8 792 läst ·
73 svar
9k läst
73 svar
Dra rör/slang - behörighet?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Självklart kan du själv lägga rören om du vill det, finns ingenting i lagboken som strider mot det. Du kan även dra kabeln också om du vill, men du får absolut inte koppla någonting.Och om du lägger rör och kabel ligger det i den elektrikern som kommer och kopplars intresse att kolla om allt är rätt. Herregud folk varför skulle inte en vanlig människa få knacka ekk? Vi sätter ju i saker i vägguttagen var dag.
Jo så kan vi tycka, rätt många av oss....El_David skrev:Självklart kan du själv lägga rören om du vill det, finns ingenting i lagboken som strider mot det. Du kan även dra kabeln också om du vill, men du får absolut inte koppla någonting.Och om du lägger rör och kabel ligger det i den elektrikern som kommer och kopplars intresse att kolla om allt är rätt. Herregud folk varför skulle inte en vanlig människa få knacka ekk? Vi sätter ju i saker i vägguttagen var dag.
... men men ...
§4 http://www.elsak.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf
Nu kommer jag säkert få massor med skit av alla elektriker här, men denna fråga är seriös. När jag kollade på min elektriker hemma så såg det inte så avancerat ut. (för att begränsa det så tar vi ett exempel). Han kopplade in ett väggutag.
Först så sätter han upp VP-rören och doser, dessa spikar han fast i reglen. Och drar en dragtråd. När jag har satt upp OSB och Gips och fixat hålen till doserna så kommer han igen och drar 3 trådar från dosan till elskåpet. 1 brun, 1 blå och 1 gul/grön. Fas, Nolla och Jord. Dessa kopplar han sedan in i skåpet. Den bruna sätter han till automatsäkringen och jorden kopplas till "skenan" som är kopplad till jord och nolla sätter han till "skenan" som är kopplad till nollan. I andra ändan så sitter ett väggutag där han kopplar fas och nolla till varset av "uttagen" och jorden till den del som är markerad med jord.
Nu måste jag fråga om jag skulle göra detta själv, vad skulle då vara det som kan gå fel och som gör att det är så farligt?
- Är det att jag använder fel färger till de olika sakern använder gul/grön till fas och brun till jord osv osv?
- Är det att jag kopplar sladdarna fel, alltså sätter jorden/fasen/nollan i skåpet fel?
- Är det att jag kopplar jorden fel i väggutaget, för hur nollan/fasen kopplas spelar ju knappast någon roll i väggutaget om det inte är uppmärkt var nollan/fasen skall sitta?
- Är det att jag använder fel kabeldimension alltså för klen kabel?
- Är det att jag inte spänner fast kablen ordentligt så det blir glapp och kan skapas gnistbildning?
- Är det att jag lägger för många uttag på en säkring så den inte klara av belastningen?
- Att jag inte sätter fast väggutaget ordentligt så det lossnar från apperatordosan?
- Något annat som jag inte kan komma på nu?
Jag undrar mest, för många av elektrikerna berättar hur farligt det är att hålla på med elen själv, men det ser inte direkt ut som raketforskning att koppla in ett vägguttag.
Hoppas på seriösa svar.
Först så sätter han upp VP-rören och doser, dessa spikar han fast i reglen. Och drar en dragtråd. När jag har satt upp OSB och Gips och fixat hålen till doserna så kommer han igen och drar 3 trådar från dosan till elskåpet. 1 brun, 1 blå och 1 gul/grön. Fas, Nolla och Jord. Dessa kopplar han sedan in i skåpet. Den bruna sätter han till automatsäkringen och jorden kopplas till "skenan" som är kopplad till jord och nolla sätter han till "skenan" som är kopplad till nollan. I andra ändan så sitter ett väggutag där han kopplar fas och nolla till varset av "uttagen" och jorden till den del som är markerad med jord.
Nu måste jag fråga om jag skulle göra detta själv, vad skulle då vara det som kan gå fel och som gör att det är så farligt?
- Är det att jag använder fel färger till de olika sakern använder gul/grön till fas och brun till jord osv osv?
- Är det att jag kopplar sladdarna fel, alltså sätter jorden/fasen/nollan i skåpet fel?
- Är det att jag kopplar jorden fel i väggutaget, för hur nollan/fasen kopplas spelar ju knappast någon roll i väggutaget om det inte är uppmärkt var nollan/fasen skall sitta?
- Är det att jag använder fel kabeldimension alltså för klen kabel?
- Är det att jag inte spänner fast kablen ordentligt så det blir glapp och kan skapas gnistbildning?
- Är det att jag lägger för många uttag på en säkring så den inte klara av belastningen?
- Att jag inte sätter fast väggutaget ordentligt så det lossnar från apperatordosan?
- Något annat som jag inte kan komma på nu?
Jag undrar mest, för många av elektrikerna berättar hur farligt det är att hålla på med elen själv, men det ser inte direkt ut som raketforskning att koppla in ett vägguttag.
Hoppas på seriösa svar.
Såg inte så svårt ut då rörkrökarn drog massa rör hemma hos mig heller.. inte fan ger jag mig på att göra de själv ändå! Eller då bilmekanikern fixa bilen.. ser ju inte så svårt ut heller..
Man ska göra de som man är utbildad till/de man kan.. finns ingen anledning att göra sånt själv som andra kan bättre... speciellt sådan som man får ROT-avdrag för..
Man ska göra de som man är utbildad till/de man kan.. finns ingen anledning att göra sånt själv som andra kan bättre... speciellt sådan som man får ROT-avdrag för..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Alla som kan hantera en skruvmejsel och kan skilja på brun, blå och gul/grön fixar nog detta på ett betryggande sätt, säg till 98%. Men några saker som kan bli fel eller sånt som en hempulare kan ha svårt med är:
- felaktig rör/slangdragning (ej dikt an mot innervägg, inget spikskydd, slangar ej dragavlastade, för snäva böjar etc)
- isolationsmätning för att upptäcka ovanstående (ett instrument kostar 1000-lappar)
- dimensionering, beräkning av strömvärdet på kabeln (val av säkring/kabelarea), beräkning av utlösningsvillkoret.
- kontroll av utlösningsvillkoret om man inte kan beräkna det (ett instrument kostar många 1000-lappar).
- ...
- felaktig rör/slangdragning (ej dikt an mot innervägg, inget spikskydd, slangar ej dragavlastade, för snäva böjar etc)
- isolationsmätning för att upptäcka ovanstående (ett instrument kostar 1000-lappar)
- dimensionering, beräkning av strömvärdet på kabeln (val av säkring/kabelarea), beräkning av utlösningsvillkoret.
- kontroll av utlösningsvillkoret om man inte kan beräkna det (ett instrument kostar många 1000-lappar).
- ...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Nu kom jag på vad jag hade tänkt skriva i.st.f "...": Dom där resterande 2 procenten kan orsaka stor skada.
Det är säkert många som kan dra lite ström och göra det bra och säkert utan behörighet, det är lika säkert att det är många många fler som tror att dom kan men som inte har "kunnandet". Det som är skrämmande är att det OFTAST är dom som bara vet lite som tror att dom har koll på läget.
Och det är inte bar ett enskilt "felgrepp" som gör det hela farligt utan att det kan vara många olika orsaker, betydligt flera än dom som räknades upp tidigare, dessutom kan det vara kombinationer av olika fel. Så att peka ut nån enskild farlighet är rätt meningslöst
Dom fel som jag anser vara farligast är när man av en eller annan orsak får spänning på "ytan" av "apparater". Det finns många olika fel som kan leda till just det. Faran är att det inte syns och att det kan vara direkt dödande.
Nästan lika allvarligt är att det blir hett. Och även det kan ha många olika orsaker, som enskilt eller i samverkan med andra fel orsakar olyckor.
Förhoppningsvis har dom som är yrkesutbildade och kontinuerligt fortbildade betydligt bättre förståelse och kunskaper än gemene man. Det tycker jag mig kunna se även i det här forumet där div. "messesmittar" med jämna mellanrum kommer med den ena stolligheten efter den andra, men tack och lov finns det även hos vissa stort kunnande och förståelse.
Och det är inte bar ett enskilt "felgrepp" som gör det hela farligt utan att det kan vara många olika orsaker, betydligt flera än dom som räknades upp tidigare, dessutom kan det vara kombinationer av olika fel. Så att peka ut nån enskild farlighet är rätt meningslöst
Dom fel som jag anser vara farligast är när man av en eller annan orsak får spänning på "ytan" av "apparater". Det finns många olika fel som kan leda till just det. Faran är att det inte syns och att det kan vara direkt dödande.
Nästan lika allvarligt är att det blir hett. Och även det kan ha många olika orsaker, som enskilt eller i samverkan med andra fel orsakar olyckor.
Förhoppningsvis har dom som är yrkesutbildade och kontinuerligt fortbildade betydligt bättre förståelse och kunskaper än gemene man. Det tycker jag mig kunna se även i det här forumet där div. "messesmittar" med jämna mellanrum kommer med den ena stolligheten efter den andra, men tack och lov finns det även hos vissa stort kunnande och förståelse.
Ett problem är väl att just de sakerna här, som du räknat upp, utför nästan aldrig elektrikerna heller. Fråga runt lite, eller gör en omröstning här på forumet, över hur ofta någon sett elektrikern mäta nåt eller räkna på nåt.Bo.Siltberg skrev:- isolationsmätning för att upptäcka ovanstående (ett instrument kostar 1000-lappar)
- ...
På förra jobbet var dom och utökade anläggningen rejält, omdragen matning och en massa nya grupper. Inga installationsprovare så långt ögat nådde. Det enda jag kunde se var en enkel JFB-test, som man sätter direkt i vägguttaget (jag tror inte den modellen mäter tiden).
Sen har du rätt i de resterande 2%.
Problemet är dessa två procent just nu ändå kopplar än här och än där, för dom bryr sig ändå inte i lagarna. Men ska det bli friare med koppling måste givetvis information om hur man bär sig åt bli mer lätttillgänglig.
Nä Gladh, det är ju ingen rocket science direkt. Det finns givetvis lite knepigare moment.
En viss upplättning av regelverket vore verkligen trevligt. Problemet är dock till stor del en gränsdragningsfråga. Vad ska tillåtas och under vilka premisser?
Och liksom att en del idag läser reglerna om att man får byta en strömbrytare ifall man har nödig kännedom till att man får installera en ny strömställare med nödig kännedom; kommer det även i framtiden finnas de som läser in störe befogenheter än vad det finns.
Men detta är diskuterat här, upp och ner och fram o tillbaka, tidigare....
elmont skrev:
Det finns ingen lag som säger att jag inte får använda en kabel lagd av någon annan. har jobbat i denna branchen länge och aldrig varit med om att det skulle vara problem om någon annan spikat kabeln. Brukar du som elektriker kolla upp vem som spikat kabeln du skarvar vidare? Behövs ingen behörighet för att lägga rör, dock brukar man vilja kolla innan snickarna slår igen om någon annan gjort det. Väldigt vanligt vid större byggen att bemaningsföretag hyrs in till att dra kabel och spika rör så elektrikerna kan göra det dom ska, koppla.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Har du rökt något? Du påstår att det inte behövs någon behörighet alls för att utföra två stora delar av elektrikers arbetssysslor, nämligen att dra kabel (FK och vanlig installationskabel) och dra rör?? Och du var elektriker, sa du?El_David skrev:Det finns ingen lag som säger att jag inte får använda en kabel lagd av någon annan. har jobbat i denna branchen länge och aldrig varit med om att det skulle vara problem om någon annan spikat kabeln. Brukar du som elektriker kolla upp vem som spikat kabeln du skarvar vidare? Behövs ingen behörighet för att lägga rör, dock brukar man vilja kolla innan snickarna slår igen om någon annan gjort det. Väldigt vanligt vid större byggen att bemaningsföretag hyrs in till att dra kabel och spika rör så elektrikerna kan göra det dom ska, koppla.
//Patrik
Varför inte bara en enkel utbildning i att koppla enkla saker, ska det var aså svårt?Mikael_L skrev:Ett problem är väl att just de sakerna här, som du räknat upp, utför nästan aldrig elektrikerna heller. Fråga runt lite, eller gör en omröstning här på forumet, över hur ofta någon sett elektrikern mäta nåt eller räkna på nåt.
På förra jobbet var dom och utökade anläggningen rejält, omdragen matning och en massa nya grupper. Inga installationsprovare så långt ögat nådde. Det enda jag kunde se var en enkel JFB-test, som man sätter direkt i vägguttaget (jag tror inte den modellen mäter tiden).
Sen har du rätt i de resterande 2%.
Problemet är dessa två procent just nu ändå kopplar än här och än där, för dom bryr sig ändå inte i lagarna. Men ska det bli friare med koppling måste givetvis information om hur man bär sig åt bli mer lätttillgänglig.
Nä Gladh, det är ju ingen rocket science direkt. Det finns givetvis lite knepigare moment.
En viss upplättning av regelverket vore verkligen trevligt. Problemet är dock till stor del en gränsdragningsfråga. Vad ska tillåtas och under vilka premisser?
Och liksom att en del idag läser reglerna om att man får byta en strömbrytare ifall man har nödig kännedom till att man får installera en ny strömställare med nödig kännedom; kommer det även i framtiden finnas de som läser in störe befogenheter än vad det finns.
Men detta är diskuterat här, upp och ner och fram o tillbaka, tidigare....
Jag tycker du ska läsa vad som står i länken som Mikael_L har hänvisat till.
Och har du jobbat med el länge kan jag bara beklaga att du har missat den informationen, det borde vara nått av det första man får reda på.
Sedan kan man tycka vad man vill, men det är det som gäller.
Och hyr en elfirma in folk arbetar dom under den inhyrande firmans behörighet.
Och det är inte jag som elektriker som begår felet om jag använder en befintlig kabel utan att veta vem som lagt den, utan om den lagts av en obehörig, för att användas i en starkstömsanläggning, så har den obehörige gjort fel
Och har du jobbat med el länge kan jag bara beklaga att du har missat den informationen, det borde vara nått av det första man får reda på.
Och det är inte jag som elektriker som begår felet om jag använder en befintlig kabel utan att veta vem som lagt den, utan om den lagts av en obehörig, för att användas i en starkstömsanläggning, så har den obehörige gjort fel
allstå kan ev. ett fel vara någons, som i vems som helst..?elmont skrev:Jag tycker du ska läsa vad som står i länken som Mikael_L har hänvisat till.