tabell för ledararea och antal ledare i installation. Gäller ej flexibla rör. Minsta rörstorlek angiven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pjkw skrev:
Är du säker på att ugnarna ska ha 16a? 10 brukar väl räcka och då kan du köra 1,5mm2 vilket inte ska vara något problem i 16mm rör
De ugnar vi tittat på skall ha 16A.

Till en ugn duger normalt 3g2,5mm2 och det drar man lätt i ett 16mm rör/slang
Till häll drar man minst 2 faser-nolla-jord lite på gränsen i ett 16 mm rör/slang så 20mm slang/rör är att rekommendera.
Till spis drar man 3 faser-nolla -jord det drar man i 20 mm slang/rör.
Att man med div svordomar och smörjor kan plåga i någon tråd till är inte nått man som seriös sysslar med.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.