Ni som sätter patchpanel, sätter ni en utanpåliggande eller har ni någon box som ni fäller in i väggen?

Jag själv överväger det senare för att slippa ha 10+ rör som sticker ut genom taket i en garderob (där jag idag har routern).
Men verkar vara svårt att hitta läpliga grejer så det kanske blir det förstnämnda och sätta panel på väggen.
Har ni några idéer?

• Gilla
Akronym
  • Laddar…
tommib
peternicklas skrev:
Idag hade jag nog lagt fiber istället för kabel. Kostar mycket mer men är samtidigt framtidssaäkrat.
Cat6 är godkänt för gigabit, och man kan troligen köra 10GbE korta sträckor (men då vill det till att alla termineringar och böjradier är perfekta). Som punkt-till-punktlänk räcker det långt. En stor nackdel med fiber är att all utrustning måste ha en mediakonverterare. I specialfall, t.ex. extremt åskutsatta områden, mellan byggnader eller långa sträckor kan fiber ha sin plats men i normala villainstallationer kommer man väldigt långt med Cat6. Om bara nätet är uppbyggt som stjärnnät med central patchpanel så kan man alltid enkelt byta ut kabeln mot fiber i framtiden om behovet uppstår. Själva fibern är billig (liksom Cat6), det är termineringen som kostar.

Angående stora mängder rör ur väggen så kan man använda en centralkombimuff/dosa för att snygga till installationen.
http://elbutik.se/product.html/central/anslutningsdosa?category_id=1962

Finns säkert fler varianter på detta...

Dragningen närmar sig så sakta, om jag ska summera så är cat6 att rekommendera för att hålla sig uppkopplad närmaste 30 åren eller så? Första delen i projektet blir ett nytt arbetsrum i källaren och då är det ju lika bra att förbereda väggarna för detta. Då bredbandet ska in i huset max 1 meter från marken är min plan att ta in det i källarplanet, att därefter se till att alla rum på detta plan får anslutningar och därefter försöka hitta lämplig väg att komma upp på vinden för att i första hand sedan försöka nå de tv-uttag som finns idag. Låter det vettigt?

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Cat6 är en väldigt bra uppgradering av gammal telekabel.

Ofta behöver man inte så många uttag. Om telenätet är draget i en slinga så kan man dra igenom 1 - 2 cat6 kablar genom hela slingan och helt enkelt sätta uttag där de behövs. T.ex. vid TV:n och vid skrivbordet. Resten av huset kör man på trådlöst. Behöver man fler uttag någonstans kapar man kabeln där, sätter ett dubbeluttag och en switch.

Tack för detta. Eftersom vi inte längre har fast telefon känns det relativt säkert att försöka återanvända de rör som är dragna för telefon. Jag vill t.ex. gärna ha ett uttag vid tv/mediahörnet där det redan idag behövs nät till blueray, xbox och tv. Antar att det inom några år kommer behövas mer. Utöver detta, minst ett uttag på varje våning för att kunna sätta en router eller switch där det behövs.

Det finns inget skäl att ha telefontråd i huset längre. Cat5/Cat5E/Cat6/Cat6A kan fungera som telefontråd om man vill ha fast telefon ändå. Dect fungerar väldigt bra och trådlösa telefoner kostar inte särskilt mycket längre. Hela vår tomt och vårt hus täcks av en dect basstation. Sedan har vi några extra lurar utplacerade i passiva laddställ.

Som switch kan man använda en bredbandsrouter om man vill ha bättre trådlös täckning. Då kopplar man nätverkskablarna till LAN-portarna. Wan-porten används inte och DHCP-servern stängs av (viktigt). Har du en sådan bakom TV:n så får du nog 2-3 switchportar att använda till TV, mediabox mm plus bra wlan-täckning i TV-rummet.

Nästa vecka ska det bestämmas var ingående fiber ska in i huset. Har nu börjat prioritera upp detta projekt igen och läst in mig på el-ritningen. Verkar ju i princip som telerören går utmed ytterväggarna eftersom det sitter uttag i princip varenda rum. Ställer avstånd och eventuella böjar till problem? Vissa dragningar mellan två uttag ser ut att kunna vara upp till 10 meter. Eftersom fibern enligt plan kommer in i källarplanet och det är där jag kommer ha första enheten blir det nog svårt att bygga ett stjärnnät, finns nog bara utrymme för en kabel på många ställen eller tror ni att det är möjligt att få in två så går det ju dra en till en central punkt i huset och sedan en tillbaka. Skulle det vara ok att utnyttja tv-antennkabeldragningen också? De rören har ju till viss del annan dragning än telekabeln. Så länge det är cat6-kabel borde det dock lösa mina behov och bli en betydligt bättre lösning än dagens homeplug som kanske kommer upp i 50-60 mb. Men med ca 10? uttag kommer det ju behövas en switchpanel någonstans.

Tillägg, det sitter ju både tv och radio-uttag på allaställen, ligger det dubbla kablar för detta eller använder man samma och delar bara på den vid uttagen?

Det är samma koaxkabel för radio och tv. Det sitter ett filter i uttaget som separerar frekvenserna.

Patrick E skrev:
Det är samma koaxkabel för radio och tv. Det sitter ett filter i uttaget som separerar frekvenserna.
Ok, tack för detta, hur är det med störningar, går det dra datakabel och antennkabel i samma rör eller ska man akta sig för detta? Jag behöver dra några ledningar som går från källarplan, helst till vinden, osäker på om det kanske skulle vara smidigare att lägga ett rör utvändigt som går hela vägen för att slippa en del pill? Eller är det inte lika knöligt som det låter, bara man förstår hur ledningarna sitter ihop mellan uttagen så ska det "bara" vara att koppla på sig på den gamla och med hjälp av den dra sig igenom röret till nästa uttag?

Jag skulle inte tro att du får några problem med störningar om du drar din ethernetkabel ihop med antennkabeln.

Det går bra att dra en lankabel och antennkoax i samma rör. Särskilt om du köper lite tunnare koax och lankabel. Jag har använt en 4mm koax plus 6mm lan tidigare. Använd riktigt kabelsmörjmedel så går det nog bra.

Jag har valt att borra igenom väggarna på nästa alla ställen där jag hade telefon eller TV-uttag tidigare så att jag får ett uttag på vardera sidan av väggen. Om jag behöver använda uttagen på bägge sidor så har jag en switch på ena sidan väggen, annars bara en 1dm lång patchkabel. På ett ställe fanns inget uttag där jag behövde det, men jag hade sådan tur att ett TV-rör passerade inne i väggen, så jag mätte ut vart detta gick och borrade upp väggen med en dosfräs, kapade röret och anslöt det både uppåt och nedåt i samma rotdosa.

Sedan har jag på ytterligare ett ställe lyft en panelbräda och borrat in i huset därifrån, dragit flexslang mellan våningarna under panelen och satt en rotdosa på insidan.

känns ju som några gigabit-switchar skulle lösa det mesta. Om det är cat6 som bas bör ju varje uttag i vilket fall då får mer än 100 mbit. Hade besök från fiberföretaget idag. Killen pratade om att det från fiberkabeln gick en kort patchkabel till något jag inte kommer på namnet nu, men enligt honom kunde det eventuellt behövas tre kablar därifrån, en för data, en för tv och en för telefon. I nästa mening sa han att han själv bara hade en kabel till routern från den andra enheten och först där delade upp det för tv och så vidare. När vi hade adsl från telia hade tv-jacket ett eget uttag på routern och likaså telefon. Tacksam för mer info. Om det räcker med en kabel kan jag ju dra den till routern som jag då kan sätta så centralt som möjligt i huset för att få skaplig wifitäckning utan massor av repeaters.

tombe691 skrev:
känns ju som några gigabit-switchar skulle lösa det mesta. Om det är cat6 som bas bör ju varje uttag i vilket fall då får mer än 100 mbit. Hade besök från fiberföretaget idag. Killen pratade om att det från fiberkabeln gick en kort patchkabel till något jag inte kommer på namnet nu, men enligt honom kunde det eventuellt behövas tre kablar därifrån, en för data, en för tv och en för telefon. I nästa mening sa han att han själv bara hade en kabel till routern från den andra enheten och först där delade upp det för tv och så vidare. När vi hade adsl från telia hade tv-jacket ett eget uttag på routern och likaså telefon. Tacksam för mer info. Om det räcker med en kabel kan jag ju dra den till routern som jag då kan sätta så centralt som möjligt i huset för att få skaplig wifitäckning utan massor av repeaters.
De brukar ha olika VLAN till din CPE (Customer Premises Equipment) för de olika tjänsterna. CPEn är sedan konfigurerad för att skala av detta. Nu har du sannolikt olika IP- och MAC-adresser på trafiken på de olika näten vilket gör att en Ethernet-switch troligen inte ställer till det, men dubbelkolla så att det inte är samma MAC-adress som används för då kommer du att få stora problem...
...eller så sätter du dit switchen bara och ser om det fungerar eller ej...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.