G
Tjenare! Har en fråga angående dränering på hus platta på mark, 1 plans.
Mitt hus är från -72 och enligt den tekniska beskrivning på samtliga hus som byggdes då så står det under dränering "1 sträng 4'' dräneringsrör i grusbädd 25cm under överkant grundsula"

Och idag skulle jag ta bort en björnbärsbuske som hade planterats precis intill huset och då såg jag att det låg typ matjord precis mot plattan, och det är väl inte så bra? Jag grävde bort matjorden och kom ner till någon form av grusblandning men hittade inget dräneringsrör? Borde inte det ligga strax utanför plattan där jag har grävt? Har grävt ner till 30 cm på bilden ungefär.

Och vad ska jag fylla hålet med? Känns väl som att det ska vara något kapillär-brytande så att inte vatten ligger mot plattan? Singel? Sten? Och vad jag kan se så ligger det typ matjord mot plattan längs hela kortsidan så det kanske är idé att gräva ut det och fylla då med något mer dränerande?

Alla tips uppskattas, tack! :)

• Grävt hål vid husgrund som visar matjord och grusblandning, inget dräneringsrör synligt, intill stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Jag tänker jag kompletterar med en ny bild. Strax till vänster om det första hålet jag grävde där busken hade stått grävde jag ner en bit där stuprännan gick ner. Där nere träffade jag på dräneringsröret!

Men är detta rätt? För det som ligger ovanför dräneringsröret och kloss-an husgrunden känns inte så kapillär-brytande utan med jord som samlar vatten? Ska det inte vara dräneringsgrus ovanför dräneringsröret och kloss-ann grunden?

Va ska man fylla med? Läste att man ska ha Singel/Makadam 16/22 ?

• Grävd grop intill husgrund visar en stupränna och ett partiellt synligt dräneringsrör omgivet av jord.
    Skapa konto
Redigerat:
Risken med för finkorningt material runt dräneringsröret är ju att röret sätts igen och får minskad funktion. Men du ska tänka på att dräneringsrörets jobb är att se till att grundvatten aldrig stiger upp _högre_ än röret. Det ska INTE ta hand om regnvatten som hamnar på ytan, det vattnet ska ledas bort t.ex. genom att marken lutar ut från huset och med relativt tätt jordmaterial så att den mesta avrinningen sker på ytan. Dräneringen är inte dimensionerad för att ta emot skyfall ovanifrån, därför ska man aldrig lägga kapillärbrytande grus hela vägen från dräneringen upp till marknivån.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
G
B b8q skrev:
Risken med för finkorningt material runt dräneringsröret är ju att röret sätts igen och får minskad funktion. Men du ska tänka på att dräneringsrörets jobb är att se till att grundvatten aldrig stiger upp _högre_ än röret. Det ska INTE ta hand om regnvatten som hamnar på ytan, det vattnet ska ledas bort t.ex. genom att marken lutar ut från huset och med relativt tätt jordmaterial så att den mesta avrinningen sker på ytan. Dräneringen är inte dimensionerad för att ta emot skyfall ovanifrån, därför ska man aldrig lägga kapillärbrytande grus hela vägen från dräneringen upp till marknivån.
Tack för svaret! Ja men precis det var min tanke också att det var lite väl finkornig sand runt dräneringsröret.
Men enligt det lilla jag lärt mig så ska väl dräneringen runt huset ta både som du säger grundvatten underifrån men även hindra vatten att ta sig till grunden både från sidan och uppifrån? Så du menar att lagret längst upp ska vara material som samlar fukt? Känns inte det som att det motverkar hela tanken med dräneringen?
Letade runt lite hittar liknande information, tex här:
https://bolist.se/guide/dranera-kring-husgrund/
Men hur menar du det ska vara då? Vad för sorts material ska man ha från rör och upp till ytan? Duk ska man ju helst ha under röret vad jag förstår och det verkar inte heller finnas här. Men det är ju byggt -72 och då såg man ju lite annorlunda på fukt under grunden. Man skyddade ju mer upp då ovanför plattan än som man idag gör skyddar under plattan också med isolering och avrinning mm.

Jag menar att det ska vara kapillärbrytande material under och runt röret, minst 10-20 cm. Sedan en fiberduk som hindrar små fraktioner att sätta igen. Ovanpå detta återfyller man med vilka massor som helst, men lagret närmast markytan ska helst vara något som leder bort skyfall, t.ex. lerjord eller stenplattor. Lite kommer alltid att sippra ner, men det klarar dräneringen. Det är skyfallen man inte vill ha dit.

Det primära bör vara att leda BORT regnvatten från huset, inte att leda NER det längs grunden eller källarväggen - vilket man gör om man har dränerande material hela vägen upp till marken.

Sedan vill man förstås inte ha fuktigt material stående mot grunden eller källarväggen. Idag sätter man ju antingen Platon eller dränskivor mot grundmuren för att hålla den torr.

G
B b8q skrev:
Jag menar att det ska vara kapillärbrytande material under och runt röret, minst 10-20 cm. Sedan en fiberduk som hindrar små fraktioner att sätta igen. Ovanpå detta återfyller man med vilka massor som helst, men lagret närmast markytan ska helst vara något som leder bort skyfall, t.ex. lerjord eller stenplattor. Lite kommer alltid att sippra ner, men det klarar dräneringen. Det är skyfallen man inte vill ha dit.

Det primära bör vara att leda BORT regnvatten från huset, inte att leda NER det längs grunden eller källarväggen - vilket man gör om man har dränerande material hela vägen upp till marken.

Sedan vill man förstås inte ha fuktigt material stående mot grunden eller källarväggen. Idag sätter man ju antingen Platon eller dränskivor mot grundmuren för att hålla den torr.
Men blir det så mycket vatten där vid skyfall? För man ska ju väl inte blanda ihop dräneringsledning och dagvattenledning. Och så länge man inte gör det borde väl inte dräneringsledningen få för mycket att göra? Du kanske tänker på ränndalsplattor om man då inte har ett dagvattensystem som leda ner i mark i rör? Då måste man så klart leda bort vattnet. Men hur ofta har man plattor runt en villa? Den bilden jag har är att det är sten/makadam runt huset närmast plattan?
Har man någon platon/skiva på grunden på en platta på mark också?

• Illustration av dräneringssystem runt ett hus, inklusive rör, brunn och lagringstekniker.
    Skapa konto
De lokala förutsättningarna vet du nog bättre än jag. Ligger huset högt eller lågt, har det rejäla takutsprång eller ej, osv.

Utgå från det grundläggande; dagvatten ska ledas bort från huset, direkt olämpligt att leda ner det i dräneringen.

G
B b8q skrev:
De lokala förutsättningarna vet du nog bättre än jag. Ligger huset högt eller lågt, har det rejäla takutsprång eller ej, osv.

Utgå från det grundläggande; dagvatten ska ledas bort från huset, direkt olämpligt att leda ner det i dräneringen.
Absolut. Dagvatten leds bort i eget rör. Jag tänkte bara att även det vatten som nu hamnar runt om huset utanför taket också är tänkt att ledas bort med hjälp av dräneringen. För något annat skydd för det vattnet finns ju inte, det kommer ju hamna runt huset så länge man då inte har ett enormt takutsprång kanske men vårt hus har nog rätt normalt utsprång. Så tänkte jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.