26 313 läst ·
38 svar
26k läst
38 svar
Dra nätverkskabel i lägenhet
Denna fastighet är byggd 2003 och av ngn anledning som planerade man nog ganska smart - Har en kopplingsplint i klädkammaren i hallen där inkommande telefon/kabelTV tittar ut. Därifrån går det sedan ett rör till var rum i lägenheten - 2 till Vardagsrum. Sitter tomma Eljo Trend lock på uttagen så man kan med lätthet sätta dit TP uttag.hen_rik79 skrev:Hej!
Jag var själv inne på samma tanke att slänga väck telefonen och dra TP-kabel istället. Vad har du för telefonrör, jag har vanliga VP16 och där är det svårt att få igenom mer än 3 CAT5, CAT6 är bara att glömma. Menar du att ditt telefonnät är draget som ett stjärnnät? I så fall förstår jag att det inte är några bekymmer då du har en unik TP till varje telefonuttag, men i vårat hus är telefonnätet draget i serie vilket gör det omöjligt. Blir till att köpa nytt hus.
/H
Mitt probem var att dom verkar vilja tycka att man ska ha TV under ett fönster och det var där jacket i vardagsrummet satt.
Alternativet är ju att ta fram/köpa en överhandsfräs och ta bort en bit av golvsocklar och dörrkarmar så att en TP kabel precis passar in, jacka in från baksidan mao. Det är nog den lösningen jag skulle använt mig av i ditt fall.kitco skrev:Huset är byggt på 50-talet så det finns inga VP-rör till tlf kabeln. Får nog bli dragning i kabelkanal, hur löser man det bäst om man har 2 dörrkarmar i vägen skulle ni bygga runt karmarna = en massa kostnader för list o kabel eller dra rakt framför tröskeln, går det ens på ett smidigt sätt isf. hur?
Är lite anti de där Thorsman listerna då dom lätt blir statiska och bara suger åt sig damm. :@
Cat.6 är inget man behöver, upp till 30 meter kan man köra 10G genom Cat.5e.
Kan säga att ni kommer ha ett helvete att dra i två 5e tillochmed i ett 16-rör. Jag hade problem när jag drog i två 5e i ett 20-rör tillochmed, eller problem, men det gick trögt på sina håll.
Kan säga att ni kommer ha ett helvete att dra i två 5e tillochmed i ett 16-rör. Jag hade problem när jag drog i två 5e i ett 20-rör tillochmed, eller problem, men det gick trögt på sina håll.
CAT6 STP var för att eventuellt förhindra störningar från intilliggande FK kablage till kyl/frys.cheetah1 skrev:
Två CAT5 blir trångt men inte tusan ska det vara svårt i ett 20 rör? Cat kablaget vill gärna suga fast lite och jag rekommenderar en del GLIDEX smörjmedel eller liknande för att underlätta arbetet. Borde inte vara ett problem i ett så stort rör - Viktigt är även att man håller lite koll på kablarna så dom inte tvinnas hela vägen då detta gör att den blir svårare att dra i.cheetah1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det är ju inte så vettigt, du har iom det satt isolation som säkerhetsfaktor ur spel. FK har inte en tillräcklig isolering, din nätverkskabel har det troligen inte heller.slacker skrev:Stötte på samma problem och beslutade efter ett par dagars mummel att faktiskt dra STP i samma VP-rör som kyl/frys som ligger i en egen kanal till skåpet med egen JFB. Rörvägen är närmare 30meter. Smutt att dra i då jag även drog i nya FK's på samma gång för att slippa att fastna halvvägs, en del GLIDEX gick åt.
Notera då STP - Shielded Twisted Pair, CAT6 kabel.
Strider säkert mot ett antal bestämmelser men nöden har ingen lag - OCH det funkar aldelens utmärkt.
.
I praktiken lär det inte slå över mellan trådarna, men om vi antar att du någonstans har en skada på isoleringen så kan det gå illa.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du skärmad utrustning i hela kedjan? Annars är det bortkastat. Det finns en del trådar i teknikforumet där det gång på gång påpekas att i ett vanligt hem finns det ingen anledning att använda skärmat, även om det ligger intill elledningarna.slacker skrev:
För övrigt är det, som redan påpekats, regelvidrigt att dra vanlig CAT tillsammans med FK.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Japp regelvidrigt var ordet.
Läste en tidning som bara handlar om störningar och elsäkerhet, Electronic enviroment #1.2010.
Den här tidningen har sitt ursprung i EMC services i GBG som nog är ledande inom EMC.
Där har man jämfört olika arrangemang med kabelrännor mellan 2 apparatskåp, som referens har man haft en träränna, dvs inte alls ledande.
Kabelrännan är av typen trådkorg.
Med rännan skruvad direkt mot skåpen får man 25-30 dB bättre värde än trä.
Med en kort kabel 10cm mellan ränna och skåp så är det bara 15 dB bättre än trärännan.
Med en längre jordningskabel så är det mindre än 10 dB bättre än trä.
Sedan kommer det hemska, med kabelrännan bara ansluten i ena änden så är det SÄMRE än trärännan, dvs kabelrännan med en dålig jordning har sämre egenskaper än ingenting alls.
Så om slacker får problem med överhörning/störningar från elnätet till sitt LAN så påminn om detta och dra dit UTP, STP är bättre om skärmen är korrekt ansluten men sämre om det saknas jordning någonstans.
Jordning är inte till skyddsjord utan till apparaternas jordplan.
Protte
Läste en tidning som bara handlar om störningar och elsäkerhet, Electronic enviroment #1.2010.
Den här tidningen har sitt ursprung i EMC services i GBG som nog är ledande inom EMC.
Där har man jämfört olika arrangemang med kabelrännor mellan 2 apparatskåp, som referens har man haft en träränna, dvs inte alls ledande.
Kabelrännan är av typen trådkorg.
Med rännan skruvad direkt mot skåpen får man 25-30 dB bättre värde än trä.
Med en kort kabel 10cm mellan ränna och skåp så är det bara 15 dB bättre än trärännan.
Med en längre jordningskabel så är det mindre än 10 dB bättre än trä.
Sedan kommer det hemska, med kabelrännan bara ansluten i ena änden så är det SÄMRE än trärännan, dvs kabelrännan med en dålig jordning har sämre egenskaper än ingenting alls.
Så om slacker får problem med överhörning/störningar från elnätet till sitt LAN så påminn om detta och dra dit UTP, STP är bättre om skärmen är korrekt ansluten men sämre om det saknas jordning någonstans.
Jordning är inte till skyddsjord utan till apparaternas jordplan.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hur löste du det vid ändarna på röret?slacker skrev:Stötte på samma problem och beslutade efter ett par dagars mummel att faktiskt dra STP i samma VP-rör som kyl/frys som ligger i en egen kanal till skåpet med egen JFB. Rörvägen är närmare 30meter. Smutt att dra i då jag även drog i nya FK's på samma gång för att slippa att fastna halvvägs, en del GLIDEX gick åt.
Notera då STP - Shielded Twisted Pair, CAT6 kabel.
Strider säkert mot ett antal bestämmelser men nöden har ingen lag - OCH det funkar aldelens utmärkt.
I alla andra rum har jag framdraget telejack med tomma rör så där är det inga som helt problem - Problemet fanns i vardagsrummet där väggen med TV och dyl omringas av betongvalv.
Enda andra snygga lösningen hade varit att dra till köket och Thorsman ca 5 meter genom köket.
//Patrik
Medlem
· Västra Götalands län
· 1 inlägg
Hej kitco!kitco skrev:Nyss flyttat in i en bostadsrätt, kör internet genom ADSL och telefon jacket är placerad i hallen jag behöver internet i vardagsrummet och i sovrummen trådlöst vill jag inte köra med pga tappet i hastighet.
Jag har två val dra TP-kabel i list eller infällt, får man dra tp kabel i samma rör som elkablarna går?
Om man drar utanpå har ni några tips på snygga lösningar för det ska dras nätverk till de flesta rummen och jag vi ha det gömt så gott det går.
Hur har ni gjort, skulle gärna vilja ha tips o ideer på en diskret och snygg installation.
Mitt förslag är att du köper telefonkabel och ett nytt telefonjack. Då kan du flytta ADSL-modemet till en lämpligare placering. Lämplig kabel är EKKX 4x0,5. Kabeln kan snyggt skjutas fast på sockellisterna med en klammerpistol. Nästan osynligt.
Mycket enklare än att hålla på med kabellister.
Så har jag gjort på flertalet ställen.
Lycka till!
/Robert
Bra tips tack, är det bara att skarva från första dosan och dra vidare dit man vill? Eller finns det någe speciellt man måste tänka på?gunnarzzon skrev:Hej kitco!
Mitt förslag är att du köper telefonkabel och ett nytt telefonjack. Då kan du flytta ADSL-modemet till en lämpligare placering. Lämplig kabel är EKKX 4x0,5. Kabeln kan snyggt skjutas fast på sockellisterna med en klammerpistol. Nästan osynligt.
Mycket enklare än att hålla på med kabellister.
Så har jag gjort på flertalet ställen.
Lycka till!
/Robert
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Njaa. Du måste koppla det så att första jacket blir det där ADSL modmeet sitter. Om du kopplar med 4 ledare så skarvar du ihop de inkommande (de 2 undre skruvarna) i nuvarande jack med 2 trådar i kabeln kopplar dem som inkommande i det nya jacket, kopplar utgående från det ny jacket via de andra 2 trådarna i kabeln tillbaka till det gamla jacket och som inkommande på det jacket.
Skarvning av teletrådar gör man bäst med en presskoppling ex. Kjell.com
Telefoni / Tillbehör / Installation / Skarvdon / 39037. CO har haft dem också, men är osäker på om de fortfarande har dem i sortimentet.
Skarvning av teletrådar gör man bäst med en presskoppling ex. Kjell.com
Telefoni / Tillbehör / Installation / Skarvdon / 39037. CO har haft dem också, men är osäker på om de fortfarande har dem i sortimentet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Första jacket BEHÖVER inte vara det första fysiska utan det räcker med att det är det första man använder.
Protte
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Men ett oanvänt första, fysiska, jack kan ha dålig kontakt i vidarekopplingsblecken vilket leder till problem med adsl:en. Därför anger telebolagen "första jacket", för att slippa klagomål och support.