Dra rör eller slang i tak själv?

576 läst  11 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Jag bygger ett sovrum.
    Har nu lagt plast i tak samt glespanel. Innan jag kan lägga gipsskivor så måste ju elen dras/förberedas i taket.

Problemet är att jag inte kan låta en elektriker göra hela rummet ännu. Eftersom jag ska ha en speciallösning där jag måste göra klart taket först, sedan göra innerväggar med stålreglar, i vilka elen ska dras.

Alltså, elen i taket måste göras nu. Det ska vara ett enkelt takuttag, that's it.

Det finns väl ingen elektriker som kommer dit för att jobba dessa 15 min. Utan en extrem prislapp för det lilla jobbet?

Kan jag dra rör eller slang i taket själv, så att jag kan lägga på gips och fortsätta jobbet?
    Jag har ingen aning om vilket material jag ska ha eller hur det ska sitta i taket.

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Kort svar: nej

Lite längre svar, hör med den elektriker du tänker anlita om denne går med på att du drar en del slang själv efter en genomgång hur det skall göras.

3. N
    Medlem Nivå 3
    Okey, det låter problematiskt. Jag menar vilken elektriker går med på att åka dit för att jobba 15-30 min?

4. S
    Medlem · Nivå 7
    De flesta har elektriker har nog inga problem med det så länge de har utrymme i sina kalendrar för det. Var dock beredd på debiteringen inte blir för 15-30 min utan snarare för ett par timmar. Ni ska såklart prata igenom vad som ska göras en stund, förmodligen ska det åkas och hämtas material och sen ska det till restid i båda ändar så nog kommer det hoppa iväg lite mer i tid.
    Många hantverkare är också tydlig på att de har en minimidebitering motsvarande ett par timmar just för att inte behöva hålla på att dividera om enstaka minuter hit eller dit för sånna småjobb. Det får man räkna med.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, formellt är det olagligt, men det görs relativt ofta ändå. Men se till att din elektriker är med på att du gör det själv. Annars är risken stor att elektrikern vägrar använda slangen du dragit. Och be om lite praktiska råd, som hur tätt du bör klamra slangen/röret. lämpligt fabrikat på slangen, Kurvradie där den böjer ned i väggen osv.

6. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Då det totala jobbet i slutet kommer bli större än dessa första 15 minuter så är det nog lättare att få in det till ett vettigare pris. Och då kanske även lättare att göra denna del själv. Kontakta elektriker för hela bygget och i samband med visning av vad som ska göras ta ett snack om hur just denna lilla dragning görs så är det inte omöjligt att elektriken själv tycker att du kan göra det själv för att slippa åka på småjobb.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 3
    Är det olagligt att dra bara slangen, utan några kablar i?

8. N
    Medlem Nivå 3
    Det låter som det bästa vore om man var polare med en elektriker (synd för en ensamvarg som jag).
    Eller som någon annan skrev, att man får en offert på hela rummet där även denna lilla dragning ingår.
    Problemet är bara att resten av elen inte kommer dras fören om några månader. Eftersom jag måste ta paus I bygget efter det här.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja behörighetsreglerna är inte speciellt praktiska, inte alltid motiverade heller för den delen... Men en elektriker som kommer till ett arbete där slangarna redan är förlagda måste kunna lita på att det är gjort enligt konstens alla regler. Det finns ju inga krav på kvitto att det är utfört av en elfirma med rätt behörighet, utan det är en grundläggande förutsättning att alla elinstallationer är korrekt utförda - det kan inte finnas några dåliga elinstallationer i lagens mening. Så det är det faktiska utförandet som gäller alla dagar i veckan ;) Men om någon elektriker får veta att det korrekta utförandet är gjort av en obehörig person så kan de backa ur, för det sägs att elfirman kan "åka dit", men det återstår att pröva...det är i alla fall tillräckligt för att de ska rädas.

10. S
    Medlem · Nivå 7
    Ja att vara tjenis med en elektriker är ju inte direkt någon nackdel då det möjliggör lite med flexibilitet.
    Samtidigt ska man ju inte vara dumsnål. Elektrikern har ju (oftast) en kompetens som man själv saknar och elektrikerns barn ska ju också ha mat på bordet.

Ditt svar på frågan fick du egentligen redan i inlägg #2. Att sen många tycker att det är onödigt strikt är en sak men Thullens svar är det som gäller om man ska köra by the book. Att gena utan att samråda med elektrikern innan kan som sagt också resultera i att det bara blir dyrare eller krångligare i slutändan

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja om de är avsedda för en elinstallation. Rören är en del av isolationen. Enkelisolerade trådar som FK är inte tillräckligt isolerade i sig själv. Så röret är en del av "kabeln".

Men denna fråga har vi kilometervis med trådar om. Låt oss avsluta den delen av diskussionen nu.

• Laddar…
  12. N
    Medlem Nivå 3
    Tack. Jag känner att jag fått svar på mina frågor ifrån er.
    Skall hitta en elektriker som hjälper mig med en praktiskt lösning för det här.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: