Jag har behov av att tillfälligt koppla in en 1-fas 3kW elpatron på en 10A säkring och kan leva med att den har lite lägre effekt. Finns det något rimligt sätt att göra det? Sätta lämpligt motstånd i serie?
 
Ja, det fungerar. Ett lämpligt motstånd är en elpatron till... :p
 
  • Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Om du skall dra 10A, så behöver du ett seriemotstånd på 6 ohm, och det blir ca 600w värme i det. Så det behöver vara något i stil med en elpatron som kan få kylning i vatten.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
R
H hempularen skrev:
Om du skall dra 10A, så behöver du ett seriemotstånd på 6 ohm, och det blir ca 600w värme i det. Så det behöver vara något i stil med en elpatron som kan få kylning i vatten.
Det behöver då vara en elpatron på nästan 9kW om jag inte räknar fel. Så inte superenkelt att hitta skulle jag tro.
 
R
D Dublin skrev:
Tack för tipset men den fanns inte på lager. Borde inte den här ge samma funktion: [länk]
Det ser den ut att göra.
 
En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
 
H hempularen skrev:
En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
Hm. Det jag vill göra är att testa en setup där jag styr elpatronen via en shelly som jag har hemma och som är specad max 10A (sen är ju förbindelsen 1,5mm2 och avsäkrad med 10A). Finns det nån risk att shellyn skadas? Finns det nåt annat sätt att dra ner effekten?
 
Använd en kontaktor.
 
Hur ser patronen ut? är det en med tre slingor?
 
E elmont skrev:
Hur ser patronen ut? är det en med tre slingor?
Vet ej, den sitter färdigmonterad i en acktank. Jag skulle kunna öppna och se hur det ser ut innuti lite senare.
 
D Dublin skrev:
Vet ej, den sitter färdigmonterad i en acktank. Jag skulle kunna öppna och se hur det ser ut innuti lite senare.
Troligen sitter det flera slingor och då kan man kanske använda en del av patronen för att få önskad effekt.
 
R
H hempularen skrev:
En effektregulator innebär att du sänker medeleffekten, Den kopplar igenom ström en kort stund under varje växelströmmsperiod. Det innebär att toppströmmen blir lika hög som utan regulator. Så den är egentligen inte avsedd för att hålla ned belastningen på säkringen. Troligen fungerar den ändå trots de korta överbelastningar som den ger.
En överbelastning under (betydligt)mindre än 20ms spelar ingen roll. Säkringen ser som sagt medeleffekten. Enda problemet jag ser med lösningen är att det går att dra upp regulatorn till full effekt.

D Dublin skrev:
Hm. Det jag vill göra är att testa en setup där jag styr elpatronen via en shelly som jag har hemma och som är specad max 10A (sen är ju förbindelsen 1,5mm2 och avsäkrad med 10A). Finns det nån risk att shellyn skadas? Finns det nåt annat sätt att dra ner effekten?
Gör som useless säger och använd en kontaktor som styrs av shellyn. Då behöver du inte reglera ner effekten.

Hade du skrivit detta i trådstarten så hade vi sluppit många inlägg :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Gör som useless säger och använd en kontaktor som styrs av shellyn. Då behöver du inte reglera ner effekten.

Hade du skrivit detta i trådstarten så hade vi sluppit många inlägg :)
Jo, det får bli den permanenta lösning ifall det hela faller väl ut. Som sagt skulle jag vilja testa med de förutsättningar som finns nu och då är det främst att uttaget jag har tillgång till är avsäkrat med 10A.
Först och främst ska jag kolla om det finns flera slingor i patronen så får jag ta det därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.