Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kom på en annan lösning. Kan du ställa den ena maskinen på den andra så frigör du bänkyta för en normalstor ho. Det skulle ev gå att dra rör från fördelarskåpet, om det är det gråa.
Jag behöver inte ha en normalstor ho, prioriterar den större bänkytan.

Värmepumpen finns bakom dörren mittemot så ganska säker på att rören går direkt till tvättmaskin respektive dusch.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tillbaka till grundfrågan. Är det någon som har en bild på speciallösning för vidare rördragning från blandare som kommer ur vägg? 😊

Ny idé. Ursäkta om jag är påträngande:) Nya ledningar från andra sidan väggen? (Bakom maskinerna)

Varför inte bara använda badkaret (eventuellt med någon plastback inuti)?
Varför behöver du en pytteliten ho med kranar när badkaret med blandare och duschmunstycke finns inom någon meter??

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Å andra sidan... Såhär är en av mina blandare monterad, så det finns ju uppenbarligen mindre skrymmande kopplingar. I mitt fall är det vatten till blandaren i rören.[bild]
Skulle säga att det kommer se ut ungefär såhär minus den kromade brickan på väggen. Det kommer se ut som att matningen till duschblandaren kommer från under bänken. Vilket är en standardlösning. Sedan kommer den sticka ut något mer än såhär från väggen. Men det kanske går att "rädda" genom valet av badkarsblandare.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
JanneJanne123
J Johanna Se skrev:
Det märks att ni är några som inte tillbringar speciellt mycket tid i en tvättstuga, annars hade ni inte ställt frågan. Lämnar det där 🙂
Blev lite provocerad av det här. Jag sköter 90% av vår tvätt, men har aldrig upplevt ett behov av en ho. Känner dock en ganska stor FOMO nu, har jag tvättat som en grottman de senaste 25 åren?

• Gilla
  • Haha
lakman och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blev lite provocerad av det här. Jag sköter 90% av vår tvätt, men har aldrig upplevt ett behov av en ho. Känner dock en ganska stor FOMO nu, har jag tvättat som en grottman de senaste 25 åren?
Även jag sköter huvuddelen av tvättandet i vårt hushåll. En ho är ett måste (enligt mig). Tar ur tvättmedelsfacket efter varje tvätt och skurar ur den så att det in ska samlas tvätt/sköljmedelsrester där.

Edit: tar givetvis inte ur facket utan "lådan".....

• Haha
@ndreas
  • Laddar…
U uplj skrev:
Även jag sköter huvuddelen av tvättandet i vårt hushåll. En ho är ett måste (enligt mig). Tar ur tvättmedelsfacket efter varje tvätt och skurar ur den så att det in ska samlas tvätt/sköljmedelsrester där.

Sköljmedel!? 😮

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
U uplj skrev:

Den uppgiften hade väl varit exakt lika enkel att göra i badkaret där så det måste vara något annat TS ska använda den nya hon till.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
J Johanna Se skrev:
Vi vill dra in vatten till en liten ho som vi vill ha längst in mot väggen på bänkskivan, markerat med maskeringstejp på första bilden.
Har du kollat upp att bänkskivan tål att det blir så smala remsor kvar längs väggarna?
En del tillverkare specar väl att det ska vara typ 8 cm kvar för att bänkskivan inte ska spricka.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Asså skura nedbajsade småbarnskläder med galltvål är rätt behändigt att göra i en ho innan tvättmaskinen.
Annars blir de faktiskt inte rena (iaf inte i vår maskin med det tvättmedel vi har (hoppas det var en tillräcklig friskrivning 😎 )).

• Gilla
StenQL
  • Laddar…
JanneJanne123
Har tre barn och det behovet har uppkommit en handfull gånger genom åren och då har jag löst detta i handfatet på toaletten.

Farstatjej90
J Johanna Se skrev:
Tillbaka till grundfrågan. Är det någon som har en bild på speciallösning för vidare rördragning från blandare som kommer ur vägg? 😊
Inlägg #10 i tråden visar hur det "ska" se ut. Jag tror inte bättre än så går. Du får två rör rakt ner från din blandare ner bakom badkaret och sen längs med väggen nära golvet bort till din ho.

Material för 5000 kr är ju en ren scam såklart men allt beror på arbetskostnad också såklart.

Jag hade tänkt mig att ett sånt jobb kunde kosta 5000 kr inkl material efter ROT.

Ta in fler offerter annars. Men jag tjejgissar :)

Jag tycker TS idé är helt ok som en kostnadseffektiv lösning. Är själv väldigt svag för dold förläggning av allt möjligt, men även för att inte riva ut ett fungerande våtrum.
J Johanna Se skrev:
Ganska så, går genom övre badrummet och upp på vinden.

Vad menar du att jag skulle ha för lucka för rörkopplingar? Utveckla gärna.
Jag tror luckan som åsyftas, även kallad fördelarskåp, är den där man efter att ha dragit in vatten i ett badrum gömmer kopplingar som inte får byggas in i vägg. Men om du har lika många rör in i tvättstugan som ut genom vägg behöver det inte finnas ett sådant.

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Asså skura nedbajsade småbarnskläder med galltvål är rätt behändigt att göra i en ho innan tvättmaskinen.
Annars blir de faktiskt inte rena (iaf inte i vår maskin med det tvättmedel vi har (hoppas det var en tillräcklig friskrivning 😎 )).
Lämpligen körs sådant i en separat förtvätt så slipper man stå och blaska med möget.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.