A
A amoreex skrev:
Nä jag vet att det inte uppfyller säker vatten.
Men som rörmockaren sa..
Blir de läckage drabbar de huset mindre än om skarvarna ligger i golvet..

I vinter har tempen legat mellan 8-10 plusgrader där nere så det är ju i mitt tycke frostfritt.
Sen kmr de byggas en låda runt med isolering..
Så värmerören kommer ju värma upp utrymmet :thinking:

Tänker mest lite hur man ser på de som husköpare i framtiden..
inga problem, detta är en vedertagen lösning som görs hela tiden och är gjort på massvis av hus.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
A amoreex skrev:
Sen är ju inte Säker vatten lag heller. Utan rekommendation som försäkringsbolagen lutar sig emot
nja som du säger är det inte lag.
men inte ens försäkringsbolagen kräver att du följer säkervatten.
 
A Aunty skrev:
nja som du säger är det inte lag.
men inte ens försäkringsbolagen kräver att du följer säkervatten.
Nä de kräver väl ändå bara fackmannamässigt utfört..

A Aunty skrev:
inga problem, detta är en vedertagen lösning som görs hela tiden och är gjort på massvis av hus.
Kanske det är..
Inte sett de innan. Men hade de varit källare hade jag ju inte tvekat..
 
A
A amoreex skrev:
Nä de kräver väl ändå bara fackmannamässigt utfört..


Kanske det är..
Inte sett de innan. Men hade de varit källare hade jag ju inte tvekat..
kräver att det är fackmässigt utfört.
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
Rickard.
Nackdelarna är ganska små och riskerna är små så jag tycker inte du behöver vara rädd för denna lösning om den på alla andra plan känns bäst.

Riskem är alltså om värmesystemet/pumpen går sönder så riskerar du att någon slang/rör/koppling fryser sönder under huset. Går det att komma åt och åtgärda underifrån tycker jag det känns riktigt säkert.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Hej!
Håller på med en renovering av tvättstugan i vårt hus byggt 1990.
Då byggdes det ju med plastmatta och fördelningsrören till ratiatorerna gick upp genom golvet.
Som på bilden.

har haft en VVS firma här som även sköter installationen av ny värmepump etc.
Men ska ju ha klinkers osv.
Så håller ju på att ska börja förstärka bjälklaget.

och jag vill ej ha alla rören i golvet såhär..

tappvattnet har vi en bra plan för. Vi kan fälla upp de i innerväggen och köra utanpåliggande.

Däremot värmerören..
Det är trångt i utrymmet.

VVSaren tyckte att vi skulle dra ner de i krypgrunden och koppla samman de där.
Man får ju skarva de i golv etc.
Men han sa de är ju bättre att de flesta skarvar hamnar under huset..
O sen bygga en låda runt med isolering..

av någon anledning drar jag mig för det.. vet ej varför dock. Hade de varit en källare hade jag ej tvekat.

huset är i Blekinge.
Och när de var som kallast i december hade vi 8 plus i grunden under utrymmet.

har tre sensorer som mäter temperatur och fukt där nere så har ju koll.

hade ni ryggat för en sån här lösning?
Och hade ni ryggat för de om ni om x antal år kanske vill sälja huset?

hjälp mig övertala mig själv att det är en bra idé:rofl:

firman är en större firma och ansluta till Säker vatten etc.
Så ingen liten firma heller.
Du kan ju bygga en sarg på golvet runt rören och dra tätskiktet upp runt om.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nackdelarna är ganska små och riskerna är små så jag tycker inte du behöver vara rädd för denna lösning om den på alla andra plan känns bäst.

Riskem är alltså om värmesystemet/pumpen går sönder så riskerar du att någon slang/rör/koppling fryser sönder under huset. Går det att komma åt och åtgärda underifrån tycker jag det känns riktigt säkert.
ja det känns som den bättre lösningen ur kostnads aspekt. Och även ur planlösning.

de flesta skarvar hamnar då under huset eller i isoleringen där det går att komma åt underifrån.

det blir en skarv som blir i innerväggen för att förlänga rören från övervåningen ner till grunden.

jag har temperatur övervakning där nere för o mäta fuktighet och temperatur.
Så sålänge jag har min logg så är det ju minimal risk om något går sönder i pumpen också.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Du kan ju bygga en sarg på golvet runt rören och dra tätskiktet upp runt om.
jag var inne på det.
Men det är precis som andra saker ej längre en godkänd lösning enligt GVK etc..
Och jag har kvar problemet att de tar massa plats i rummet
 
A amoreex skrev:
jag var inne på det.
Men det är precis som andra saker ej längre en godkänd lösning enligt GVK etc..
Och jag har kvar problemet att de tar massa plats i rummet
Jaha, det var ny info för mig, kan du länka till gvk var det står? Jag förstår inte varför det skulle skilja sig från ex en 20mm tröskel och vattnet kan ta sig ut i ett rum utan tätskikt.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jaha, det var ny info för mig, kan du länka till gvk var det står? Jag förstår inte varför det skulle skilja sig från ex en 20mm tröskel och vattnet kan ta sig ut i ett rum utan tätskikt.
har tydligen o göra med att ansluta tätskikt och är ersatt med Rörgenomföringshylsa.
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-en-klack-for-rorgenomforingar-i-badrumsgolv/

Dock har jag för tight mellan rören enligt min VVSare.
Plus vi har börjat värdesätta plant golv på ytan och enkelheten att kunna lägga klinkers enklare.
 
A amoreex skrev:
har tydligen o göra med att ansluta tätskikt och är ersatt med Rörgenomföringshylsa.
[länk]

Dock har jag för tight mellan rören enligt min VVSare.
Plus vi har börjat värdesätta plant golv på ytan och enkelheten att kunna lägga klinkers enklare.
I detta fallet när det är en tvättstuga bör ju den delen kunna likställas med diskskåpet i ett kök. Jag hade gjort en klack, gjutit upp och sedan gummat ovanpå och runt rören. Rörmokaren kan skriva en avvikelse som du godkänner. Kan man inte uppfylla alla krav får man gå på sunt förnuft anser jag.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
I detta fallet när det är en tvättstuga bör ju den delen kunna likställas med diskskåpet i ett kök. Jag hade gjort en klack, gjutit upp och sedan gummat ovanpå och runt rören. Rörmokaren kan skriva en avvikelse som du godkänner. Kan man inte uppfylla alla krav får man gå på sunt förnuft anser jag.
jo så är det.
Dock leder det till att vi får en massa rör som är ivägen för hur vi tänkt göra med inredning o så..
 
Jag skulle inte vara särskilt rädd för att dra värmerör i taket i krypgrunden. Än så länge aldrig varit med om att värmerör i krypgrund frusit. I regel är ju rören ganska varma när det är som kallast ute.

Däremot har jag varit med om värmerör som frusit på vindar/kattvindar, då när det inte cirkulerat i dem pga avstängda element i källställda rum.

Det är inte enligt säker vatten nej, men om det underlättar mycket så skulle jag inte känna mig orolig för att göra så. Skulle det läcka/frysa så blir skadorna förmodligen minimala
 
M Maalkl skrev:
Jag skulle inte vara särskilt rädd för att dra värmerör i taket i krypgrunden. Än så länge aldrig varit med om att värmerör i krypgrund frusit. I regel är ju rören ganska varma när det är som kallast ute.

Däremot har jag varit med om värmerör som frusit på vindar/kattvindar, då när det inte cirkulerat i dem pga avstängda element i källställda rum.

Det är inte enligt säker vatten nej, men om det underlättar mycket så skulle jag inte känna mig orolig för att göra så. Skulle det läcka/frysa så blir skadorna förmodligen minimala
Ja okej!
Ja vinden känns mer riskfyllt med då eventuellt läckage rinner in i huset..

i mitt fall..
De värsta som kan ske blir istället att isoleringen blir blöt och man kan byta de skadade under ifrån..

Då lär det bli såhär!
 
En annan sak jag kom att tänka på om du ska ha pex eller liknande så är det risken att möss gnager hål på slangarna. Skulle säga att det är större risk för det än att de skulle frysa. Men den risken finns ju så fort de ligger inbyggda, varesig det är vägg eller golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.