Byggahus.se
Jag behöver råd hur jag skall förfara med nedanstående.
Samfälligheten i vårt område håller på att dra in kommunalt VA till samtliga fastigheter, (sommar och några fastboende).
Av tekniska skäl, berg sprängning vill man dra genom vår tomt, matarledningarna både vatten och avlopp.
Den här nya dragningen är inte faställs av lantmäteriet utan man avser att ordna den saken senare, inklusive alla andra "papper" säger man.
I dagens läge kommer VA att administreras av samfällighetsföreningen, hur länge vet man inte, kommunen kan komma att överta VA i ett senare skede.
Frågan som uppstår är de juridiska legala och ekonomiska aspekterna
Kan man upprätta en överenskommelse med samfälligheten om rätten att dra VA över tomten, utan att det skall upprättas ett servitut?
Eftersom det handlar om ett kommunalt nät, behöver kommunen bli informerad avsikten, och vilka problem kan uppstå i dessa diskussioner? Kan kommunen kräva att det upprättas ett servitut, eventuellt då i efterhand?

En ytterligare fråga som behöver penetreras är huruvida en värdeminskning av tomten kan beräknas, eller om det påverkar detsamma.
Vad med möjligheten att bebygga den del av tomten där ledningarna grävs ner och och finns det en "frizon" på bägge sidor om ledningsdragningen.
Till sist
Bör jag medverka till att godkänna att grävningen påbörjas utan att ovanstående har fått sina svar?
 
Båda parter har allt att tjäna på ett ordnat officialservitut. Avvisa alla eventuella förslag på muntliga eller skriftliga "avtaltalsservitut". Detta ärende ska ni absolut legalisera hos lantmäterimyndighet. Och du bör INTE acceptera någon grävstart innan motparten begärt lantmäteriförrättning, som naturligtvis också bör betalas av samfälligheten, som tar initiativ till projektet.

Att man lägger VA-rör över en fastighet innebär för all framtid en inskränkning i fastighetens användning. Ledningshavaren får rätt att gräva och besikta. Byggrätten minskas, vilket troligen minskar tomtens värde. Ersättning för detta intrång ska ni enas om senast under förrättningens gång. När ett sådant avtal väl är klart kan motparten börja gräva. Slutliga inmätningen gör lantmätaren helst innan rörgravarna är återfyllda.

Du ska heller inte falla undan för argumentet att du själv är en del av föreningen, och därför solidariskt måste ställa upp. I den här saken blir du som enskild fastighetsägare motpart till samfälligheten som sådan.
 
Redigerat:
Billy
Det är svar som ditt som gör att man tror på mänskligheten.
Jag har redan börjat formulera på ett brev till föreningen i frågan. Kan konstatera att jag behöver omformulera vissa delar av brevet för att få med de legala aspekterna. En fråga som jag inte klarar av är huruvida man kan anse att det föreligger en värdeminskning pga servitutet och att det i all framtid kommer att finnas restriktion på bebyggelse eller annan aktivitet i området där ledningen går fram.
Kan man beräkna denna på det totala taxeringsvärdet per kvm. och anse att värdeminskningen bör vara minus den yta som "går tillspillo" pga intrånget?
Tack för den legala biten vad gäller offficialservitutet.
 
Värdeminskingen kan vara enorm/kvm eller obefintlig.
Om ledningarna ligger så att du i framtiden inte kan bygga ut huset blir den stor men om det ska grävas på prickmark eller annan plats där du ändå inte kan tänkas att bygga spelar det inte så stor roll.
 
Värdeminsking beror på hur planbestämmelserna är utformade och hur tomten ser ut, alldeles som haavard påpekar. Ortsmäklare vet vad byggrätten är värd per kvadrat.
 
Om ledningen läggs där det ändå är ganska osannolikt att man skulle vilja bygga tex nära tomtgräns så lär väl värdeminskningen pga detta vara obetydlig. Däremot kan ju värdeökningen pga det finns kommunalt VA bli betydande så dessa får ju vägas mot varandra.
 
Jo men visst
Invid tomtgränsen idag finna ett servitut för sommarvatten. Här finns säker en fredad zon.Den nya VA måste ju grävas så den inte inkräktar på detta område. Enligt kommunen skall det finnas en fredad zon på sex meter för VA. Då är vi säker uppe i minst 8-10 meters bredd av tomtens längd som är "oanvändbar".
Beträffande VA,så finns sedan tidigare ett utarbetat förslag av dragning utanför tomtgränserna, men föreningen skulle ju spara kostnader på sprängning m.m.Utan tanke på de komplikationer som uppstår för vederbörande.
 
jac skrev:
Om ledningen läggs där det ändå är ganska osannolikt att man skulle vilja bygga tex nära tomtgräns så lär väl värdeminskningen pga detta vara obetydlig. Däremot kan ju värdeökningen pga det finns kommunalt VA bli betydande så dessa får ju vägas mot varandra.
Nej, anslutningsmöjligheten som sådan uppväger inte en enda nackdel. Vi talar om en belastning som drabbar bara vissa fastigheter till nytta för andra fastigheter som undgår att belastas. Denna nytta har rimligen ett pris.
 
Man kan ju tänka sig att besparingen av att inte dra ledningarna runt samfälligheten är en besparing. Att inte göra sprängningrna ca 100 meter ett par 100 000 :- samt undersökningsplikten 50 000:-
 
I området där jag växte upp så var det en husägare som fick betalt för att man drog ledningar över dennes tomt (tror det var fjärrvärme). De flesta andra tomter av den storleken är nu styckade där tomten säljs för ca 1,5 miljoner kr men den här tomten räknas som ostyckbar pga ledningarna. Huset såldes för ett tag sedan och visst blev det mer värt för att tomten var större men ägarna hade antagligen fått dryga miljonen mer om det hade gått att dela upp, och jag tror inte att det var pengar i den storleksklassen man fick när ledningarna drogs. Så tänk till ordentligt hur det kan bli i framtiden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.