2 090 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Dra nytt utomhusuttag
Sida 1 av 2
Hej!
Har ett befintligt utomhusuttag på framsidan. Detta uttag sitter på en 16a säkring och har alltså 2,5mm2 kabel.
Skulle vilja dra ett nytt uttag på baksidan och tänkte då gå från det på framsidan.
Nu till min fråga, går det bra att använda sig av en
N1XV Jordkabel 3G, 2,5mm2 för detta ändamål?
Kabeln ska klamras lite diskret på husväggen.
Tack på förhand!
Har ett befintligt utomhusuttag på framsidan. Detta uttag sitter på en 16a säkring och har alltså 2,5mm2 kabel.
Skulle vilja dra ett nytt uttag på baksidan och tänkte då gå från det på framsidan.
Nu till min fråga, går det bra att använda sig av en
N1XV Jordkabel 3G, 2,5mm2 för detta ändamål?
Kabeln ska klamras lite diskret på husväggen.
Tack på förhand!
Om den kabel som beskrivet i tråden går bra att använda så är kostnaden inte så farlig. Jobbet i sig är ju inget att bråka om heller.nimhed skrev:
Tack för input gällande 13a säkring men har haft den tanken också och ändå dragit slutsatsen om att köra på ett 16a.
Tack för att du tar mitt förslag på rätt sätt.Andreas9090 skrev:
Jag är ingen elektriker, men har svårt att se vad problemet skulle kunna tänkas vara med lösningen du själv föreslog.
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Låter väl rimligt. Men hur lång kabel blir det fråga om? Gör man tillägg med lång kabel, så kan det behöva räknas på utlösningskriteriet för säkringen.
Och en förutsättning för ett nytt utomhusuttag är att det finns jordfelsbrytare som skyddar uttaget.
Och en förutsättning för ett nytt utomhusuttag är att det finns jordfelsbrytare som skyddar uttaget.
Förstår precis. Jo, spontant känner jag samma men kan också vara bra att få lite input innan man gör något förhastat. Vi får väl se om fler kommer in i trådennimhed skrev:
Ja det är jag helt med på. Dragningen blir cirka 10-15m. Jordfelsbrytare finns det som skyddar uttaget. Uttaget som jag går på sitter också på en egen grupp.H hempularen skrev:
Du är helt med på det. Hur har du då tänkt säkerställa utlösningsvillkoret med ytterligare 10-15m kabel och för lasten därtill är hög? Till det adderar vi en förlängningskabel.Andreas9090 skrev:
Eftersom jag frågade elektrikern som monterade uttaget om detta var något som jag behövde tänka på om vi skulle vilja dra vidare ett uttag till baksidan.J Johan456 skrev:
Jag är ingen elektriker men han gjorde tester och kikade i någon tabell där han sa att jag skulle kunna dra minst 45m utan att bli påverkad av detta (fråga mig inte hur man räknar detta för det har jag ingen aning om).
Tyvärr ville elektrikern inte svara på min fråga angående kabelval då jag ska göra det själv (vilket man kan tycka lite blandat om). Därav ställer jag frågan här.
Moderator
· Stockholm
· 54 175 inlägg
Har du det utlåtandet från en elektriker, så bör du kunna lita på det. Sådant som påverkar är hur huset ligger i förhållande till elnätets transformatorstation. Är det inom tätbebyggelse så är förimpedansen i nätet inget problem (för det mesta), och då är "normala" kabellängder inom huset inga problem.
Att addera 10-15 m kabel kan vara problem, om huset ligger längst ut på en matning ute på landet, eller om du redan har en onormalt lång servisledning inom tomten, eller om uttaget du vill koppla vidare ifrån sitter med extremt lång matning från elcentralen. Detta får man anta att elektrikern som uttalde sig var medveten om och hade koll.
Att addera 10-15 m kabel kan vara problem, om huset ligger längst ut på en matning ute på landet, eller om du redan har en onormalt lång servisledning inom tomten, eller om uttaget du vill koppla vidare ifrån sitter med extremt lång matning från elcentralen. Detta får man anta att elektrikern som uttalde sig var medveten om och hade koll.
Huset ligger i ett tätbebyggt villaområde och precis som du skriver så utgår jag från vad elektrikern har sagt och att han har koll.H hempularen skrev:Har du det utlåtandet från en elektriker, så bör du kunna lita på det. Sådant som påverkar är hur huset ligger i förhållande till elnätets transformatorstation. Är det inom tätbebyggelse så är förimpedansen i nätet inget problem (för det mesta), och då är "normala" kabellängder inom huset inga problem.
Men väldigt tacksam för din input med och du är en som verkar ha bra koll. Men du ser inga konstigheter i att använda just en N1XV-U 3g2,5mm2 kabel?
Du kan kontakta din nätleverantör och be om förimpedansen. De är skyldiga att ge dig den uppgiften. Har du längder på kablar till befintligt uttag samt förimpedans är det en ganska smal sak att beräkna sen.Andreas9090 skrev: