Byggahus.se
tommib
Eh..... ja. Jag hoppas innerligt att den där frihängande kabeln bara är en extremt tillfällig koppling som togs bort när bilden var tagen.

Jag undrar också varför det ser så konstigt ut där slangen går in i takdosan. Är det 20mm rör och reduceringsmuffar in till 16mm stosar på takdosan? Varför i så fall? Sitter slangen ordentligt fixerad? Om det inte är låsfjädrar av god kvalitet hade jag nog valt att sätta en klammer på varje slang direkt vid takdosan. Jag hade också valt att använda bra slang, den där ser ut som något från Biltema.
 
Okej så du har bara fäst glespanel mot det befintlgga taket. Tja då måste du se upp så att när du sätter upp innertaket att du inte går igenom slangen med en skruv/spik. förstår att du inte vill sänka takhöjden mer än vanligt men det optimala hade varit gles och sen gles fäst i den första glesen tvärs över, då hade du kunnat lägga flexen så att du inte hade behövt jacka i glesen.
Men det kommer att fungera bara du är uppmärksam när du sätter taket.
I övrigt håller jag med tommib.
Har du tänkt använda Hole in one när du ska ta upp hål för takdosan så har du inte plats att ha kopplat med toppklämmor innan. Koppla ihop det efter att hålet är uppsågat.
Tänk då även på att lägga alla kablar längs dosans yttersida så att du inte borrar igenom dem.
 
  • Gilla
Koikhea
  • Laddar…
A
Strunta i elen det är tillfälligt, har en lampa som hänger där tillfälligt och det är elektrikern som sköter den biten. frågan är gipset mot panelen direkt och det är för att inte tappa höjd precis. Jag kommer också säkerställa så det inte skruvas i rören absolut.

Jag tänkte hur tidigare resonerade med dålig lukt vad det har med saken att göra?
 
A
tommib tommib skrev:
Eh..... ja. Jag hoppas innerligt att den där frihängande kabeln bara är en extremt tillfällig koppling som togs bort när bilden var tagen.

Jag undrar också varför det ser så konstigt ut där slangen går in i takdosan. Är det 20mm rör och reduceringsmuffar in till 16mm stosar på takdosan? Varför i så fall? Sitter slangen ordentligt fixerad? Om det inte är låsfjädrar av god kvalitet hade jag nog valt att sätta en klammer på varje slang direkt vid takdosan. Jag hade också valt att använda bra slang, den där ser ut som något från Biltema.
Vad är det för fel på slangen? Ja det är 20-16 och det finns låsfjädrar så den sitter åt ordentligt
 
flippan83 skrev:
Strunta i elen det är tillfälligt, har en lampa som hänger där tillfälligt och det är elektrikern som sköter den biten. frågan är gipset mot panelen direkt och det är för att inte tappa höjd precis. Jag kommer också säkerställa så det inte skruvas i rören absolut.

Jag tänkte hur tidigare resonerade med dålig lukt vad det har med saken att göra?
Tror inte att du uppfatade skämtet med att "skita" i isoleringen :cool:
 
flippan83 skrev:
Vad är det för fel på slangen? Ja det är 20-16 och det finns låsfjädrar så den sitter åt ordentligt
Låsfjädrar i dosan det är bra men i reduceringsmuffen, finns det där också?
 
A
U Uffe A skrev:
Låsfjädrar i dosan det är bra men i reduceringsmuffen, finns det där också?
Nej det gör det inte, dock sitter det väldigt hårt. Men tar emot tips och sätter några klämmor där. Köpt plugin bil så jag behöver dra mer el innan Innertak ska på.
 
A
U Uffe A skrev:
Tror inte att du uppfatade skämtet med att "skita" i isoleringen :cool:
Jaha..
 
tommib
Jag vet inte säkert om slangen men varje gång jag stött på sån där färg på slangen har det varit tveksam kvalitet (eller helt otveksam skit). Skillnaden är hur insidan är konstruerad samt hur styv plasten är. Det gör skillnad för hur lätt det är att dra om ledarna.

Att ha 20-16 precis där du går in i dosan gör det svårare den dagen du behöver dra om. I det fallet att muffarna inte har låsfjäder är risken också stor att det glider isär där. Ännu mer så om slangen är kass (=mjuk). Det ser också konstigt (=hempulat) ut. Att använda 20 mm slang gör också att du måste jacka ur onödigt mycket och eftersom du kör med reduceringsmuffar vinner du inte heller något på det, du är begränsad av muffarna till ett färre antal ledare per slang.

En aspekt av hempulandet som ofta tas upp är priset. För mig är inte kostnaden den primära anledningen att hempula och jag ser besparingen man gör som en möjlighet att använda högkvalitativt (=dyrare) materiel som är lättare att arbeta med och blir snyggare/bättre.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Hmm.... om du ska dra fram en grupp för bilen skulle jag starkt rekommendera att du drar den direkt från centralen utan några dosor eller annat på vägen. Möjligen dragdosor då men då skulle jag vid installationen dra ledarna rakt igenom utan att skarva. Varje kopplingspunkt är en potentiell felkälla och för en så stor belastning som en pluginhybrid innebär skulle jag försöka minimera dem. Det betraktar jag som en viktigare sak än att kategoriskt undvika Schukouttag.

Till just bilen är det vettigt med 20mm slang. Annars klarar man sig utmärkt med 16 mm till det mesta.
 
A
Det är denna
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r-flexslangar-med-tillbehor/flexslang-411674/

Citat från deras hemsida
Wavin ingår i Mexichem koncernen som är världens största plaströrsproducent. I Europa finns Wavin representerat i 25 länder med ett omfattande produktprogram och inte minst ingående kunskaper om användning av dessa produkter.

Köper en del från jula för dem finns nära, dem har ju en del märkes grejer, kablar e ju gelia.

Dock kan jag erkänna att dosorna e deras egna, men de var dem enda som byggde den höjden jag ville ha på 43 mm.
34+13= 47mm
 
tommib tommib skrev:
Jag vet inte säkert om slangen men varje gång jag stött på sån där färg på slangen har det varit tveksam kvalitet (eller helt otveksam skit). Skillnaden är hur insidan är konstruerad samt hur styv plasten är. Det gör skillnad för hur lätt det är att dra om ledarna.

Att ha 20-16 precis där du går in i dosan gör det svårare den dagen du behöver dra om. I det fallet att muffarna inte har låsfjäder är risken också stor att det glider isär där. Ännu mer så om slangen är kass (=mjuk). Det ser också konstigt (=hempulat) ut. Att använda 20 mm slang gör också att du måste jacka ur onödigt mycket och eftersom du kör med reduceringsmuffar vinner du inte heller något på det, du är begränsad av muffarna till ett färre antal ledare per slang.

En aspekt av hempulandet som ofta tas upp är priset. För mig är inte kostnaden den primära anledningen att hempula och jag ser besparingen man gör som en möjlighet att använda högkvalitativt (=dyrare) materiel som är lättare att arbeta med och blir snyggare/bättre.
Allt hempul är inte av ondo!
Det finns de hempulare som har bättre koll än andra och jag har inget emot att slutföra en installation med lite hempul om jag har fått kontrollera det under arbetets gång.
Då slipper jag det tråkiga jobbet men har full koll på att allt är utfört på ett regelrätt och och säkert sätt.
Och säkert innebär också att rätt mtrl har använts.
Man ska vara medveten om att det finns mycket undermålig mtrl ute på marknaden.
Har heller inget emot att kunden köper eget mtrl så länge det håller hög kvalitet men vägrar att installera billig "skit".
 
A
U Uffe A skrev:
Allt hempul är inte av ondo!
Det finns de hempulare som har bättre koll än andra och jag har inget emot att slutföra en installation med lite hempul om jag har fått kontrollera det under arbetets gång.
Då slipper jag det tråkiga jobbet men har full koll på att allt är utfört på ett regelrätt och och säkert sätt.
Och säkert innebär också att rätt mtrl har använts.
Man ska vara medveten om att det finns mycket undermålig mtrl ute på marknaden.
Har heller inget emot att kunden köper eget mtrl så länge det håller hög kvalitet men vägrar att installera billig "skit".
Jag har ju en elektriker som gör finnishen på detta och drar elen så det görs enligt vad som är ok. Sen finns det säkert olika sätt att göra saker på men jag förutsätter det är ok. En fråga är ni elektriker till yrket?
 
A
tommib tommib skrev:
Hmm.... om du ska dra fram en grupp för bilen skulle jag starkt rekommendera att du drar den direkt från centralen utan några dosor eller annat på vägen. Möjligen dragdosor då men då skulle jag vid installationen dra ledarna rakt igenom utan att skarva. Varje kopplingspunkt är en potentiell felkälla och för en så stor belastning som en pluginhybrid innebär skulle jag försöka minimera dem. Det betraktar jag som en viktigare sak än att kategoriskt undvika Schukouttag.

Till just bilen är det vettigt med 20mm slang. Annars klarar man sig utmärkt med 16 mm till det mesta.
Ja precis jag och elektrikern jiddrar om fas1 resp 3.han vill såklart ha detta på 3 men jag vill ha 1fas för då slipper jag använda alla mina tre sista 16a.
 
flippan83 skrev:
Jag har ju en elektriker som gör finnishen på detta och drar elen så det görs enligt vad som är ok. Sen finns det säkert olika sätt att göra saker på men jag förutsätter det är ok. En fråga är ni elektriker till yrket?
Om det var en fråga till mig så är svaret ja.
Har du en elektriker som arbetar för en firma som är registrerad hos elsäkerhetsverket så har han säkerligen koll på vad som sker så att installationen utförs på ett säkert sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.