60 592 läst ·
348 svar
61k läst
348 svar
Dra in fiber eller ej?
Just nu stämmer det inte att man kan ansluta sig när som helst i efterhand. Telia/Skanova verkar lägga alla resurser på att muta in nya områden. Vi har Telia Öppen fiber i området, men grannhuset som tidigare avstod kan nu inte få besked om leveranstid eller pris. De tar alltså inte ens emot en beställning!Campar skrev:
Att konkurrenter skulle dra in fiber i ett redan inmutat område tror jag inte på.
Man ska nog vara beredd att fortsätta med ADSL i ganska många år om man avstår fiber nu.
Vet inte vad gäller 4g men för 3g finns eller i alla fall fanns för det har jag. Telenor, 199 kr per månad utan tak. Gillart.Satlover skrev:
Likväl kommer jag ansluta till fiber när grävningståget går här förbi, trots mer lån och dyrare månadskostnad. Tror som många andra att det är dumt att ställa sig utanför.
I vår föreningen får nya abonnenter betala lika mycket som de som var med från början PLUS alla kostnader för anslutningen.
För den senaste anslutningen innebar detta:
13 500 kr i medlemsinsats PLUS
Kostnad för
- Ett nytt fiberskåp vid vägen
- Kanalisation till och från detta från närmsta skåp
- Grävning till och från skåpet
- Avstängning, uppgrävning och reparation av en väg (2 man med två maskiner)
- Fiber samt inblåsning av denna (extern entreprenör)
- Svetsning (extern entreprenör)
- Grävning i trädgård
- Återställning
- Moms
Andra vanliga kostnader är tillstånd från Trafikverket, skyltning för vägavstängning, tillstånd från Länsstyrelsen (arkeologi, biotopskydd, landskapsskydd, etc). I värsta fall kostnad för en arkeolog. Behöver man borra under en väg kostar bara detta ca 15 000 kr.
Lyckligtvis fanns det lediga fibrer att tillgå, annars hade det tillkommit flera hundra meter grov fiberkabel samt blåsning och svetsning av denna.
Att allt detta kostar skjortan i kvadrat kan vem som helst förstå.
Sedan ska man betänka att det är enkelt här på landet jämfört med tätbeyggda områden. Det krävs förhållandevis få tillstånd, man behöver inte asfaltera, vi har egna maskiner, etc.
Så, räkna inte med att det blir billigare att vänta, eller att det går att ansluta sig senare för några tusenlappar extra.
För den senaste anslutningen innebar detta:
13 500 kr i medlemsinsats PLUS
Kostnad för
- Ett nytt fiberskåp vid vägen
- Kanalisation till och från detta från närmsta skåp
- Grävning till och från skåpet
- Avstängning, uppgrävning och reparation av en väg (2 man med två maskiner)
- Fiber samt inblåsning av denna (extern entreprenör)
- Svetsning (extern entreprenör)
- Grävning i trädgård
- Återställning
- Moms
Andra vanliga kostnader är tillstånd från Trafikverket, skyltning för vägavstängning, tillstånd från Länsstyrelsen (arkeologi, biotopskydd, landskapsskydd, etc). I värsta fall kostnad för en arkeolog. Behöver man borra under en väg kostar bara detta ca 15 000 kr.
Lyckligtvis fanns det lediga fibrer att tillgå, annars hade det tillkommit flera hundra meter grov fiberkabel samt blåsning och svetsning av denna.
Att allt detta kostar skjortan i kvadrat kan vem som helst förstå.
Sedan ska man betänka att det är enkelt här på landet jämfört med tätbeyggda områden. Det krävs förhållandevis få tillstånd, man behöver inte asfaltera, vi har egna maskiner, etc.
Så, räkna inte med att det blir billigare att vänta, eller att det går att ansluta sig senare för några tusenlappar extra.
Redigerat:
Det kan jag skriva under på. Fiber var högst upp på listan för oss.mycke_nu skrev:
Fanns det inte fiber så var huset/tomten helt ointressant.
Tyvärr, efter ett års letande, fick vi göra avkall på det kravet så nu är vi fast med 20mbit ADSL och svär varje dag... Jag skulle lätt betala 100.000 för att få in Fiber, men det lär inte bli av i det här området då allt för många är ointresserade.
Hastighetsmässigt så garanterar de flesta leverantörer en hastighet som är från hälften av den angivna och uppåt på själva fiberlinan. Sen kan det trådlösa slöa ner ytterligare.
Vi fick nyss indraget Telia 100/10 och får vid mätning med kabel i router c:a 126Mbit/s och vid trådlöst 64-68Mbit/s. Det går inte att felenmäla om hastigheten är över 50Mbit på lina.
Vi fick nyss indraget Telia 100/10 och får vid mätning med kabel i router c:a 126Mbit/s och vid trådlöst 64-68Mbit/s. Det går inte att felenmäla om hastigheten är över 50Mbit på lina.
Jag förstår inte, vilket fel vill du anmäla och till vem?Hubbe2 skrev:Hastighetsmässigt så garanterar de flesta leverantörer en hastighet som är från hälften av den angivna och uppåt på själva fiberlinan. Sen kan det trådlösa slöa ner ytterligare.
I praktiken ligger vi på 85 Mbit/s trådanslutet och 75 Mbit/s via WiFi. Då ska man även ha i åtanke att TV-boxen drar minst 8 Mbit/s och att ett vi har ett flertal datorer och en webserver igång samtidigt som mätningarna görs.
Mätning med min MBP via 5 GHz Wifi. Ungefär 15 flikar öppna i Chrome mm.
Mätning med min MBP via 5 GHz Wifi. Ungefär 15 flikar öppna i Chrome mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var hittar du det abonnemanget på telenors hemsida? Vad jag ser är det "fetaste" abonnemanget "surf large" med en begränsing på 12GB/månad till det facila priset av 399:-Dalbotös skrev:
De skryter själva om att man kan se "hela" 18 timmar strömmande video inom kvoten, dvs du kan se 6 moderna långfilmer (ej HD-kvalitet) innan du använt all data. Nej tack.
Redigerat:
Det var därför jag skrev fanns, mitt abonnemang är ett par år gammalt och när jag tecknade det var det ingen övre gräns. Så jag kan fortfarande titta hur mycket jag vill.possum77 skrev:Var hittar du det abonnemanget på telenors hemsida? Vad jag ser är det "fetaste" abonnemanget "surf large" med en begränsing på 12GB/månad till det facila priset av 399:-
De skryter själva om att man kan se "hela" 18 timmar strömmande video inom kvoten, dvs du kan se 6 moderna långfilmer (ej HD-kvalitet) innan du använt all data. Nej tack.
Vad har du för router?Hubbe2 skrev:Hastighetsmässigt så garanterar de flesta leverantörer en hastighet som är från hälften av den angivna och uppåt på själva fiberlinan. Sen kan det trådlösa slöa ner ytterligare.
Vilken trådlös standard klarar den?
Vilken trådlös standard klarar era trådlösa enheter?
Vad är ert hus byggt av för material?
Vad är det för material och hur mycket, mellan routern och trådlösa enheten?
Kör du det trådlösa krypterat?
Det låter som om router och/eller trådlösa enheterna bara klarar av 802.11n med en okrypterad hastighet upp till 450 Mbit/s, men att du kör WPA2-PSK kryptering. Det kan även vara andra trådlösa nätverk som ligger och stör.
Om du kopierar en större fil mellan två trådande datorer (via routern) i ditt egna LAN så kommer överföringen ligga på över 200 Mbit/s (edit: om bägge datorerna har gigabitkort och routern har gigabit på LAN-sidan), om du kopierar samma fil mellan samma datorer men den ena ansluten trådlöst till router så kommer överföringshastigheten hamna på ca 70 Mbit/s.
Redigerat:
Tack alla för svar!
Även om vi inte riktigt har behovet i dag lutar jag åt att det ändå är bäst att hoppa på tåget. (Och även om vår nuvarande uppkoppling räcker för våra behov så vore det förstås inte fel med bättre kapacitet.) Sambon å sin sida är emot, men är nog inte omöjlig att övertala.
Jag litar inte mycket på gissningar om vad det kan kosta att installera senare – det är ju omöjligt att sia om förutsättningarna om t.ex. fem eller tio år. Men man kan nog utgå ifrån att det kommer röra sig om ett antal tusen extra eftersom Telia måste komma hit ”separat” med installatörer, utrustning etc. Hur som bedömer samfälligheten här (som lobbar för installation) att det kommer att bli i runda slängar tiotusen dyrare att ansluta sig senare.
Även om vi inte riktigt har behovet i dag lutar jag åt att det ändå är bäst att hoppa på tåget. (Och även om vår nuvarande uppkoppling räcker för våra behov så vore det förstås inte fel med bättre kapacitet.) Sambon å sin sida är emot, men är nog inte omöjlig att övertala.
Jag litar inte mycket på gissningar om vad det kan kosta att installera senare – det är ju omöjligt att sia om förutsättningarna om t.ex. fem eller tio år. Men man kan nog utgå ifrån att det kommer röra sig om ett antal tusen extra eftersom Telia måste komma hit ”separat” med installatörer, utrustning etc. Hur som bedömer samfälligheten här (som lobbar för installation) att det kommer att bli i runda slängar tiotusen dyrare att ansluta sig senare.