engs
Har idag fråndrag / paxfläkt från ett badrummet som går ut till en "falsk" skorsten sen endast en kinahatt där som förhindrar att det regnar in. (Har en skorsten med riktiga pipor upp sen en fejk som nog främst sitter där för symmetrins skull - 30-tals hus).

Planerar att klä om skorstenarna, eller just det får jag nog anlita proffs till.

Men skulle i samband med det vilja dra om ventilationen ovan. Den går alltså idag upp genom taket i badrum, ut på vinden sen upp i den falska skorstenen. Tänkte om man drar om så den går från vinden sen ner i takfoten. Är det möjligt? Är det något man ska tänka på angående kondens? Isolera den såklart. Tänkte om man drar den rakt upp först sen lutar mot takfoten så ev. kondensvatten i röret främst letar sig utåt.

Valmat tak så existerar ej någon vertikal yta att dra ut mot från vinden.

Är det risk för högre fuktbelastning på fasaden där den mynnar ut? Är en vägg mot nordväst.

Tänker det vanligaste är ju att den går ut rakt genom väggen så detta borde bli nästan samma.

Varför föregående ägare använt denna lösning istället för direkt genom väggen är ett mysterium.

Känns inte helt bra att ha ett hål rakt upp i taket i onödan. Är ju inte samma sak som en avloppsvent. där nederbörden hamnar direkt i avloppet.

Vent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vacker skiss... Dra om från rött till grönt är frågan.

Redigerat:
BirgitS
engs engs skrev:
Är det risk för högre fuktbelastning på fasaden där den mynnar ut? Är en vägg mot nordväst.

Tänker det vanligaste är ju att den går ut rakt genom väggen så detta borde bli nästan samma.
Direkt under en takfot är det nog ofta rätt vindstilla, vilket jag tror kan leda till att den varma fuktiga luften samlas där. Utblås på en fasad gör ju att luften blåses bort från fasaden.
engs engs skrev:
Varför föregående ägare använt denna lösning istället för direkt genom väggen är ett mysterium.
Det är inte en frånluftskanal från den tiden det bara var självdrag i huset?

engs
BirgitS BirgitS skrev:
Direkt under en takfot är det nog ofta rätt vindstilla, vilket jag tror kan leda till att den varma fuktiga luften samlas där. Utblås på en fasad gör ju att luften blåses bort från fasaden.
Ja jag har haft lite samma fundering, det kommer blåsa ner/mot fasad isf från. Sen är det en hålkälslist, på utsida under takfoten mot huset också som gör det svårare få det snyggt.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte en frånluftskanal från den tiden det bara var självdrag i huset?
Det stämmer säkert. Men badrummet var nyrenoverat när vi flyttade in, vore enklare om de fixat det då. Nu känns det lite riskabelt att sätta en hålsåg i kaklet, bryt tätskikt osv, samt få ner matning till fläkt på ett snyggt sätt i efterhand.

Därför jag letar efter någon lösning med att dra om det på vinden. Sen om det går får man göra en avvägning av risken med ett hål i taket och ökad fuktbelastning mot fasad.

Måste upp på vinden och se efter igen, men drar mig för det i denna väderlek. Bastutemp där nu…

BirgitS
Vad är problemet med nuvarande lösning?
Att ha ett rör med kinahatt etc. är väl rätt vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.