Skall förbereda golvvärme och måste borrar upp genomgång genom väggen.

Vad är brukligt monterar man in en "skyddshylsa" el dyl i väggen som golvvärme slangen kan dras igenom sedan.

Eller drar man slangarna oskyddade ?

Krilleman
Ska du bara förbereda för framtida golvvärme genom en vägg så är det bäst att dra tomrör.

Kanske 25mm VP-rör?

• Gilla
111111
  • Laddar…
Satte mig och googla för att läsa in mig bättre....

Vilket gjorde mig fundersam då den VVS'are jag tidigare rådfrågade menade på att jag var tvungen att lägga samtliga slangar helt vågrätt, hela vägen till/från fördelaren, den väggpassage jag nu förbereder har en smal hall att passera.
För att kunna lägga slangen vågrätt skall jag börja med att göra om en del av hallgolvet, för att få golvet i våg med vardagsrummet.

Men när jag tittade på Uponors video ca 30 sec in, så drar de fram slangen under golvet

Bägge kanske är rätt men vad är bäst, vad är fördelar etc..
Kan det vara så att vvsaren tänkte på luftningen,

Redigerat:
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Skyddsrören de använder i videon är väldigt smidiga när man inte kan dra matningen till ett rum annat än i bjälklaget eller måste färdigställa golven i ”fel” ordning. RSK 2417067 alt. 2417065.
Förstår int varför luftningen skulle vara problem. Fördelaren sitter väl högre i nivå än slingan?

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det skulle bli mycket enklare att använda skyddsslang, då jag måste passera hallen, och ja fördelaren kommer sitta högre än våning planet.
Så det är ingen fördel att göra som vvs aren menade, att slangen dras från fördelaren till hallgolvet för att fortsätta till vardagsrummet, allt i våg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.