Emma242 skrev:
Det framgår ju inte hur det är kopplat vare sig i rörelsevakt eller lampor, och vad som är vad av kablarna annat än färg. Så det är nog svårt för vem som helst att svara på annat än gissningar.
jag kan svara, det är felinstallerat :)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Fast skissen säger fortfarande inte så mycket, vi skulle behöva se beteckningar på kopplingsklämmorna på rörelsevakten.
Fast det syns ju på bilden, inne i rörelsevakten finns en blå, en brun och en svart, de tre sitter i en sockerbit.
Sen är det kopplat med samma färger IN/UT. Brun kabel el in, svart kabel borde vara el ut MAO

M
D daugaard skrev:
jag kan svara, det är felinstallerat :)

Berätta gärna hur och var

JanneJanne123
M mendelsohn skrev:
Låt mig gissa att svaret kommer vara ”det är inte installerat av en behörig elektriker ingående i en firma med egenkontrollprogram”.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
M
Haha!!
Är rätt B att säga att man vet, sen inte säga vad man vet.

Är lite som blogg-brudar..."""Ååå aha kaos idag kan inte fatta att det är sant""

Sen kommer svar i horder där folk undrar vad det är som hänt.

• Gilla
Ulf Peter och 4 till
  • Laddar…
hsd
Svart in
Brun ut
Mao. Byt plats på brun och svart

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det kopplat svart mot svart och brun mot brun i rörelsevakten är det nog fel. Din ingående ledning är brun och utgående svart. Jag gissar att det är tvärt om i rörelsevakten.

Men det är som sagt en gissning, vilket inte är den bästa grunden att koppla el på.

Edit: tvåa på den.

Måste ha lagts ner 300% mer tid på att rita alla dessa bilder i Paint jmf med att ta ett foto (eller be systern göra det) på kopplingen i rörelsevakten.

• Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
haha, det funkar ju inte ;) + om en full person som uppger sig kunna men ändå misslyckas så bör nog installationen gås igenom av nån som kan, tex en elektriker eller nån som kan el på riktigt.
du måste ta kort på hur det är kopplat i rörelsevakten. normalt så är kopplingsplinten märkt med tecken för hur kablarna ska kopplas. och om det är kopplat rätt så måste multimetern fram för o se vad som är fel. finns det ens spänning fram till rörelsevakten eller är det felkopplat i strömbrytaren eller i samband med installation av säkringen?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Två pilar in - fas och nolla
En pil ut - tändtråd till lampa

Kolla den lilla sockerbiten så att det är rättkopplat

Redigerat:
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
M
U Uffe A skrev:
Två pilar in - fas och nolla
En pil ut - tändtråd till lampa

Kolla den lilla sockerbiten så att det är rättkopplat
Precis som JAG ritat alltså :)

Panor82
M mendelsohn skrev:
Precis som JAG ritat alltså :)
Jo precis som du ritat men som ingen kunnat verifiera att det är så för ingen har sett dosor eller plinten inuti rörelsedetektorn. Där av att vi vill se mer bilder. Skulle föreslå att någon nykter elkunnig tar en titt på hela installationen.

*edit autocorrect*

• Gilla
Garningen
  • Laddar…
Har du ritat på fyllan? :cool:

• Haha
  • Gilla
Bumlersson och 3 till
  • Laddar…
Du visar ju bara denna bild, vi måste få veta vad som står vid ?-tecknen..... Ritad skiss av en installation med frågetecken där information saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så vi kan jämföra med denna bild om det är rätt....

Schematisk illustration av elanslutningar inuti en kopplingsdosa med frågetecken som markerar okända ledningar.

Först då går det att säga om det är rätt kopplat eller om grannen skulle skippat någon öl......

• Gilla
Garningen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.