60 593 läst ·
348 svar
61k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Kassettskatten... Underbara kassettskatten...fusion skrev:Ja, och Gud förbjude ännu mer om det blir nån kopieringsskatt (+ moms förstås) per nerladdad GB för det lär väl Copyswede komma på snart nu när folk strömmar olagligt online och inte sparar på HDD, DVD-R etc längre.
Då börjar väl den kopieringsskatt som tas ut på dessa sjunka med följden att Copyswede går till regeringen och snyftar lite....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Fast då måste vi skilja på var nätet är överbokat. Det är typiskt peering som är överbokad. De interna näten är sällan någon flaskhals. Så det är Netflix som kostar operatören pengar i form av peeringavgifter, inte fildelning, vilket var det som drev utbyggnaden av accessnäten. Och mycket riktigt så är det ju just vissa enskilda tjänster som vi hör en del gruff om idag. Det är ju det som drivit hela debatten om nätverksneutralitet och vissa ISPer såg gärna att man fick ta extra betalt för vissa populära tjänster. Nu håller ju hela den intäktsmodellen att haverera eftersom folk verkligen inte vill höra av den, Netflix mfl cachar aggresivt ute hos ISPerna för att hålla nere peeringavgifterna, samt att vi börjar få lagstiftning om nätverksneutralitet.TowaTei skrev:
Så att just det skulle driva extra kostnader det tror jag inte. Däremot så leder det till att man inte får vad man betalar för, eller dvs det är bara tjänster som håller sig inom leverantörens nät som går i full fart, andra tjänster drabbas likaav olika peeringflaskhalsar. Det har jag inget större problem med, utan är något som kan lösas mha vanliga konkurrensmekanismer. Kunder kommer att söka sig till där man får bäst tjänst för bäst pengar. Det är först när tjänsterna inte drabbas lika av olika flaskhalsar i leverantörens nät som jag reser ragg. I Europa, och faktiskt även USA, så ser det dock ganska bra ut just nu vad gäller nätverksneutralitet, dvs att ingen får skapa några gräddfiler för speciella tjänster, och både allmänhet och politiker verkar ha fattat precis hur förödande det skulle vara att låta leverantörerna göra dylika inskränkningar, så jag hyser hopp.
Så det är en lite annan fråga än frågan om man skulle börja ta extra betalt bara för en viss trafikvolym, oavsett vad denna gått åt till. Det fixline operatörerna vill är som sagt i så fall något helt annat, de vill ta betalt per tjänst, inte per volym. "20:- extra i månaden för Netflix..." och som det ser ut nu så kommer inte inte att tillåta det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja sådana förslag har redan florerat och ofta. De var ännu värre, man ville ha betalt per möjlig bandbredd, alltså "Du har ju ett 100Mbps abonnemang", inte faktisk förbrukad bandbredd (eftersom dylika mätningar kostar mer än de smakar och skulle stöta på hård patrull från ISPer). Men jag har ändå svårt att se det. Vi har idag ingen större acceptans för dylikt eftersom "alla" idag använder tjänster som Netflix osv. Det är inte längre bara en "nördfråga".fusion skrev:Ja, och Gud förbjude ännu mer om det blir nån kopieringsskatt (+ moms förstås) per nerladdad GB för det lär väl Copyswede komma på snart nu när folk strömmar olagligt online och inte sparar på HDD, DVD-R etc längre.
Då börjar väl den kopieringsskatt som tas ut på dessa sjunka med följden att Copyswede går till regeringen och snyftar lite....
Jag tror inte det gagnar operatörernas affärsmodeller att införa tak. Operatörerna behöver krypa högre upp i värdekedjan och sluta ta betalt för ren uppkoppling. Dvs, istället för att begränsa användadet ska man se till att få en större del av kakan när du använder näten.
Den här utvecklingen har redan börjat. Nätoperatörerna ser ju hur bandbreddshungriga tjänster som netflix och youtube "tar över" i deras nät. De börjar ställa krav på att tjänstelevernatörerna ska vara med och finansiera nätutbyggnad. Netflix har ju redan idag "nät i näten", och man gjorde ju tex en deal med Comcast för att få tillgång till med bandbredd.MathiasS skrev:
Den intressanta frågan är vem som kommer ta över vem's domän, blir operatörerna och tjänsteleverantörer eller kommer tjänsteleverantörerna börja bygga egna nät?
Jag håller med dig, men tycker du krånglar till det för mycket här:
Alla kan konkurrera lika hårt, ingen vinner.
Det enda man kan göra är att gå andra hållet och begränsa och därmed förlora kunder.
Så det tycker jag är anledningen till att vi knappast lär få se trafik-tak. Inte förrän trafikmängden i sig blir en verklig flaskhals.
Idag är det vettigare att försöka kräma ur någon tia extra i månaden istället genom att få kunden att höja till 100Mbit, 300 Mbit, Gbit osv. Det är för ISP "nästan gratis", men ger å andra sidan intäkter.
Då kapaciteten i fibernäten är långt ifrån fylld och det hela tiden kommer ny hårdvara som billigt ökar kapaciteten så är det svårt för en ISP, nästan omöjligt, att använda "Många GByte" som ett sälj-argument, eller konkurrensmedel.lars_stefan_axelsson skrev:Jag tror vi kan vara ganska lugna på den fronten. I USA så har man visserligen det ofoget på marknaden, men då "bara" på ADSL. Många fler amerikaner har kabelmodem (inte så många, relativt sett har fiber) och det är "unmetered".
I Sverige så har ju fasta uppkopplingar tvärtemot gått åt motsatt håll. För en massa år sedan så fanns det ju operatörer som begränsade hastigheten om man använt "för mycket" data. Men det var alltid ganska hysch-hysch, och eftersom de som använder mycket data idag är en tillgång för operatören, iofs en man inte vill skryta om, men en som ändå drivit datatrafiken under många år, så är jag rimligt säker på att vi kommer att ha kvar nuvarande ordning.
Att mobiloperatörerna skulle begränsa datatrafiken var dock ganska uppenbart under lång tid innan det hände. Man har helt enkelt inte nät för att folk skall kunna använda det som fast access utan att sabotera för alla de som vill använda det som mobil access. Så det förutspådde vi, korrekt, ganska långt tid i förväg.
Men, sedan så lider ju dessutom telekomoperatörerna av andra rent kulturella problem. Telekom skall ha komplexa nät och enkla terminaler just för att operatören skall kunna sitta som grindvakt och ha full kontroll och kunna ta ut bra betalt. Att öka komplexiteten och ta ännu bättre betalt sitter i väggarna. (Jag skall inte tråka ut er med långa historier om hur det är att arbeta på ett pakedataföretag inom Ericssonkoncernen). Det var ju under galgen som man överhuvudtaget accepterade att erbjuda TCP/IP-access, det satt långt inne. Så, som vid alla teknikskiften så kan de gamla dinosaurierna inte hänga med, det går emot deras kultur, och istället så måste de gå under, för att andra skall kuna spira på marken de växt på. Så även här.
Så, sålänge som ISP-erna har en datakombakgrund, där det skall vara så att man betalar en fast summa för accessen, eftersom man inte skall hålla på att mäta hit och tid, det kostar bara en massa pengar, och mobiloperatörerna har en telekombakgrund, där alla måste betala för varenda liten grej oavsett om de vill ha den eller inte, så kommer nog rådande ordning att bestå.
Det enda man kan göra är att gå andra hållet och begränsa och därmed förlora kunder.
Så det tycker jag är anledningen till att vi knappast lär få se trafik-tak. Inte förrän trafikmängden i sig blir en verklig flaskhals.
Idag är det vettigare att försöka kräma ur någon tia extra i månaden istället genom att få kunden att höja till 100Mbit, 300 Mbit, Gbit osv. Det är för ISP "nästan gratis", men ger å andra sidan intäkter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, vi pratar om många olika saker här. Att en fiber-ISP skall börja mäta sitt accessnät, det är som du säger uteslutet. Det kostar inga pengar och finns kapacitet över. Peering kan däremot kosta en del pengar, och där är det bara storlek som gäller. I USA så har vi redan sett effekterna iom att små "mom and pop" ISPer har slagits ut från marknaden. Deras peeringavgifter blir större utslaget per kund än vad konkurrenterna tar i månadsavgift. Så små ISPer kan snabbt finna sig i en situation där man har negativa marginaler bara pga kostnaden för att ansluta sina kunder till internet.Mikael_L skrev:Jag håller med dig, men tycker du krånglar till det för mycket här:
Då kapaciteten i fibernäten är långt ifrån fylld och det hela tiden kommer ny hårdvara som billigt ökar kapaciteten så är det svårt för en ISP, nästan omöjligt, att använda "Många GByte" som ett sälj-argument, eller konkurrensmedel.
Nu är just peeringmarknaden både komplicerad, och i rörelse, och det finns starka krafter som vill tjäna mer pengar framförallt på mellanlagret, dvs de som ansluter ISPer (sedan finns det ett lager till som dessa i sin tur ansluter sig till för att skicka trafiken internationellt), så vad som kommer att hända där och hur det kommer att påverka slutkunderna är lite svårt att sia om. Men det kan helt klart få påverkan.
Som jag/vi sagt tidigare, att det skulle leda till en allmän trafikavgift, det tror jag inte på. Det är ingen som ser pengarna i det och operatörerna vill inte vara en "bit pipe", utan vill högre upp i värdekedjan. Vi kunder vill inte att de skall röra sig dit, vi vill ha ett fritt och öppet icke segmenterat (alltså inte marknadssegmenterat) internet. Jämför bara hur mobiloperatörerna fick överge sina planer på "walled gardens", men krafterna finns. Jmf. debatten om nätneutralitet. Det är det här som hela den debatten handlar om.
Nja, våra svenska politiker är nog inte så intresserade där, de verkar gå i näringslivets koppel. Däremot så är EU-parlamanetet rätt vettiga (det var ju de som fick igenom det här med nätneutralitet och slopade roamingavgifter t.ex., det är mig veterligen nästan bara Piratpartiet som drivit de frågorna i Sverige).
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 464 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 464 inlägg
Det är nog bara en känsla.Odjuret skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja EU, framförallt Vivianne Reding är den som drivit rimligare mobilförhållanden, bla taket på roamingtaxa. Hon försökte även driva pristak på roaming data, men se då hade branschen vaknat (de blev lite tagna på sängen första gången), så det lades på is. Och Vivianne Reding är inte kommisionär längre (om jag inte missminner mig) så det blir nog inget mer med det...Odjuret skrev:
Branschen (och alla andra) skiter ju i vad parlamentet säger, de har ingen makt. Och kommissionen de har man i sin ficka. Trodde man. Så det är först när en kommissionär sätter käppar i hjulet som det blir farligt. Då måste man ta fram de stora kanonerna. Och de gör man naturligtvis.
Men det är ju ett tak på data också, i dagsläget 20 eurocent per MB. Från siste april sänks det till 5 eurocent/MB + taxan i hemmanätet. Från 15 juni 2017 tas roamingtaxan bort helt.lars_stefan_axelsson skrev:Ja EU, framförallt Vivianne Reding är den som drivit rimligare mobilförhållanden, bla taket på roamingtaxa. Hon försökte även driva pristak på roaming data, men se då hade branschen vaknat (de blev lite tagna på sängen första gången), så det lades på is. Och Vivianne Reding är inte kommisionär längre (om jag inte missminner mig) så det blir nog inget mer med det...
Parlamentet är ju den lagstiftande delen av EU, det är ju de som röstar igenom nya direktiv och förordningar.
Dock är det väl kommissionen som måste lägga fram förslagen, och sen har ju ministerrådet i princip vetorätt.
Dock är det väl kommissionen som måste lägga fram förslagen, och sen har ju ministerrådet i princip vetorätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg