Har dragkrok men inget släp, skulle gärna vilja ha ett släp men det känns svårt att förvara för oss utan att nyttja gatan vilket ju inte är idealt. Använder takräcke väldigt mycket sedan jag fick för mig att skaffa det, funkar fint för att handla lite virke och sådär men så fort man skall ha skivor är man tillbaka på tankarna på släp igen. 
Köpte en begagnad släpvagn från 1974 för 3000 kr, den var nyrenoverad med rostlagningar, målning, nya trälämmar, ny el (allt) så det var ett riktigt klipp. Den har klarat alla jobb i 6 år nu utan problem. Tyvärr har det blivit punka på hjulen fler gånger än jag nu minns men det har gått att åtgärda för några hundralappar per gång.
Fan, hjärnsläp(p)!
Angav att jag inte har släp men kom på att det har jag ju visst det. Dock inget lastkärra utan en båttrailer. Kanon för att frakta långt virke och skivmaterial, mindre bra när man ska frakta cementsäckar och köra skräp till tippen.
Dock har vi en lastkärra på jobbet så på så vis har jag ju tillgång till en i alla fall...
Utan drag stannar släpet!
Angav att jag inte har släp men kom på att det har jag ju visst det. Dock inget lastkärra utan en båttrailer. Kanon för att frakta långt virke och skivmaterial, mindre bra när man ska frakta cementsäckar och köra skräp till tippen.
Dock har vi en lastkärra på jobbet så på så vis har jag ju tillgång till en i alla fall...
Utan drag stannar släpet!
Har kula men inget släp pga att behovet är så spritt. Det blir kanske lite fler turer till tippen när man bara kan lasta i bilen men handen på hjärtat, hur ofta har man mer skräp än vad som ryms i en stor kombi? De 2-3 gångerna jag kör släp på ett år är det dessutom helt olika släp, typ varannan skåp och varannan öppet beroende på behov.
Skillnad såklart om man har båt, skoter osv som vissa grannar men där är inte vi ännu.
Skillnad såklart om man har båt, skoter osv som vissa grannar men där är inte vi ännu.
Sen måste man ju inte ha dragkrok bara för att man ska köra släp...https://www.youtube.com/watch?v=AeqRRGfxbIo
Släp känns helt onödigt. Det finns ju lånesläp i precis varenda bygghandel. Statoil ligger 3 minuter bort där jag för några hundringar hyr ett släp de timmar jag behöver till annat än transport från bygghandeln.. Någon annan får ta ansvar för släpet resten av året då jag inte behöver.
Dragkrok däremot är helt nödvändigt.
Dragkrok däremot är helt nödvändigt.
Dragkrok: Ja. Inget släp. Billigt att hyra och finnas att låna på de flesta ställen. Har använt Freetrailer en hel del också då vi inte har så långt till K-rauta Bromma. Funkar helt ok. Hade deras släp en gång då jag skulle hämta pärlspont i Sandviken. Hade aldrig reflekterat över mängden jag beställt. Lastarkillen kliade sig i huvudet när han skulle stjälpa av dryga tonnet virke på släpet jag hade kopplat. Blev en ganska vobblig hemfärd på de minsta vägarna jag kunde hitta.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Om några år dränker vi oss i gödselbrunnen om vi inte har reverse assist system https://media.ford.com/content/ford...up-assist-for-2016-ford-f-150-makes-back.html
kan låna släp gratis på jobbet, finns även en uthyrare 600 m från oss för 120 kr/dygn. Då kan msn som nån skrev anpassa efter behov, galler, täckt, extra förstärkt osv. Sen får man låna gratis på byggmax (nu kan man ju tom boka på nätet i förväg). ser inget behov av en släpa att ta hand om.
Om bara återvinningscentralen tillät mer än 6 besök/familj/år skulle behovet vara ännu mindre...
Om bara återvinningscentralen tillät mer än 6 besök/familj/år skulle behovet vara ännu mindre...
Givetvis har man släpvagn och dragkrok på bilen. Hur ska man annars kunna spontan dra iväg o handla grejer eller köra skotern till o från fjället?
Skulle kunna tänka mig o byta till ett mindre som bara rymmer 2 skotrar.
Skulle kunna tänka mig o byta till ett mindre som bara rymmer 2 skotrar.