Har du släpvagn (och dragkrok på bilen så klart)

• Antal röster
    166
  • Omröstningen stängd .
Jag läste nyss ett påstående från en användare här, som fick mig att lyfta på ögonbrynen:
berne88 skrev:
har tyvärr inte drag på bilen:banghead:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-778#post-2419545

Och jag blev lite nyfiken.
Hur klarar man att sköta hus och trädgård utan ett släp?
Och renovera, bygga till, köpa/sälja möbler och allt som hör villalivet till.

Så frågan är enkel: Har du släpvagn eller inte, och om inte, skall du skaffa en snart?

peternicklas
Men just nu inget drag

Japp, dragkroken känns helt nödvändigt.

//Ronnie

Får låna grannens (tillika frugans faster) släp om jag fixar till det. Bromsarna funkade bra efter minst 2 års stillestånd men elen måste dras om. Det är 'bara' 6.2 meter långt med 5 meters lastlängd...
Ska bara montera dragkrok på min andra bil med.
20160207_145703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar alternativet "Dragkrok: Ja, släp: Nej"

För oss som kan låna eller hyra på ett enkelt sätt.

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
galento
Hade släpkärra tidigare men sålde denna då vi har pickup med 8 foots flak ( ca 2,4m ) och
det tycker jag funkar mkt bättre än att dra på ett släp.Finns drag om man skulle behöva
men saknar inte släpkärran faktiskt.

K
Har länge funderat på att skaffa eget släp, men har inte hittat något som passar. Vi får ju låna släp på alla byggmarknader och vi har takräcke till bilen något som inte ska underskattas, dessutom har jag insett vikten av att ha en kombi :)

nimhed skrev:
Saknar alternativet "Dragkrok: Ja, släp: Nej"

För oss som kan låna eller hyra på ett enkelt sätt.
Så resonerar mina grannar också av någon anledning :rolleyes:

• Gilla
Bob_the_builder och 4 till
  • Laddar…
Saknar alternativet "bor i lgh, har 2 släp" ;)

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
Dragkrok har vi men hyr släp när det behövs. Hyr släp för kanske 1000-1500 kr/år och då lönar det sig inte med ett eget och framförallt så har vi inget bra ställe att parkera det på när det inte används.

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Är billigare att låna dom gånger jag behöver släp, speciellt när man bor i en storstad finns många byggvaruhus som har gratis släpvagnar att hyra. Då slipper man underhålla och besiktiga ett eget släp.

Dragkrok har vi på båda bilarna, men släp har vi inte plats för. Billigare både på kort sikt och i längden att hyra vid behov när man inte använder det oftare än vad vi gör. Ena bilen är en V70, så den sväljer ju rätt mycket utan släp.

Har sex stycken bilar varav fyra har drag och en femte har dragkrok nyslipad och målad, klar att skruvas på.
Dragkrok är ett måste..

Dragkrok: ja självklart, på båda bilarna numera.
Släpvagn: nej, trots både stuga och hus så har det inte känts lönt att köpa.

En bra släpvagn med gallersidor och/eller huv kostar väl minst 20.000 kr ny och t o m en billig Bauhaus-släpvagn utan sidor kostar ju 10.000 kr ny. Att hyra olika modeller för de olika behov vi har haft har nog inte ens kostat oss 5.000 kr totalt de senaste 10 åren, trots att vi hyrt flera gånger varje år, alla år. Har känts väldigt svårt att motivera den kostnaden för ett inköp av egen vagn - dessutom är ju frågan om den skulle få stå i stan eller ute i stugan för man behöver den ju på båda platserna och att köra och hämta den kostar ju lika mycket som att hyra en vagn en hel dag... Och skulle man ha en sliten och lortig släpvagn till att köra grenar, byggmaterial och skräp vid stugan, eller en fräschare med huv till att köra möbler och andra renare saker?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
altaxis skrev:
Får låna grannens (tillika frugans faster) släp om jag fixar till det. Bromsarna funkade bra efter minst 2 års stillestånd men elen måste dras om. Det är 'bara' 6.2 meter långt med 5 meters lastlängd...
Ska bara montera dragkrok på min andra bil med.
[bild]
ser ut som den bilen får dra vagn....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.