Hej,

Jag är igång med att byta ut elen hemma och undrar om man får dra tre faser i samma rör och dela upp i en kopplingsdosa till olika delar i huset? Det är så att jag ska dra upp el på vind och övervåning och det kommer vara uppdelat så att en fas går till vinden och två faser till övervåningen. Så i stället för att dra 3st 16mm rör ifrån källaren och upp med vars sin fas i så undrar jag om man kan ha alla i ett 20mm rör och dela upp i kopplingsdosa. Dock kommer faserna inte vara inkopplade i en trefas-automatsäkring utan i separat automatsäkringar som nödvändigtvis inte kommer sitta bredvid varandra på fasskenan eller på ett sådant sätt att var fas kommer från separat inkommande fas ifrån huvudsäkringsskåpet..

Tack på förhand :)

Man får inte ha flera matningar i samma rör eller dosa om det inte är trefas.

Du kan göra en trefasgrupp men då ska du ha säkringarna tillsammans och på tre olika faser, du behöver inget 20mm rör utan det duger gott med 16 mm. Har du inte tre platser lediga så får du väl organisera om lite i centralen eller sätta en minikapsling vid sidan om.

Jag antog nästa det. Jaja då blir det att dra tre rör och tre kopplingsdosor.

Men om jag då ändrar så att jag använder en trefas-automatsäkring, dvs det blir trefas som går upp till koppmingsdosan, får jag då dela upp den i enkla faser och dra vidare till olika områden?

Ja det får du. Dock är det mer rimligt att man drar tre rör och separata faser för att lättare kunna bygga ut installationen och få bättre struktur på det hela. behöver du bryta något eller om något behövs brytas så förlorar du ju all belysning mm där. Ganska ovanligt att man delar en 3fas grupp i ett hus.

Är ju bara dra slang 1 till takdosan i ett sovrum och slang2 till nästa sovrum mm. Så slipper man massa kopplingsdosor här och där.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vid nybygge är det ovanligt med uppdelade trefasgrupper, men inte generellt i kåkar.

//Patrik

Observera att kravet på att trefasgruppen skall matas av 3 OLIKA faser är kritiskt. De tre faserna kommer att ta ut varandra genom fasvridingen så att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en av faserna.

Fuskar man och drar från samma matande fas så får man istället adderad ström från alla faserna i nollan, som då kommer att överhettas och börja brinna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.