11 735 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Dra tp-kabel i befintliga telerör
Smart att mäta dragfjädern!
Jag har ett annat alternativ istället för att dra i telerören och det är att gå upp på vinden från fiberdosan i ett koax-rör och sen ner i en innervägg. Jag vet inte om det låter sig göras, man måste på nåt vis hitta väggen uppifrån och sen gå ner den. Det finns isolering i innerväggarna men kanske kan man trycka ner ett rör där eller bara en kabel på nåt vis? Såg reklam för nån grunka där man sänker ner typ ett lod och sen har man en stark magnet som suger tag i lodet inifrån rummet och på så vis leder ner det hela dit man vill ha det men kanske kan man lösa det bara genom att sticka ner nåt?
Kan man hitta en innervägg och kan man gå ner i den? Kanske sitter det en träbalk längs med överkanten på väggen som man måste borra sig igenom? Dessutom blir det kanske vanskligt att gå på vinden, där ligger 50cm ull och under finns nog inget hållbart golv gissar jag?
Jag har ett annat alternativ istället för att dra i telerören och det är att gå upp på vinden från fiberdosan i ett koax-rör och sen ner i en innervägg. Jag vet inte om det låter sig göras, man måste på nåt vis hitta väggen uppifrån och sen gå ner den. Det finns isolering i innerväggarna men kanske kan man trycka ner ett rör där eller bara en kabel på nåt vis? Såg reklam för nån grunka där man sänker ner typ ett lod och sen har man en stark magnet som suger tag i lodet inifrån rummet och på så vis leder ner det hela dit man vill ha det men kanske kan man lösa det bara genom att sticka ner nåt?
Kan man hitta en innervägg och kan man gå ner i den? Kanske sitter det en träbalk längs med överkanten på väggen som man måste borra sig igenom? Dessutom blir det kanske vanskligt att gå på vinden, där ligger 50cm ull och under finns nog inget hållbart golv gissar jag?
Man kan dra i flera steg. Lägg rullen i ena änden av dragningen, gå till andra änden av första röret, i med dragfjäder och dra igenom en "lagom stor mängd" kabel. Går sen till andra änden av nästa rör och dra igenom dit osv. När man kommit en bit på vägen får man kanske mata på lite mer kabel på mellanstationerna, och på slutet får man kanske dra tillbaka lite (om man tagit lite för mycket). Men så länge man inte klippt kabeln är det ju inga problem att dra lite fram och tillbaka (bortsett från att det blir en del spring). Kabeln blir ju inte förstörd av att ha varit dragen genom ett rör.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Det enkla och rätta är att dra från ena änden till den andra. Det blir inte problem. Dra bara tillräckligt till "mellanstationen" om du måste avbryta där och dra tillbaka om det blir för mycket (som någon annan sagt).settler skrev:Frågan är i vilken ände man ska börja stoppa in kabeln! En variant är att börja i mitten och sen dra åt båda hållen, en annan variant är att dra från ett håll men då blir det väl svårare om det är en lång sträcka. Fördelen från ett håll är att man kan dra från kabelrullen vartefter, mittenalternativet kräver ju att man drar ut tillräcklig längd från kabelrullen och sen klipper av den men om man då varit för snål får man problem!
Problemet är snarast att du bör dra en dubbel kabel samtidigt, dvs inte i en först och sedan den andra när den första redan ligger där. Då kan du antingen göra som proffsen, dvs ha lika många rullar som du behöver dra parter (vilket kan bli dyrt), eller så klipper du helt enkelt längder och ser till att ha tagit i några meter. Kabel är ändå förbrukningsvara, du skall bara installera en gång, så skriv upp hela rullen på installationskontot och snåla inte. Eftersom du ändå har en bit fritt emellan glöm inte en "service loop", dvs lämna någon meter innan den går tillbaks i röret så har du att ta av ifall du måste skala och kontaktera om. Finns *inget* tråkigare om det är spänn i kabeln och inte finns ens en centimeter att ge om du måste kontaktera om eller dylikt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du drar givetvis från ett håll, vid första dosan drar du ut några meter extra, fortsätter till nästa osv.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Kan man låna en riktig dragfjäder istället för plastskiten som man sällan nyttjar. Visst den kan rädda en många gånger men man har ingen kraft att trycka med om det är rörstopp eller längre sträckor.
Sen ska man ha en viss teknik. Man ska inte trycka isär rören då äldre skarvar kan släppa lätt eller från stutsen på dosorna.
Man ska vara två.
Öppna samtliga teleuttag.
ryck lite lätt i trådarna och se var det rör sig. akta så inte de går av vid telejacket. Rätt vanligt men lätt fixat.
planera hur du ska dra. Mellandra och dra samtliga trådar samtidigt. 2-3 data trådar kan funka.
Man bör köpa på en en tum glidmedel gjord för att dra kabel. Diskmedel och annat skit ska ni ge fan i! det korkar igen rören och kan binda evt skit som man trycker framför sig i rören vilket bidrar till stopp.
Är det stopp eller man hör fjädern i väggen. testa att dra lite i teletråden som ligger och samtidigt skjuter på dragfjädern. den Den som skjuter på med dragfjädern drar tillbaka den teletråd som finns och den andra drar då tillbaka teletråden när den med dragfjädern trycker in dragfjädern. Då kan man få fjädern att glida med förbi en skarp böj eller när sträckan är för lång och fjädern fördålig att trycka med.
Man skalar kabel. Klipper evt plast remsa och 1-2 par beror på. tar ca hälften av trådarna och drar genom öglan från ena hållet och snurrar den bakåt så att den räcker tillbaka. man gör likadant med övriga hälften av trådarna men på andra sidan och snurrar åt andra hållet. Var noga med att få en så liten "knut" som möjligt. Annvänd eltejp och börja tejpa precis bakom öglan (inte på) och arbeta sig bakåt ca 10cm.
Smeta in knuten med glidmedel och mata in ett par meter och smörj lite var efter som. Det gäller att både den som drar och puttar arbetar med varandra i takt.
Dra ut ca 5,0-1m kabel extra utöver där jacket ska sitta så att man kan lägga en liten ring i dosan/uttaget för evt framtida flytt/byte av jack. I varje dosa man passerar så lämnar man en ögla precis (2dm typ in och ut) så att man får en så fin böj som möjligt och att man kan få tag i kabel och dra om/ut i framtiden om det behövs. Kabel ska ej knäckas då kan ledare gå av eller man får dåliga mätvärden.
Beroende vad man köper för kabel om det är trumma eller lösmeter etc. Se till att inte få en tjing på kabel när den dras in i röret utan att det inte korvar sig utan att den ligger rakt och snyggt när den matas in i rören. Kan vara en bra idee att ringla av en 20m och gå "varvet runt" i rummet för att få kabeln att ligga snyggt så att den inte korvar sig när den ska in i röret.
Tv / coax kabel är oftast ganska tjock och de rören får man inte plats med några extra kablar i. Dock finns det en tillverkare i italien? som har en extra tunn kabel som är lika tunn som en data kabel. Det går utmärkt att nyttja denna i delar av en installation i ett vanligt hem. Dock ska jag lyfta ett varningens finger att värderna i coaxen/tv uttaget kommer ändra sig. så den kabel är mest tänkt till att bara nyttjas de 10-20 sista metrarna i en installation för att inte plocka upp störningar eller att värdet blir för lågt eller för högt.
Tro mig det går. Har gjort hundratals lägenheter på detta sätt att dra in Data kabel i lägenheter via Telejack och Tv jack. Väldigt sällan man misslyckas. Snarare så att rören delat på sig eller att de blivit knäckta eller det sitter skruv i de. Jag klarar nog i några mer fall att få igenom kablar på ställen som bråkar.
Sista utvägen är sällan våld. och tar det stopp i rören. Backa 5cm och försök igen. Gör det inte det. Ryck till lite extra samtidigt som den andra trycker på i andra dosan. Akta er för dosskruvarna! Lätt att man skär upp fingrar och att man följer med in i dosan när det väl släpper
Sen ska man ha en viss teknik. Man ska inte trycka isär rören då äldre skarvar kan släppa lätt eller från stutsen på dosorna.
Man ska vara två.
Öppna samtliga teleuttag.
ryck lite lätt i trådarna och se var det rör sig. akta så inte de går av vid telejacket. Rätt vanligt men lätt fixat.
planera hur du ska dra. Mellandra och dra samtliga trådar samtidigt. 2-3 data trådar kan funka.
Man bör köpa på en en tum glidmedel gjord för att dra kabel. Diskmedel och annat skit ska ni ge fan i! det korkar igen rören och kan binda evt skit som man trycker framför sig i rören vilket bidrar till stopp.
Är det stopp eller man hör fjädern i väggen. testa att dra lite i teletråden som ligger och samtidigt skjuter på dragfjädern. den Den som skjuter på med dragfjädern drar tillbaka den teletråd som finns och den andra drar då tillbaka teletråden när den med dragfjädern trycker in dragfjädern. Då kan man få fjädern att glida med förbi en skarp böj eller när sträckan är för lång och fjädern fördålig att trycka med.
Man skalar kabel. Klipper evt plast remsa och 1-2 par beror på. tar ca hälften av trådarna och drar genom öglan från ena hållet och snurrar den bakåt så att den räcker tillbaka. man gör likadant med övriga hälften av trådarna men på andra sidan och snurrar åt andra hållet. Var noga med att få en så liten "knut" som möjligt. Annvänd eltejp och börja tejpa precis bakom öglan (inte på) och arbeta sig bakåt ca 10cm.
Smeta in knuten med glidmedel och mata in ett par meter och smörj lite var efter som. Det gäller att både den som drar och puttar arbetar med varandra i takt.
Dra ut ca 5,0-1m kabel extra utöver där jacket ska sitta så att man kan lägga en liten ring i dosan/uttaget för evt framtida flytt/byte av jack. I varje dosa man passerar så lämnar man en ögla precis (2dm typ in och ut) så att man får en så fin böj som möjligt och att man kan få tag i kabel och dra om/ut i framtiden om det behövs. Kabel ska ej knäckas då kan ledare gå av eller man får dåliga mätvärden.
Beroende vad man köper för kabel om det är trumma eller lösmeter etc. Se till att inte få en tjing på kabel när den dras in i röret utan att det inte korvar sig utan att den ligger rakt och snyggt när den matas in i rören. Kan vara en bra idee att ringla av en 20m och gå "varvet runt" i rummet för att få kabeln att ligga snyggt så att den inte korvar sig när den ska in i röret.
Tv / coax kabel är oftast ganska tjock och de rören får man inte plats med några extra kablar i. Dock finns det en tillverkare i italien? som har en extra tunn kabel som är lika tunn som en data kabel. Det går utmärkt att nyttja denna i delar av en installation i ett vanligt hem. Dock ska jag lyfta ett varningens finger att värderna i coaxen/tv uttaget kommer ändra sig. så den kabel är mest tänkt till att bara nyttjas de 10-20 sista metrarna i en installation för att inte plocka upp störningar eller att värdet blir för lågt eller för högt.
Tro mig det går. Har gjort hundratals lägenheter på detta sätt att dra in Data kabel i lägenheter via Telejack och Tv jack. Väldigt sällan man misslyckas. Snarare så att rören delat på sig eller att de blivit knäckta eller det sitter skruv i de. Jag klarar nog i några mer fall att få igenom kablar på ställen som bråkar.
Sista utvägen är sällan våld. och tar det stopp i rören. Backa 5cm och försök igen. Gör det inte det. Ryck till lite extra samtidigt som den andra trycker på i andra dosan. Akta er för dosskruvarna! Lätt att man skär upp fingrar och att man följer med in i dosan när det väl släpper
Redigerat:
Var på ClasOlsson idag och köpte lite grejer mest för att testa att jag är på rätt spår. Köpte en nätverkskontakt, ett kroneverktyg, en rotdosa (tror jag det heter) och en liten borrsats. Den senare verkar lite smäckig men den kanske funkar, det var rätt diameter i alla fall. Uttaget är ett Elko och verkar vara av bra kvalitet och för CAT6. Ska försöka bifoga en bild här!
Lite senare... lyckas inte alls med att bifoga en bild tyvärr med TAPATALK!
Lite senare... lyckas inte alls med att bifoga en bild tyvärr med TAPATALK!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
