Bor i ett gammalt hus där vi haft rätt friskt med förekomst av möss under åren. Nu är det så att jag behöver dra upp nya kablar för el till övervåningen. Eftersom de gamla "bergmanrören" i väggarna nog inte räcker till, och väggarna är i timmer som gör det svårt att bara borra sig fram, så behöver jag hålla mig till där det redan finns förberedda rutter att dra saker. Nu ska jag ändå öppna upp där vatten/avlopp går till övervåningen, så tänker passa på att dra elen där.
MEN: det är förmodligen samma väg som mössen använder för att komma till vinden. Jag tror att jag täppt till vart de kommer in nu, men man vill ju vara på den säkra sidan. Och skulle det komma en mus längs mus-E4:an upp till vinden och se en smaskig kabel ligga där så blir det inte kul att behöva bryta upp väggen för att laga sen, eller vad värre som kan tänkas hända.
Min tanke är alltså att en dragning här behöver skyddas. Det verkar omständigt att skruva kabelskydd utanpå kabeln hela vägen, så varför inte ha ett metallrör runt? Hittar t.ex. av den här typen till salu:
Vore väl inte otänkbart att förlägga kablar i? Eller är det otillåtet? Produkten verkar inte finnas att köpa online i Sverige direkt. Kan dock hitta 50m med 23mm innerdiameter för 3000 spänn från Tyskland. Känns som ett överkomligt pris för att skydda kablarna.
Kan man behandla det som ett flexrör och dra in FQ i, eller är det bättre med typ EXQ el. dyl.?
Vill inte bli utskrattad av min elektriker i verkligheten, så det är fritt fram att dissa min idé online istället!
MEN: det är förmodligen samma väg som mössen använder för att komma till vinden. Jag tror att jag täppt till vart de kommer in nu, men man vill ju vara på den säkra sidan. Och skulle det komma en mus längs mus-E4:an upp till vinden och se en smaskig kabel ligga där så blir det inte kul att behöva bryta upp väggen för att laga sen, eller vad värre som kan tänkas hända.
Min tanke är alltså att en dragning här behöver skyddas. Det verkar omständigt att skruva kabelskydd utanpå kabeln hela vägen, så varför inte ha ett metallrör runt? Hittar t.ex. av den här typen till salu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vore väl inte otänkbart att förlägga kablar i? Eller är det otillåtet? Produkten verkar inte finnas att köpa online i Sverige direkt. Kan dock hitta 50m med 23mm innerdiameter för 3000 spänn från Tyskland. Känns som ett överkomligt pris för att skydda kablarna.
Kan man behandla det som ett flexrör och dra in FQ i, eller är det bättre med typ EXQ el. dyl.?
Vill inte bli utskrattad av min elektriker i verkligheten, så det är fritt fram att dissa min idé online istället!
Ja, jag inser också att gamla plåtrör med FK-ledning finns över hela landet och inte skapar några jätteproblem. De är tillåtna nu för att nya regler inte gäller retroaktivt, och när de installerades var det godkänt. Om det är godkänt idag har det varit mer än en diskussion om det här på forumet.T TedM skrev:
Min åsikt, som jag inte riktigt kan härleda till regelboken är:
Det är bara tillåtet (lämpligt) om du använder kabel. En kabel är dubbelisolerad, dvs: varje ledning har ett lager av isolering och sedan är alla ledningar omslutna av ytterligare ett isolerande hölje. Vid förläggning med enkelisolerad kopplingsledning i flexslang eller VP-rör utgör röret det omslutande isolerande höljet.
Jag skulle använda SM rör (pansarrör) om jag skulle skydda ledningarna från musgnag.
För att bocka dom behöver du en bockfjäder i samma dimension som röret och det finns färdiga böjar.
Fjädern stoppas in i röret lika som man gör när man bockar plaströr.
För att bocka dom behöver du en bockfjäder i samma dimension som röret och det finns färdiga böjar.
Fjädern stoppas in i röret lika som man gör när man bockar plaströr.
Nu kom jag ihåg att Brandskyddsföreningen har gett ut ett regelverk för installation i lantbruksmiljö:
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/elinstallationer-i-lantbruk-och-hastverksamhet-202406.pdf
PDF:en ser inte ut som jag minns den, så det kan finnas något liknande från andra aktörer, men i vilket fall så finns det ju gott om råttor och andra skadedjur i den miljön. Så gnagarskydd beskrivs där.
Edit: Ibland undrar man vem som varit med och producerat sådana där broschyrer och om de verkligen är "vuxna" eller bara inte inser att den riktar sig till vuxna:
https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/elinstallationer-i-lantbruk-och-hastverksamhet-202406.pdf
PDF:en ser inte ut som jag minns den, så det kan finnas något liknande från andra aktörer, men i vilket fall så finns det ju gott om råttor och andra skadedjur i den miljön. Så gnagarskydd beskrivs där.
Edit: Ibland undrar man vem som varit med och producerat sådana där broschyrer och om de verkligen är "vuxna" eller bara inte inser att den riktar sig till vuxna:
Min tanke var att försöka få samma fördelar som flexslang har jämfört med VP-rör, dvs lättare att komma åt med och lite mer flexibelt att dra. Vet inte hur trångt det kommer vara bredvid de andra rören, så flexibilitet vore positivt.E elmont skrev:
Att det fanns gnagarsäker kabel hade jag inte förstått hur mycket jag än googlat. Tack för länken!O Oldfart skrev:Nu kom jag ihåg att Brandskyddsföreningen har gett ut ett regelverk för installation i lantbruksmiljö:
[länk]
[bild]
Följande verkar vara det enda stället jag som privatperson lätt kan köpa det på internet: https://elmaterial.se/shop/522-kablar-for-jordbruk/47462-cable-hikaj-5g25-forstarkt-t500/
Kan, kan man nog. Hade tänkt dra 5g2,5 vilket nog blir trångt och påfrestande för psyket att knöka in.W Weimik skrev:
Möss äter väl lite vad som helst. Det jag hört är att de tycker om själva isoleringen på kablar, men om de skulle tugga sig igenom ett flexrör för att komma åt dem lämnar jag osagt. Vill helst inte chansa.
Har sett gnagarskador utomhus på fiberkabel och kabel med blymantel och båda gångerna såg det ut som att gnagaren försökt ta sig förbi kabeln och inte bara för att gnaga.
Har under en längre tid haft exakt samma tankar och letat efter en lämplig produkt för ändamålet.T TedM skrev:
Dessa flexibla metallrör är vanligt förekommande i storbritannien och USA och finns förvisso även i de svenska elgrossisternas sortment, dock till fullständigt orimliga priser. Åtminstone om man är ute efter lite större dimensioner.
Finns även i en "tät" plastöverdragen variant, dock svårt att hitta halogenfritt.
Klarar du dig med styva rör håller jag med @elmont om att SM-rör är det självklara alternativet här hemma, även om de också är rätt dyra.
Conrad.se har annars ett sortiment, där nåt alternativ har hyfsade priser.
Ett annat alternativ kan vara nylon-/polyamidslang, som bl.a. används i järnvägsvärlden. Finns som standard i light, medium och heavy-utförande. Har dock haft svårt att hitta något som uttryckligen säger något om huruvida den är gnagarsäker.
HellermannTyton HelaGuard SC har vi kört med på jobbet där det är problem med råttor som tuggar på kablar (återvinning så att bekämpa råttorna helt är omöjligt). Det har fungerat i något år nu iaf. Nackdelen är väl att man måste köpa 25/50m eller något sådant och att det är speciella anslutning till slangen.
Anaconda är en gammal klassiker inom industrin också.
Men som privatperson kanske det är mest värt att kolla på conrad då dom har ett skapligt utbud och säljer metervis på en hel del.
https://www.conrad.se/sv/o/ribbade-ror-6401050.html
Anaconda är en gammal klassiker inom industrin också.
Men som privatperson kanske det är mest värt att kolla på conrad då dom har ett skapligt utbud och säljer metervis på en hel del.
https://www.conrad.se/sv/o/ribbade-ror-6401050.html