5 365 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Dra ner effekten på elpatron, hur?
Sida 1 av 2
Jag har behov av att tillfälligt koppla in en 1-fas 3kW elpatron på en 10A säkring och kan leva med att den har lite lägre effekt. Finns det något rimligt sätt att göra det? Sätta lämpligt motstånd i serie?
Ja, det fungerar. Ett lämpligt motstånd är en elpatron till... 
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du skall dra 10A, så behöver du ett seriemotstånd på 6 ohm, och det blir ca 600w värme i det. Så det behöver vara något i stil med en elpatron som kan få kylning i vatten.
Det behöver då vara en elpatron på nästan 9kW om jag inte räknar fel. Så inte superenkelt att hitta skulle jag tro.H hempularen skrev:
Här är förresten rätt lösning som inte bränner (troligtvis)onödig effekt i en resistor: https://www.elfa.se/sv/effektregula...y=&pos=1&origPos=1&origPageSize=50&track=true
Tack för tipset men den fanns inte på lager. Borde inte den här ge samma funktion: https://www.conrad.se/p/effektregulator-komponent-kemo-m028n-110-vac-230-vac-190516R RoAd skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
Hm. Det jag vill göra är att testa en setup där jag styr elpatronen via en shelly som jag har hemma och som är specad max 10A (sen är ju förbindelsen 1,5mm2 och avsäkrad med 10A). Finns det nån risk att shellyn skadas? Finns det nåt annat sätt att dra ner effekten?H hempularen skrev:En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
En överbelastning under (betydligt)mindre än 20ms spelar ingen roll. Säkringen ser som sagt medeleffekten. Enda problemet jag ser med lösningen är att det går att dra upp regulatorn till full effekt.H hempularen skrev:En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
Gör som useless säger och använd en kontaktor som styrs av shellyn. Då behöver du inte reglera ner effekten.D Dublin skrev:
Hade du skrivit detta i trådstarten så hade vi sluppit många inlägg
Jo, det får bli den permanenta lösning ifall det hela faller väl ut. Som sagt skulle jag vilja testa med de förutsättningar som finns nu och då är det främst att uttaget jag har tillgång till är avsäkrat med 10A.R RoAd skrev:
Först och främst ska jag kolla om det finns flera slingor i patronen så får jag ta det därifrån.