Nerre skrev:
Många kommuner har tyvärr bestämt att de bara tillåter en aktör i ett enskilt område, spelar ingen roll då om en annan aktör är billigare om kommunen redan sagt ja till den första.
Jag har svårt att se att kommunen kan utfärda ett sådant förbud. När det gäller schaktningen så kan de försvåra att få tillstånd för de kommunala gatorna och sätta sig på tvären för eventuella servitut. Men förbud skulle vara intressant att få reda hur de skulle kunna utfärda.

Jo det är just det att de sätter sig på tvären när det gäller upplåtelse av marken. Om aktören kan gräva enbart på privat mark så kan de lösa det, men på kommunal mark kan kommunen säga "det finns redan en aktör där".

mexitegel skrev:
Men då duger ju egentligen vilket 4G abonnemang som helst.
Självklart, men konkurrens hjälper till att hålla nere priserna och förhoppningsvis så bidrar nyttjandet av NET1 frekvensområdet från gamla NMT till att ge flera täckning för uppkoppling mot internet med hyfsad hastighet då det frekvensbandet är attraktivt utifrån räckvidd.

Det ena utesluter inte det andra ;)

AndersS skrev:
Självklart, men konkurrens hjälper till att hålla nere priserna och förhoppningsvis så bidrar nyttjandet av NET1 frekvensområdet från gamla NMT till att ge flera täckning för uppkoppling mot internet med hyfsad hastighet då det frekvensbandet är attraktivt utifrån räckvidd.

Det ena utesluter inte det andra ;)
Ja, fast hur var det egentligen med Net1:s kundtjänst, eller bristen på sådan. Är det inte många här som har haft helt hejdlösa besvär med att få ens det allra enklaste och mest självklara åtgärdat? (Inte ens lyckats att komma i kontakt med dem?)

Eller blandar jag ihop dem med någon annan?

En operatör som inte håller vad de lovar och inte rättar till uppenbara fel, eller där det ens går att avsluta abonnemanget kan ju marknaden klara sig bra utan...

Vet inte hur deras support är och om de levererar vad som utlovas. De hade väl lite ekonomiska problem för 5-6 år sedan och bytte ägare.

Nerre skrev:
Jo det är just det att de sätter sig på tvären när det gäller upplåtelse av marken. Om aktören kan gräva enbart på privat mark så kan de lösa det, men på kommunal mark kan kommunen säga "det finns redan en aktör där".
OK, bra - då är det inte ett förbud i dess rätta bemärkelse. Det var det jag ville ha utklarat :).

Redigerat:
När jag hade Net1 för 3 år sedan så hade man 5 gig surf sen ströps det så man inte ens kunde kolla mejlen. Jag vet inte om det är bättre nu men ett vanligt mobilabonemang är/var minst lika bra.

Som sagt var, de har nu infört nån slags "fri surf" så länge man håller sig till sin "hemmabas". Sen har väl Net1 generellt bättre täckning än 3G/4G i glesbygd?

Nerre skrev:
Som sagt var, de har nu infört nån slags "fri surf" så länge man håller sig till sin "hemmabas". Sen har väl Net1 generellt bättre täckning än 3G/4G i glesbygd?
Här får man nog specificera vilka områden man avser då det skiljer väldigt mycket. En operatör kan t.ex. ingå ett avtal så att det i x kommuner byggs ut med mycket bra täckning från den operatören, men att det sedan i en intill liggande kommun finns områden med sämre täckning. Självklart ändras även detta över tiden utifrån utbyggnadstakt och även nyttjande av frekvensband för olika mobil teknik. Så jämfört bakåt i tiden så har säkerligen Net1 istället tappat i att ha bättre täckning än konkurrenterna.

AndersS skrev:
En operatör kan t.ex. ingå ett avtal så att det i x kommuner byggs ut med mycket bra täckning från den operatören,
Avtal med vem? Knappast avtal med kommunerna, konkurrenslagstiftningen tillåter inte att kommunen premierar en enskild mobilnätsoperatör.

Istället för att dividera om hur det borde funka, googla fram det exempel där en kommun nyligen satte käppar i hjulen för operatör #2. Tror det var i höstas?

Nerre skrev:
Avtal med vem? Knappast avtal med kommunerna, konkurrenslagstiftningen tillåter inte att kommunen premierar en enskild mobilnätsoperatör.
Helt rätt, det sker inget juridiskt avtal, däremot kan det i "nära dialog" med en operatör göras en överenskommelse om utbyggnad, även andra intressenter som regionförbund kan medverka. En kommun är i många fall den enskilt största arbetsgivaren inom en kommun och om man kan få dem som kund blir det en större affär vilket kan leda till en viss utbyggnad. Men jag tror vi stannar här och går inte djupare i ämnet kring olika affärsuppgörelser. ;-)

När mobiloperatörer söker bygglov för en mast och en basstation så söker de oftast bygglov för flera containers vid samma mast. Detta för att sen hyra ut den extra till sin konkurrent. Mobiloperatörerna samarbetar alltså för att motarbeta kommunernas krångliga bygglovshandläggningar.

Men att många kommuner bryter mot konkurrenslagstiftningen har jag ju redan tagit upp när det gäller fibernät. Och det har operatörernas intresseorganisatiner uppmärksammat.
https://www.itotelekomforetagen.se/...ter_1/rapport-kommuner-hindrar-fri-konkurrens

En utbyggnad av mobilnät är inte enbart ny fysisk byggnation av mast utan även komplettering av teknisk utrustning, som när 4G påbörjades hade redan operatörerna en maststruktur de kunde använda sig av. Och i utbyggnad så gäller det även användande av tillgängliga frekvensband, där vissa är bättre eller sämre för räckvidd. En operatör kan t.ex. bytt frekvensband för sina mobilnät för att optimera inom vissa geografisk områden.
Så det jag avser med utbyggnad är även hur man uppdaterar/uppgraderar med ny teknik utifrån affärsbilden.
Här ser jag inget som bryter mot konkurrenslagstiftningen utan ska ses som en extra "välvilja" att investera i vissa områden där man har ett stort befintligt kundunderlag (t.ex. kommunens kommunikation) eller kan öka det.

Ah, det var så du menade. Ja, men då är det ju inte kommunen som påverkar det direkt. Det kan ju vara att det finns en stor industri på orten som man vill ha som kund och då är det såklart så att man utökar kapaciteten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.