Byggahus.se

dränering/dagvattenbrunn?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag och tjejen har köpt hus och jag har nu hittat vad jag tror är dränering/dagvattenbrunn! Vad jag undrar är, ska vattnet stå så högt som på bilden? Har brunnen i källaren. Brunnen i sig är inte så djup, cirka 30cm!
    Förstår om det finns folk här nu som undrar vad det är för fel på mig, men det är mitt första hus så har inte mycket erfarenhet alls! Tack på förhand!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150407_203422.jpg

2. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Frågan är om det verkligen är en dräneringsbrunn? Ser ut som vattnet kommer in från höger via rörkröken, kan det vara spillvatten från vattenfilter, tvättmaskin eller liknande?
    Det ser ut som att utloppet är på vänster sida i bilden. Vattennivån ska stanna i höjd i med utloppet och det verkar det väl göra. Möjligen ligger det lite högt, vet du var utloppet tar vägen sedan? Finns det någon ytterligare dräneringsbrunn på utsidan av huset dit detta utlopp går? Kolla isåfall där att det rinner utan problem, slå en hink vatten i brunnen i källaren och kolla att det rinner ut snabbt.

3. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Fast nu såg jag att det var flera rör till vänster i bilden... skumt. Känns ju inte som vattnet kan rinna ut åt höger. Men slå i vatten lite försiktigt och kolla att det rinner ut.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Vi har haft igång tvättmaskin, kranar och dusch osv, men då har det inte rört sig i denna brunn och har ibte heller blivit fullt någon annanstanns! Vet ej vart utloppet tar vägen sedan! Men ska ta och fylla på vatten nu och se om det sjunker undan eller vad som händer! Kanske även spola rören?

5. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Har utrymmet tidigare varit garage? Kan i så fall vara en golvbrunn med oljefång. Röret av metall till höger går nästan ner i botten på brunnen så att ev oljespill ska lägga sig på ytan och inte rinna ut i dagvattnet. Plaströren ser ut att vara en senare konstruktion.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Garaget ligger cirka 8m ifrån hålet. Men spolade fullt ös med slang rakt i hålet i cirka 30 min, och vattennivån höll sig stadig nivå, då det ska nog se ut som det gör!

7. A
    Medlem · Nivå 19
    Det ser ut som dräneringsslangar som kommer in från vänster i bilden.
    Och förr, finns kvar på många platser, så byggde man bara ledningssystem för spillvatten. Så att det sitter en krök på utloppet kan vara ett vattenlås för att undvika lukt med en sådan lösning.

Hur gammal är huset och har det kommunalt avlopp?
    Finns det spol/rensbrunnar utvändigt så du kan kolla vart vattnet rinner när du spolar i brunnen inne?
    Hittar du dem inte så kan man försöka kolla i kommunens brunnar, om du har kommunalt avlopp, vart vattnet kommer.

8. R
    Medlem Nivå 1

Svärfars vän som är rörmokare vart här och tittade på det och det skulle se ut precis såhär! Det är tydligen den vanligaste "brunnen" för husen i detta område vi flyttat in i! Så problemet är löst, och tack för hjälpen! :)

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Skulle vara kul att få veta orsaken till lösning. Alltid intressant att få veta om man gissat rätt och kunskap om olika lösningar.

10. R
    Medlem Nivå 1
    Orsaken till det här har jag ingen aning om! Hoppas du finner svar iallafall! ;)