Byggahus.se
Fallet är följande:

Vi har nyligen köpt en strandtomt längs Norrlandskusten. Utanför tomten ligger en liten ö, bedömt 50 meter över ett litet sund från vår brygga till bryggan på ön.

Det kopplas in kommunalt vatten och avlopp i området, och via omvägar har vi förstått att grannen på ön önskar få kommunalt vatten, men inte avlopp då de kör med utedass.

Servispunkten för både oss och ön ligger vid vår tomtgräns på diametralt motsatt ände av vår tomt, och det är ca 70 meter från stranden till servispunkten. Vi kommer att lägga ner en kulvert till huset och från huset är det ca 40 meter ner till stranden.

Vi kommer att behöva utföra omfattande markarbeten på tomten för att kunna lägga ner en kulvert, pga stora mängder sten, och vi räknar med att det kommer att kosta en hel del bara att ansluta.

Lek med tanken på att grannen på ön önskar dra vatten över vår tomt. Jag är inte motvals på något sätt, utan hjälper gärna till med det om det låter sig göras på ett rimligt sätt, men ser följande problem:

Om ön vill ha vintervatten kommer dom att behöva ha en värmekabel från ön på den sträcka av kulverten som ligger ovan vattnet fast på vår tomt. Det innebär rimligen att den må strömförsörjas från ön för att vi inte ska behöva debitera dom för elkostnaden, med allt vad det innebär.

Om dom bara vill ha sommarvatten finns ju normalt sett möjligheten att tappa ur sin ledning under hösten, men om så inte sker och ledningen fryser kommer ju vattenleverantören att behöva gräva för att åtgärda läckan, vilket ju då kan behöva ske på VÅR tomt.

Ett servitut är en självklarhet, men hur skulle ni andra resonera? Finns det erfarenheter av sånt här? Hur skulle vi dela kostnaden för markentreprenad etc? Andra relevanta inspel?

Med vänlig hälsning, PW
 
H
S Snarkologen skrev:
Fallet är följande:

Vi har nyligen köpt en strandtomt längs Norrlandskusten. Utanför tomten ligger en liten ö, bedömt 50 meter över ett litet sund från vår brygga till bryggan på ön.

Det kopplas in kommunalt vatten och avlopp i området, och via omvägar har vi förstått att grannen på ön önskar få kommunalt vatten, men inte avlopp då de kör med utedass.

Servispunkten för både oss och ön ligger vid vår tomtgräns på diametralt motsatt ände av vår tomt, och det är ca 70 meter från stranden till servispunkten. Vi kommer att lägga ner en kulvert till huset och från huset är det ca 40 meter ner till stranden.

Vi kommer att behöva utföra omfattande markarbeten på tomten för att kunna lägga ner en kulvert, pga stora mängder sten, och vi räknar med att det kommer att kosta en hel del bara att ansluta.

Lek med tanken på att grannen på ön önskar dra vatten över vår tomt. Jag är inte motvals på något sätt, utan hjälper gärna till med det om det låter sig göras på ett rimligt sätt, men ser följande problem:

Om ön vill ha vintervatten kommer dom att behöva ha en värmekabel från ön på den sträcka av kulverten som ligger ovan vattnet fast på vår tomt. Det innebär rimligen att den må strömförsörjas från ön för att vi inte ska behöva debitera dom för elkostnaden, med allt vad det innebär.

Om dom bara vill ha sommarvatten finns ju normalt sett möjligheten att tappa ur sin ledning under hösten, men om så inte sker och ledningen fryser kommer ju vattenleverantören att behöva gräva för att åtgärda läckan, vilket ju då kan behöva ske på VÅR tomt.

Ett servitut är en självklarhet, men hur skulle ni andra resonera? Finns det erfarenheter av sånt här? Hur skulle vi dela kostnaden för markentreprenad etc? Andra relevanta inspel?

Med vänlig hälsning, PW
Beror det på grannen får väl grannen betala. Har nj båda nytta vad det så dela på kostnaden. Orsakar grannen i ett senare skede t.ex. att vattnet fryser så får väl grannen stå för kostnaden. Samma gäller ju er om ni orsakar någon typ av skada.
 
  • Gilla
Tazmara och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Beror det på grannen får väl grannen betala. Har nj båda nytta vad det så dela på kostnaden. Orsakar grannen i ett senare skede t.ex. att vattnet fryser så får väl grannen stå för kostnaden. Samma gäller ju er om ni orsakar någon typ av skada.
Ja, men inte så kul att få tomten uppriven med den tid återställningen tar.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Förlägg hela kanaliseringen i er tomt så att man kan åtgärda ev. fel eller fixa annat . T.ex. genom att lägga allt i nergrävda 160-200 markrör med en kopplingsbrunn i varje ända (på fastlandet). Det medger också möjlighet att komplettera med annat, el, fiber, pumpat avlopp, värmekabel, i efterhand utan att behöva gräva upp er tomt. Det skall ju ändå grävas första gången. Låt det bli den enda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Varför skulle grannens vatten dras över er tomt?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Lägg ledningen djupt och isolera väl. Det fryser sällan och även om det fryser går inte rören sönder och behöver grävas upp. Det tinar....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
A August.E skrev:
Ja, men inte så kul att få tomten uppriven med den tid återställningen tar.
Det får väl ordnas så bra som möjligt från början men saker kan ju hända som inte har gått att förutse.
 
F fribygg skrev:
Varför skulle grannens vatten dras över er tomt?
Servisen ligger vid vår tomtgräns på ovansidan tomten. För att nå ön måste den gå på vår tomt, alternativt flankerande grannars tomt, men det blir avsevärt mkt längre.
 
S Snarkologen skrev:
Servisen ligger vid vår tomtgräns på ovansidan tomten. För att nå ön måste den gå på vår tomt, alternativt flankerande grannars tomt, men det blir avsevärt mkt längre.
Jag tänker att grannen kommer erbjudas anslutningspunkt vid sin tomtgräns, om era tomter på land ligger tätt längs hela stranden söker nog vattenleverantören servitut i tomtgräns men det är inget jag som boende skulle acceptera utan ersättning då marken sen inte brukar få bebyggas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Förlägg hela kanaliseringen i er tomt så att man kan åtgärda ev. fel eller fixa annat . T.ex. genom att lägga allt i nergrävda 160-200 markrör med en kopplingsbrunn i varje ända (på fastlandet). Det medger också möjlighet att komplettera med annat, el, fiber, pumpat avlopp, värmekabel, i efterhand utan att behöva gräva upp er tomt. Det skall ju ändå grävas första gången. Låt det bli den
F fribygg skrev:
Jag tänker att grannen kommer erbjudas anslutningspunkt vid sin tomtgräns, om era tomter på land ligger tätt längs hela stranden söker nog vattenleverantören servitut i tomtgräns men det är inget jag som boende skulle acceptera utan ersättning då marken sen inte brukar få bebyggas.
Nej det finns ingen risk för det. Det är på initiativ från mitt-Sverige-vatten som saken aktualiserats. Servispunkten ligger vid vår tomtgräns, och det är upp till oss och ägarna på ön att komma överens om en lösning.
 
S Snarkologen skrev:
Nej det finns ingen risk för det. Det är på initiativ från mitt-Sverige-vatten som saken aktualiserats. Servispunkten ligger vid vår tomtgräns, och det är upp till oss och ägarna på ön att komma överens om en lösning.
Då måste ju grannarna på ön ge dig ett erbjudande du inte kan motstå om det ska bli nått grävt på din tomt;)
Tänk på att grannens servitut gör marken svår eller i princip omöjlig att bebygga i framtiden så dragning nära tomtgräns lär vara den minst störande placeringen och en kanalisation av grova tomrör som föreslagits gör ju att er tomt inte behöver grävas mer än en gång även om grannfastigheten i framtiden tvingas ansluta sin fastighet till kommunalt avlopp.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Är det sten eller berg? Stenig mark går ju ändå att gräva i menar jag, medan berg måste sprängas. Att inte ta sig ner till frostfritt djup om det bara är stenigt känns konstigt, medan det är mer begripligt om det är berg.

Å andra sidan borde väl PEM-slang eller motsvarande plaströr vara aktuellt. De tål att frysa, även om man som ägare kanske inte blir så glad att behövs vänta in våren innan man har rinnande vatten igen.

Så, vad är den juridiska frågan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det sten eller berg? Stenig mark går ju ändå att gräva i menar jag, medan berg måste sprängas. Att inte ta sig ner till frostfritt djup om det bara är stenigt känns konstigt, medan det är mer begripligt om det är berg.

Å andra sidan borde väl PEM-slang eller motsvarande plaströr vara aktuellt. De tål att frysa, även om man som ägare kanske inte blir så glad att behövs vänta in våren innan man har rinnande vatten igen.

Så, vad är den juridiska frågan?
Hur slangen ser ut och hur djupt den hamnar är inte så viktigt just nu, utan mer de sista frågorna i mitt första inlägg. Det kan finnas implikationer kring att ha grannens vattenledning på min tomt som jag inte känner till, så jag tar bara tacksamt emot andras tankar. Det är just nu inget juridiskt problem, men det kan komma att bli tänker jag.
 
S Snarkologen skrev:
Hur slangen ser ut och hur djupt den hamnar är inte så viktigt just nu, utan mer de sista frågorna i mitt första inlägg. Det kan finnas implikationer kring att ha grannens vattenledning på min tomt som jag inte känner till, så jag tar bara tacksamt emot andras tankar. Det är just nu inget juridiskt problem, men det kan komma att bli tänker jag.
Inte så många (om ens några) tekniska problem om ni undviker skarvar eller värmekablar som sticker upp på just din fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om vi förutsätter att ni skriver ett avtalsservitut (alternativet är att grannen söker ett tvingande officialservitut). Så bör det skrivas så att det ger grannen rätt att förlägga och underhålla ledning för vatten och avlopp över er fastighet. Lika bra att ta med avlopp i servitutet, och förlägga slang för det redan nu. Stor chans att grannen kommer att tvingas ansluta till kommunalt avlopp oavsett om han vill eller inte, i ett senare skede, eller frivilligt vill ansluta när nuvarande enskilda avlopp behöver göras om. Och detta då på ett i servitutet definierat område.

För detta brukar det betalas en blygsam ersättning.

Och försök få ner slangen till frostfritt djup. Är det bara stenig mark så finns det ingen anledning att inte gräva djupt. För en grävmaskin spelar det inte så stor roll om det är stenigt. Är det berg, och måttligt med berg så averkas berget utan "riktig" sprägning (bilning, mekanisk spräckning, krutspräckning) till rätt överkomliga kostnader, så länge det inte är berg i dagen och 50 meter.

Men kan man slippa värmekabel för typ 20 - 30 000 i ytterligare gräv/spräck kostnad så är det värt det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.