Hej!
Vi hyr hus och skulle behöva lägga elkabel ute ovan mark för tillfälliga användningsområden. Det handlar om ca 100m till en punkt och ca 30m till en annan punkt längs kanten på tomten. Helst att det går att skarva till den närmare punkten. Tyvärr funkar det inte med kabelvinda då det finns något mårddjur(?) som biter sönder sladden i små bitar efter någon vecka.

Har funderat på att dra sladden i trädgårdsslang eller pem slang. Eller finns det billiga färdiga lösningar? Vad tror ni? Är det görbart? Hur stora avsnitt skulle man kunna dra sladd igenom åt gången?

En PEM-slang står emot, men det kostar https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-kabelskyddsror-sre-p om du vill ha en godkänd. Jag törs inte svara på huruvida PEM för vatten är "glidvänlig" invändigt. Gummikabel försvårar ytterligare idragningen så det kan krävas mycket smörjmedel. Du blir också tvungen att bort klippa stickproppen om du inte vill betala för en 50-rör.

Det är oundvikligt att ställa frågor kring denna installation och dess tillämpning. Hur tillfälligt är det, och vad ska den belastas med? Har något bedömt belastningseffekt/area/längd/säkring/JFB? En riktig lösning är att gräva ned en markkabel.

• Gilla
ÖronMüsli och 1 till
  • Laddar…
PEM är ganska slät och glider lätt. Jag törs inte svara på gummikabel, men att mata igenom 10 meter nätverkskabel utan draglina var lätt.

• Gilla
AxelBoman och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En PEM-slang står emot, men det kostar [länk] om du vill ha en godkänd. Jag törs inte svara på huruvida PEM för vatten är "glidvänlig" invändigt. Gummikabel försvårar ytterligare idragningen så det kan krävas mycket smörjmedel. Du blir också tvungen att bort klippa stickproppen om du inte vill betala för en 50-rör.

Det är oundvikligt att ställa frågor kring denna installation och dess tillämpning. Hur tillfälligt är det, och vad ska den belastas med? Har något bedömt belastningseffekt/area/längd/säkring/JFB? En riktig lösning är att gräva ned en markkabel.
I stort sätt är det en vattenpump för tradgardsbevattning som ska köras ibland. Spänning:............ 230 V/50 HZ, 1 300 W. Sedan vid behov ett par lampor för utomhusbelysning.

Ett tips, men kanske finns smartare lösningar.....

Jag hade svårt att få i en dragtråd i en lång pem jag skall dra fiber i. Slutade med att jag knöt en liten tygtuss i en fiskelina och spolade igenom med vattenslang, funkade utmärkt att sen dra i en kraftigare dragtråd.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:

Jag hade svårt att få i en dragtråd i en lång pem jag skall dra fiber i. Slutade med att jag knöt en liten tygtuss i en fiskelina och spolade igenom med vattenslang, funkade utmärkt att sen dra i en kraftigare dragtråd.
Hur många meter lång var PEM slangen?

Larsa Larsa skrev:

Dammsuga genom en tuss med snöre är nog effektivaste sättet :)

• Gilla
ÖronMüsli
  • Laddar…
En "riktig" pex markkabel kostar mindre än vad en gummikabel kostar och är dessutom helt korrekt att ha i marken.
N1XV-U Jordkabel 3G2,5 vore kanske lämplig.

V ViktorHg skrev:
Dammsuga genom en tuss med snöre är nog effektivaste sättet :)
Ska testa kanske detta i förväg. Har faktiskt runt 100m PEM som är draget som jag tänkte pumpa vattnet i.. Ska inte till huset på ett par veckor men det känns bättre att testa innan köp haha

Instämmer i rådet att dra en riktig markkabel

Har ”skarvsladdar” lite överallt då det är under utveckling men får nog kassera 2-3st varje år då dom inte tål mer kontinuerlig användning

Kan annars rekomendera elverk vid tillfällig strömmatning där det är långa avstånd att dra kabel ;)

• Gilla
ÖronMüsli
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Instämmer i rådet att dra en riktig markkabel

Har ”skarvsladdar” lite överallt då det är under utveckling men får nog kassera 2-3st varje år då dom inte tål mer kontinuerlig användning

Kan annars rekomendera elverk vid tillfällig strömmatning där det är långa avstånd att dra kabel ;)
Problemet är att jag inte äger huset eller marken det handlar om. För visst ska man gräva ner ett visst antal cm om man gräver ner? Det borde väl innebära en viss kostnad eller mkt arbete tänker jag

Djupet avgör du själv, det ska vara säkert. och har du en slang 5 cm ner i marken är det betydligt säkrare än om den ligger på marken.

Hej! Har nu skaffar 2 x 50 m pem för att dra genom kabel för tillfällig koppling . Fick genom n1xv-u kabel genom en del men det var ett tufft dragande. Nästa parti innehåller ett par svängar och jag är rädd att kablen ska fastna. Vet ni något glidmedel för genomdragning som går att använda på PEM / polyeten? Tack!

Glidex för en sån sträcka, finns säker några husmorstips men för att få de enklast säger iaf jag glidex!

J jenslun skrev:
Glidex för en sån sträcka, finns säker några husmorstips men för att få de enklast säger iaf jag glidex!
Eller LITE Silicone Spray, oslagbart glidmedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.